Pagina 1 van 1
Raar metaalgeluid
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 08:12
door Braatsche
Hallo,
bij het afremmen en optrekken en op slecht wegdek is er een taktaktakgeluid te horen. Volgens berichtjes op het forum zou dat een versleten homokinetische koppeling kunnen zijn, maar in de bochten maakt hij geen lawaai, de cardanassen heb ik net opengehad om nieuwe rubbers te zetten en daar zat geen spel op (heb dan maar gebruik gemaakt om een hoop nieuw grafietvet in te smeren). Het geluid is ook niet met een regelmaat te horen (ttz, soms hoor je het als je over een vluchtheuvel rijdt, dan weer niet, soms hoor je het op betonnen wegdek met platen, dan weer niet).
De auto stuurt ook niet zwaar, dus ik veronderstel dat het chassis nog niet doorgeknikt is (auto is 2 weken geluid gekeurd zonder enige opmerking), de driehoekplaatjes bij de motor staan ook nog niet bol (teken van geknikt chassis). Zou het kunnen dat de lagers van de wielen of draagarmen kapot zijn? De auto heeft 105.000km.
Ik weet het echt niet meer....
Thx
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 08:39
door André Post
Het geluid lijkt wel van voren te komen?
Anders denk ik aan een veerbus met wat speling.
Dat kan ook wat klapperende geluiden geven bij een hobbelige weg.
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 09:48
door Braatsche
Ja, het geluid komt zo precies van aan de voetenbak. Ik dacht eerst dat het te maken had met het stuurhuis of de as die de linker en rechterdraagarm met elkaar verbindt, of dat de beugels die die as op het chassis houden spel hadden. Maar dat zouden ze toch afgekeurd moeten hebben...
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 10:22
door CitroenAZU
Kijk eens of je binnenscherm niet scheef zit.....
Als ie uit de rubber blokjes op het chassis is geschoten kan ie tussen je chassispoot en draagarm inkomen en dat maakt een metaalgeluid bij inveren....Ook kan ie tegen je aandrijfas lopen.
even je binnenscherm terug duwen en het is over...
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 11:03
door Hanzzl69
Stop zoeken!! En ook even met rijden!!
Draai eerst eens even de traversebouten die van boven naar benenden door je voorste chassisbalken zitten (4 stuks, idd ter hoogte van je voetenbak) een stukkie vaster aan met een momentsleutel, ik geloof ongeveer 60 ..(iets). Staat wel in de vraagbaak.
Overigens heb je er ook 4 aan de achterkant, ook twee aan iedere lange kant van de wagen. Er hoort tussen twee bouten ook een langwerpig borgplaatje te zitten.
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 11:51
door Braatsche
Oei, kan dat kwaad als ik er nog mee rijdt? Ik zit nu op mijn werk en moet nog een 20km rijden voordat ik thuis ben. Ik hoop toch niet dat alles loskomt als ik nog rij.
Waar zie je die traversebouten juist zitten? Kwestie van niet uren te zoeken. Moet je langs onder of langs boven kijken?
Thx
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 14:35
door Lelijke Eend
Transversebouten zijn de bouten die je ziet zitten onder je chassis. Aan de voorkant zitten ze vlak voor de plaats waar je chassis knikt als het verrot is.
En die 60 zal wek 60 kg/meter zijn. Echter, het is nogal lullig als die dingen knappen (in het bijzonder als je er net onder ligt om ze aan te draaien) dus controleer wel even of het inderdaad 60 kg/meter is.
En voor alle zekerheid plaats je natuurlijk een stevige steun onder je chassis als je aan die transversebouten gaat rommelen. Een Eend is licht, tenzij het ding bovenop je ligt.
Tijdelijke oplossing: even die moeren aandraaien met een gewone ringsleutel ofzo. Lekker stevig, maar niet te stevig. Echter, niet losdraaien. En je zet natuurlijk even een steuntje onder je chassis. Gewoon voor de zekerheid.
Geplaatst: vr 17 jun, 2005 21:14
door Ealse
Ik denk niet dat het de traversebouten zijn want als daar speling op zit merk je het in de bochten.
Kijk eens of de voorspatborden niet tegen de de draagarmen komen bij het scharnierpunt van de draagarmen met de vooras.
Geplaatst: za 18 jun, 2005 10:34
door rusty
Hanzzl schreef:Stop zoeken!! En ook even met rijden!!
Draai eerst eens even de traversebouten die van boven naar benenden door je voorste chassisbalken zitten (4 stuks, idd ter hoogte van je voetenbak) een stukkie vaster aan met een momentsleutel, ik geloof ongeveer 60 ..(iets). Staat wel in de vraagbaak.
Overigens heb je er ook 4 aan de achterkant, ook twee aan iedere lange kant van de wagen. Er hoort tussen twee bouten ook een langwerpig borgplaatje te zitten.
mee eens, heb ik ook al eens gehad!
Re: Raar metaalgeluid
Geplaatst: ma 20 jun, 2005 17:05
door Hanzzl69
Braatsche schreef:bij het afremmen en optrekken en op slecht wegdek is er een taktaktakgeluid te horen.
Nou, voor mij is dat helaas een heel bekend geluid. Korte droge tikken. Na het aandraaien van de genoemde traversebouten was het geluid weg!
Re: Raar metaalgeluid
Geplaatst: wo 22 jun, 2005 22:43
door Braatsche
Ik heb nieuwe fuseepennen besteld. Dit weekend worden ze vervangen. Ik vermoed dat dit de oorzaak van mijn probleem is. Daarna zal ik zien...
Toch bedankt voor de massale reacties en tips!