remkoelingskapje
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
remkoelingskapje
Hallo,
na gisteren een stuk met mijn dyane gereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets aan het aanlopen was. Na vanochtend een kijkje te hebben genomen onder de motorkap, blijkt dat het kapje van de remkoeling aan de voorkant geheel los ligt (ophangingspunten weggeroest/gesleten) kan ik dit kapje eraf halen zonder dat dit ernstige schade aanricht aan de remmen?
na gisteren een stuk met mijn dyane gereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets aan het aanlopen was. Na vanochtend een kijkje te hebben genomen onder de motorkap, blijkt dat het kapje van de remkoeling aan de voorkant geheel los ligt (ophangingspunten weggeroest/gesleten) kan ik dit kapje eraf halen zonder dat dit ernstige schade aanricht aan de remmen?
-
- Gebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
- Contacteer:
Re: remkoelingskapje
Lijkt mij geen probleem, dit omdat er bij een standaard 2cv helemaal geen remschijf koelkap zit. Tog?Michiel van Ginkel schreef:Hallo,
na gisteren een stuk met mijn dyane gereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets aan het aanlopen was. Na vanochtend een kijkje te hebben genomen onder de motorkap, blijkt dat het kapje van de remkoeling aan de voorkant geheel los ligt (ophangingspunten weggeroest/gesleten) kan ik dit kapje eraf halen zonder dat dit ernstige schade aanricht aan de remmen?
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Remschijven bij een 2cv zijn ALTIJD origineel voorzien van koelkappen rond de schijf.
Ze zitten er ook niet zo maar , maar zijn noodzaak , met name bij hoge buitentemperaturen , bergrijden , of rijden met aanhanger of afgeladen auto.
De koeling zorgt ervoor , dat de schijven , maar belangrijker de remzadels , niet zo heet worden , dat er een vapour lock , ofwel een gasbel, ontstaat in de remvloeistof.
Je vraag Michiel , of je het zonder schade te veroorzaken , kan weghalen, Het antwoord is ja , maar ik zou ten alle tijden proberen , om het koelplaatje op korte termijn terug te monteren.
Reden hiervoor mag duidelijk zijn in mijn verhaal.
In Nederland zal je niet zo gauw met een gasbel in je remsysteem staan , maar de mogelijkheid is er altijd.
Ga je met de betreffende wagen naar Schotland , zou ik er zeker voor zorgen dat het plaatje er weer op zit.
Daffy
Ze zitten er ook niet zo maar , maar zijn noodzaak , met name bij hoge buitentemperaturen , bergrijden , of rijden met aanhanger of afgeladen auto.
De koeling zorgt ervoor , dat de schijven , maar belangrijker de remzadels , niet zo heet worden , dat er een vapour lock , ofwel een gasbel, ontstaat in de remvloeistof.
Je vraag Michiel , of je het zonder schade te veroorzaken , kan weghalen, Het antwoord is ja , maar ik zou ten alle tijden proberen , om het koelplaatje op korte termijn terug te monteren.
Reden hiervoor mag duidelijk zijn in mijn verhaal.
In Nederland zal je niet zo gauw met een gasbel in je remsysteem staan , maar de mogelijkheid is er altijd.
Ga je met de betreffende wagen naar Schotland , zou ik er zeker voor zorgen dat het plaatje er weer op zit.
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op zo 14 aug, 2005 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
origineel hoort er dus ook een slang vanaf de fan naar dit koelkapje te gaan? ik heb het nu zo gedaan, aan een zijde zit het kapje er nog op, zei het zonder slang, en aan de andere kant was het dus losgeroest en heb ik wél de slang vanaf de fan aangesloten zodat er wel lucht op de schijf geblazen wordt. ik ga er niet mee naar schotland, maar ik zal dan wel gaan kijken naar een nieuw koelkapje voor als ik volgend jaar naar frankrijk ga
zit de remzadel aan de bovenzijde van de schijf?
zit de remzadel aan de bovenzijde van de schijf?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Veel eenden rijden zonder deze kapjes, ik ook met de Mehari.
Berg ritten met volle belading hebben nog geen problemen gegeven.
Alleen 2 jaar geleden, onderweg naar de wereldmeeting in Italië, in Gap
op zoek naar de camping viel een deel van mijn remmen weg.
Volgens mij de achterremmen doordat die leiding dicht langs de uitlaat loopt.
Na deze met wat alluminiumfolie geïsoleerd te hebben, de verder vakantie
geen problemen meer gehad.
Ik had nog een aanhangertje er achter en de temperaturen zijn de 40graden
toen gepasseerd!
Bovendien heeft de Mehari een carter beschermings plaat die de hele motorruimte
aan de onderzijde tot de uitlaat afdekt.
Toch zullen ze toen door Citroën niet voor niets geïnstalleerd zijn.
Berg ritten met volle belading hebben nog geen problemen gegeven.
Alleen 2 jaar geleden, onderweg naar de wereldmeeting in Italië, in Gap
op zoek naar de camping viel een deel van mijn remmen weg.
Volgens mij de achterremmen doordat die leiding dicht langs de uitlaat loopt.
Na deze met wat alluminiumfolie geïsoleerd te hebben, de verder vakantie
geen problemen meer gehad.
Ik had nog een aanhangertje er achter en de temperaturen zijn de 40graden
toen gepasseerd!
Bovendien heeft de Mehari een carter beschermings plaat die de hele motorruimte
aan de onderzijde tot de uitlaat afdekt.
Toch zullen ze toen door Citroën niet voor niets geïnstalleerd zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Dat er reacties zouden komen van mensen die van mening zijn dat Citroén voor de lol de koelbakjes monteerde , was te verwachten.
Deze mensen wil ik niet tegen spreken , want als ze dit denken en schrijven geeft dat al aan dat er iets verkeerd is gegaan bij het leren logisch redeneren .
Het enige wat ik deze lieden wil vragen is , om altijd vóór me te rijden ,en het achter hen rijdende verkeer niet te hinderen als hun remmen weigeren en ze mogelijk crashen , zodat ik zonder oponthoud kan voorbijgaan.
Daffy
Deze mensen wil ik niet tegen spreken , want als ze dit denken en schrijven geeft dat al aan dat er iets verkeerd is gegaan bij het leren logisch redeneren .
Het enige wat ik deze lieden wil vragen is , om altijd vóór me te rijden ,en het achter hen rijdende verkeer niet te hinderen als hun remmen weigeren en ze mogelijk crashen , zodat ik zonder oponthoud kan voorbijgaan.
Daffy
Beetje overdreven reactie van Daffy. Dat de remkoelers een functie hebben zal ik zeker niet ontkennen. Maar wat gebeurt er als je door je remmen heen gaat?......Juist, je remvloeistof gaat koken. Als er dan toch effectief gekoeld moet worden waarom dan de schijf en niet de remklauw? Natuurlijk scheelt het iets in geleings warmte maar als je driftig aan het remmen ben bij een afdaling redden die koelers je echt niet.
Bij de eenden die geen stap over de grens zetten zeg dat die koelers compleet overbodig zijn. Bij de eenden die graag klimmen en dalen zullen ze wel helpen maar zolang je op alsmaar op je rem blijft hangen zal je er toch door heen gaan.
Dus: Logisch redeneren.....
Bij de eenden die geen stap over de grens zetten zeg dat die koelers compleet overbodig zijn. Bij de eenden die graag klimmen en dalen zullen ze wel helpen maar zolang je op alsmaar op je rem blijft hangen zal je er toch door heen gaan.
Dus: Logisch redeneren.....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen