Pagina 1 van 2

Gebonk vanuit chassis ?

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:02
door Delfosso
De laatste tijd heeft mijn eend wat vreemde bijgeluiden, het andere staat al in een ander topic.

Nu is het zo dat wanneer ik rem ik net voor dat ik helemaal stil sta een bonk hoor, het lijkt vanuit het chassis te komen :? wat ik heel erg sterk vind. Nu heb ik al gekeken of de spatborden goed zitten maar dat is oke.

Of zal het iets met de vering te maken hebben, dat de arm inveerd en weer uitveert bij het remmen.

Iemand enig iedee wat het is en hoe ik het kan oplossen.

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:03
door Lelijke Eend
Transversebouten goed vast ? Motorblok goed vast (rubbers!!!) ? Spatborden zitten nergens tegenaan ?

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:11
door Delfosso
Lelijke Eend schreef:Transversebouten goed vast ? Motorblok goed vast (rubbers!!!) ? Spatborden zitten nergens tegenaan ?
Waar zie ik de transversebouten zitten??

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:14
door bebe
Dat deed de mijne ook, na het een voor een verwijderen van de traversebouten, schoonmaken, invetten met kopervet en op het juiste moment vastdraaien, was het gebonk verdwenen.

De mijne deed het ook tijdens optrekken.

Gr,
Berteld

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:31
door Lelijke Eend
Kijk onder je chassis, de boutkoppen die je op de bodemplaat van je chassis ziet zitten zijn de koppen van je transverseboten. Hier 'hangt' je hele Eend aan. Als je er aan gaat sleutelen: eerst je Eend goed ondersteunen ! ! !

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 21:58
door Delfosso
Daar zal het dan idd bij mij aan liggen, Dus ga ik eruit halen en invetten, als ik ze een voor een pak moet ik dan toch ondersteunen?? Hoe vast moet ik ze draaien?

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 22:04
door Lelijke Eend
Hoe vast weet ik niet, maar je moet je chassis ondersteunen. Het beste is wieltjes van de grond.

Maar ... Die krengen kunnen vastgeroest zijn waardoor ze knappen als jij er aan gaat sjorren. Als je je Eend goed ondersteund hebt, is dat niet erg (vergelijk het met het loshalen van een wiel), maar zonder transversebouten kan je niet rijden. Hou daar rekening mee !

En ja, transversebouten kan je gewoon nieuw kopen. Of je ook gewone bouten er in kan doen, weet ik niet. Ik doe het in ieder geval niet.

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 22:59
door bebe
Delfosso schreef:Hoe vast moet ik ze draaien?
Met 50 nm vastdraaien

Geplaatst: ma 4 jul, 2005 23:55
door Gast
Kijk ook eens of je uitlaat niet tegen je achterbrug van je chassis aankomt....

Geplaatst: di 5 jul, 2005 10:18
door Hanzzl69
Zeg, dat heb ik je toch ook al in een ander draadje gezegd: je TRAVERSEBOUTEN! Waarom zo eigenwijs? :evil:
Kijk ook eens op http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=1136

Geplaatst: wo 6 jul, 2005 20:13
door Delfosso
Ik ben niet eigenwijs hoor en denk vast dat het de bouten zijn klopt het dat het er totaal 4 zijn 2 aan elke voorzijde?? tussen bodemplaat en chassis? Moet ik die van binnen uit losdraaien??

Verder heb ik de veerpotten gesmeerd met wonderolie die piepen nu niet meer. Maar wanneer ik op mijn rechter wiel duw, dus als het waren richting de motor dan hoor ik ook een zelfde geluid als de veerpotten (de zeehonden) Moet ik nog iets smeren??

Geplaatst: wo 6 jul, 2005 20:53
door Lelijke Eend
Je kantelmessen kunnen misschien wat vet gebruiken.

En de transversebouten zitten onderop je chassis, aan de buitenkant. Zou je door je chassis zakken, dan komen de koppen ervan op de grond.

Geplaatst: do 7 jul, 2005 11:37
door Hanzzl69
Klopt, je hebt 4 traversebouten (eh, als het goed is, anders heb je een probleem). Twee voor en twee achter. Ertussen hoort een borgplaatje te zitten in de lengte van je chassis. Je kan ze los en vastdraaien door onder je wagen te kruipen, maar zorg idd wel dat er niks op je kan vallen. 560 kilo is niet veel maar wel genoeg :?

Geplaatst: do 7 jul, 2005 17:56
door Lelijke Eend
Er zitten niet 4, maar 8 onder je Eend. 4 voor en 4 achter. Even voor de volledigheid enzoo.

Geplaatst: ma 11 jul, 2005 22:53
door Delfosso
Ik wilde zojuist aan de slag gaan met mijn traversebouten alleen begrijp ik niet wat ik er moet aftikken. Naast de bout zit een soort uitsteeksel dat voorkomt dat ik de dopsleutel er op kan plaatsen.

Dit zou ik er dus moeten kunnen aftikken alleen hoe en hoe krijg ik dit stukje ooit weer terug. Het lijkt wel er naast gelast ofzo