zeeeer goede remmen :S

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gesloten
flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

zeeeer goede remmen :S

Bericht door flusc » wo 27 jul, 2005 19:38

hoi,
ik heb net 3 paar verse remblokjes gestoken ( 2 hoofd- en 1 paar handremblokjes). nu na het installeren van de handremblokjes sleepten die zo hard dat ik moeite had om de wagen te verplaatsen! de blokjes zitten perfect en de rem is volledig ontspannen. is dit normaal en gaan ze gewoon afslijten of moet ik de boel opnieuw open gooien :s want daar heb ik echt geen zin in!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 28 jul, 2005 15:48

in tegenstelling tot de hydraulische hoofdremmen moet je de handrem wel afstellen. Gewoon excenters een beetje verstellen, zo dat de handrem pas bij de derde klik goed remt.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jul, 2005 17:11

dat is het hem net! hij is volledig ontspannen...

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 28 jul, 2005 17:59

Als je oude blokjes heel ver op waren zijn de excentrische bussen/bouten waarmee je je handrem stelt waarschijnlijk ook zo afgesteld op die ver opgesleten blokjes. Dan staan ze nu dus te ver naar binnen, waardoor ze je nieuwe (dikkere) blokjes te ver naar buiten (naar binnen eigenlijk) drukken, tegen je remschijf aan. Kabel losmaken, excentrische bussen opnieuw stellen, kabel weer aanspannen en vastzetten.
Succes, Tuub
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jul, 2005 19:18

nu snap ik er niets van! welke bouten? die 2 grote die de armen van de handrem vasthouden?
moet er wel bijzeggen dat de remmem extreeeem uitgesleten waren , metaal op metaal :s en nu zitten er nieuwe blokjes en nieuwe schijven
de gewone remmen slepen een heel klein beetje maar dat lijkt me normaal

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 28 jul, 2005 19:40

Ja, je ziet voorop (onderaan) een grote moer, met nog een bout erdoorheen. Die bout draai je een goede slag los, dan kun je die onderste moer draaien. Aan die moer (eronder) zit een excentrische bus vast die draait in de arm van de handrem. Door die moer te draaien beweeg je het draaipunt van de armen die de handrem aandrukken. Draai ze zo, dat de blokjes nét aankomen en zet daarna de borging weer vast (die bout die door die moer zit). Daarna de kabels aan beide zijden weer aanspannen en vastzetten et, voilà.
('t is wat muf dit uit te leggen via een tekstje, laat iemand het voordoen, 1 x zien en je vat 't)
Succes, Tuub
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jul, 2005 20:09

nooit op gelet dat er onder die armpjes nog een moer zat!
bedankt!

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » za 30 jul, 2005 18:00

okay handrem gesteld,
kan iemand me nu zeggen waarom mijn achterremmen slepen?
ik weet dat de vorige eigenaar aan een van de 2 bouten aan de achterzijde van de achterremmen heeft zitten draaien... hij gebruikte die als handrem als de eend heel lang stil stond :?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 30 jul, 2005 18:33

Die bouten zijn om je achterremschoenen te stellen zodat die als je je rempedaal los laat niet tever naar binnen bewegen. Anders moet je n.l. 3 keer trappen voor je echt remt ...
Afblijven.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » zo 31 jul, 2005 09:38

en hoe krijg je die achterrem in godsnaam open? je moet een speciale sleutel hebben zeker?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 31 jul, 2005 13:24

Om te stellen heb je gen sleutel nodig, want ze hoeven daarvoor niet open.

Maar om schoon te maken moeten ze wel open. Als eerste stel je de excentrieken naar binnen, zodat je rem absoluut niet aansleept (test dit niet door te gaan rijden, want als je ze goed ver naar binnen hebt gedraaid moet je 88 keer pompen voor je remmen beginnen te werken). Doe je dit niet, dan trek je alles stuk als je de remtrommel er af haalt. Dan haal je het wiel er af en sla je de borging van de centrale moer los. Dan draai je met dop 40 (kan iemand diet even bevestigen, ik ben namelijk niet zeker meer van die maat). die ventrale moer los en dan kan je de remtrommel er af trekken. Als dat niet wil, schroef je het wiel weer op de remtrommel en trek je aan het wiel.
Afblijven.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » zo 31 jul, 2005 13:45

en kan je me even kort uitleggen hoe je de achterremmen stelt?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 31 jul, 2005 13:56

Als je je wiel van achteren bekijkt, zie je je draagarm zitten. Aan het uiteinde van je draagarm zit een deel dat tijdens het rijden niet ronddraait met het wiel. Dat is de ankerplaat. Op die ankerplaat zitten twee bouten. Draai hieraan en je stelt je rem. Denk er wel aan dat je beide bouten moet stellen en dat ze niet tegelijkertijd draaien !
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » zo 31 jul, 2005 15:26

hoi

zeer waarschijnlijk zitten de achterremcylinders vast. nieuwe kopen. dop 44 heb je nodig om de trommellos te maken. speciale sleutel voor de remleidingen en je moet de remcylinder draaien en niet de leiding, dan breekt de boel af.

groet

Gesloten