Wat mag mijn eendje eten....

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
jocira

Wat mag mijn eendje eten....

Bericht door jocira » zo 8 jun, 2003 16:06

Ik heb onlangs dan ook weer een eendje gekocht na een kleine 20 jaar. Maar, wat moet ik nu het beste tanken. D'r is nog super met loodvervanger, euro, shell pura en je kan loodvervangers toe voegen.
Het is een duits geimporteerde eend van 1989.

Morgen heb ik haar bij huis........

Joop

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 8 jun, 2003 16:08

Kruip eens onder je motorkap en kijk wat er op het motorplaatje staat (soort labeltje van aluminium). Aan de hand van het nummer dat daar op staat kan je bepalen wat je Eendje mag drinken.
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 9 jun, 2003 20:50

Hoi,
Duits 1989 is euroloodvrij (euro 95) of als je erg van de natuur houd en minder van je portemonee-inhoud shell pura :lol:
2cv az 1968

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 9 jun, 2003 21:21

let wel even op of de orginele motor er nog in zit. Op het type plaatje staat dan A06/664.
Het komt nogal eens voor dat de orginele motor er uit is. Vooral bij de 664. Mijn ervaring is dat dit niet de beste motoren zijn.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 9 jun, 2003 21:47

Hoi,
waarom zou de A06/664 minder zijn? In mijn eend ligt namelijk zo'n motor daar hoop ik toch nog wel ff een tijdje mee te doen. Dus wat zijn de zwakke punten van een A06/664 en wat kan ik daar aan doen?
2cv az 1968

jocira

Ze is er...

Bericht door jocira » ma 9 jun, 2003 23:24

Schitterend! Zoveel kennis hier op het forum. Ik ga morgen bij daglicht eens opzoek naar de kodes. De vorige eigenaar tankte ook euro lv. De geur van benzine is ook wel weer merkbaar. Ik moet alles nog maar eens na lopen. Het zal ook wel zo zijn dat ik dat even niet meer gewend was een auto zonder catalisator en elektronic motormanagement.
Ik houd dit forum wel even in gedachte.

Groeten,


Joop

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 10 jun, 2003 10:04

Ik vraag me af of Shell (tankstations die ik alleen als het echt niet anders kan bezoek) 'Pura' inderdaad milieuvriendelijker is, schijnt namelijk in de bereiding een stuk smeriger te zijn..

B.

Ondar
Beginner
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 6 jun, 2003 09:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Ondar » di 10 jun, 2003 12:26

Er is mij verteld, dus hang me er niet aan op.
Shell Pura is met een lagere zwaveluitstoot dan normale Shell in Nederland,
In Nederland is het zwavelgehalte voor benzine redelijk hoog en Shell heeft voor Nederland een andere (hoger gehalte) benzine dan voor andere landen. De meeste andere internationale benzinestations(bv Esso, Q8, BP enz..) hebben maar 1 soort benzine die in alle landen toegestaan is, ie daar tank je standaard de "pura" die inderdaad beter is voor het milieu.
Dus bij een andere tank tanken is hetzelfde als bij Shell Pura tanken.
Het zwavelgehalte kan ook een ander bestanddeeltje zijn wat slecht is voor het milieu.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 10 jun, 2003 14:39

ff terugkomend op de A06/664. Veel mensen klagen over deze motoren.
Bij mij is er eentje vastgelopen (bij ca. 80.000km) Bij een vriend van me Begon ie bij 60.000km te ratelen. (echter nog niet de tijd genomen om 'm open te halen, maar ik houd je op de hoogte)
De eendengarage hier in de buurt hoeft ze ook niet meer zeiden ze.
Kweet ook niet wat het is met die motoren, maar op één of andere

Gebruikersavatar
jocira
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 10 jun, 2003 00:53
Locatie: Lochem

A06/664

Bericht door jocira » wo 11 jun, 2003 23:17

D'r zit inderdaad een A06/664 motor in. Heb ik nou pech? Ik ben wel benieuwd wat er minder goed aan is. Komt het doordat deze dan op loodvrij rijd? Is het dan ook aan te bevelen om af en toe loodvervanger toe te voegen?

:?:

Joop

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 11 jun, 2003 23:25

ik gooi zelf in alle blokken al jaren 98 loodvrij. Ook de Ao6/664 vind ik daar het beste op lopen.. Dit is echter mijn mening en mijn ervaring. Het is niet de bedoeling hiermee de eeuwige en nooit eindigende discussie weer op te laaien...
Wat iedereen er aan loodvervangers en andere goedjes ingooit moet iedereen zelf weten natuurlijk.

gr Bjorn

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 11 jun, 2003 23:40

Hoi,
Ik heb dus zo'n A06/664 blok en gooi er altijd euro 95 in lv. Er staat nu 90.000 op de teller. Moet ik me nu zorgen gaan maken dat ie er binnekort mee op houd. Een vriend van mij had namelijk ouder blok geen 664 en dat heeft bijna 300.000 gelopen dus dacht met dit blok nog een tijdje vooruit te kunnen. Zijn er meer mensen met nare ervaringen met een 664 blok??????? :cry:
2cv az 1968

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 12 jun, 2003 00:06

Nee joh, maak je nergens druk over. Je mag gewoon loodvrij 95 tanken met zo'n blok, dus als ie daar lekker op loopt gewoon mee doorgaan.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: A06/664

Bericht door Handjes » do 3 jul, 2003 18:54

Jocira schreef:D'r zit inderdaad een A06/664 motor in. Heb ik nou pech? Ik ben wel benieuwd wat er minder goed aan is. Komt het doordat deze dan op loodvrij rijd? Is het dan ook aan te bevelen om af en toe loodvervanger toe te voegen?
Loodvervanger is niet meer nodig sinds 1970 bij Eenden.

Het nadeel van de A06/664 is dat ze de compressie omlaag hebben gehaald, zodat hij op 95 kan rijden (hogere compressie betekent eerder spontane ontbranding van benzine, hoe lager octaangetal van benzine, hoe eerder zelfontbranding). Om het verlies aan PK's te compenseren, hebben ze ook een andere, 'scherpere', nokkenas er in gegooid. Die scherpere nokkenas zorgt voor een scherpere piek in je vermogen. Het aantal PK's is er dus wel, maar op een zeer klein oppervlak van je vermogencurve. Oftewel: de gewone blokken hebben meer power onderin, zullen sneller optrekken. Topsnelheid is ongeveer gelijk.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
jocira
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 10 jun, 2003 00:53
Locatie: Lochem

Bericht door jocira » do 3 jul, 2003 21:54

Ah ja, nu trekt ie gewoon op. Ik heb niet het idee dat ie traag is of zo. Maar ja, het zal zeker zo zijn. Ik weet ook niet meer precies hoe pittig/traag het karretje kan of moet zijn. Ik ben er wel wat voorzichtiger mee dan toendertijd. Zou ik door krachtig optrekken of op hogere snelheid (ca 110km/u) op deze manier ook het motortje kapot kunnen maken of zou het niet uitmaken.


Groeten,

Joop

Gesloten