Wat mag mijn eendje eten....
Wat mag mijn eendje eten....
Ik heb onlangs dan ook weer een eendje gekocht na een kleine 20 jaar. Maar, wat moet ik nu het beste tanken. D'r is nog super met loodvervanger, euro, shell pura en je kan loodvervangers toe voegen.
Het is een duits geimporteerde eend van 1989.
Morgen heb ik haar bij huis........
Joop
Het is een duits geimporteerde eend van 1989.
Morgen heb ik haar bij huis........
Joop
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ze is er...
Schitterend! Zoveel kennis hier op het forum. Ik ga morgen bij daglicht eens opzoek naar de kodes. De vorige eigenaar tankte ook euro lv. De geur van benzine is ook wel weer merkbaar. Ik moet alles nog maar eens na lopen. Het zal ook wel zo zijn dat ik dat even niet meer gewend was een auto zonder catalisator en elektronic motormanagement.
Ik houd dit forum wel even in gedachte.
Groeten,
Joop
Ik houd dit forum wel even in gedachte.
Groeten,
Joop
Er is mij verteld, dus hang me er niet aan op.
Shell Pura is met een lagere zwaveluitstoot dan normale Shell in Nederland,
In Nederland is het zwavelgehalte voor benzine redelijk hoog en Shell heeft voor Nederland een andere (hoger gehalte) benzine dan voor andere landen. De meeste andere internationale benzinestations(bv Esso, Q8, BP enz..) hebben maar 1 soort benzine die in alle landen toegestaan is, ie daar tank je standaard de "pura" die inderdaad beter is voor het milieu.
Dus bij een andere tank tanken is hetzelfde als bij Shell Pura tanken.
Het zwavelgehalte kan ook een ander bestanddeeltje zijn wat slecht is voor het milieu.
Shell Pura is met een lagere zwaveluitstoot dan normale Shell in Nederland,
In Nederland is het zwavelgehalte voor benzine redelijk hoog en Shell heeft voor Nederland een andere (hoger gehalte) benzine dan voor andere landen. De meeste andere internationale benzinestations(bv Esso, Q8, BP enz..) hebben maar 1 soort benzine die in alle landen toegestaan is, ie daar tank je standaard de "pura" die inderdaad beter is voor het milieu.
Dus bij een andere tank tanken is hetzelfde als bij Shell Pura tanken.
Het zwavelgehalte kan ook een ander bestanddeeltje zijn wat slecht is voor het milieu.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
ff terugkomend op de A06/664. Veel mensen klagen over deze motoren.
Bij mij is er eentje vastgelopen (bij ca. 80.000km) Bij een vriend van me Begon ie bij 60.000km te ratelen. (echter nog niet de tijd genomen om 'm open te halen, maar ik houd je op de hoogte)
De eendengarage hier in de buurt hoeft ze ook niet meer zeiden ze.
Kweet ook niet wat het is met die motoren, maar op één of andere
Bij mij is er eentje vastgelopen (bij ca. 80.000km) Bij een vriend van me Begon ie bij 60.000km te ratelen. (echter nog niet de tijd genomen om 'm open te halen, maar ik houd je op de hoogte)
De eendengarage hier in de buurt hoeft ze ook niet meer zeiden ze.
Kweet ook niet wat het is met die motoren, maar op één of andere
A06/664
D'r zit inderdaad een A06/664 motor in. Heb ik nou pech? Ik ben wel benieuwd wat er minder goed aan is. Komt het doordat deze dan op loodvrij rijd? Is het dan ook aan te bevelen om af en toe loodvervanger toe te voegen?
Joop
Joop
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
ik gooi zelf in alle blokken al jaren 98 loodvrij. Ook de Ao6/664 vind ik daar het beste op lopen.. Dit is echter mijn mening en mijn ervaring. Het is niet de bedoeling hiermee de eeuwige en nooit eindigende discussie weer op te laaien...
Wat iedereen er aan loodvervangers en andere goedjes ingooit moet iedereen zelf weten natuurlijk.
gr Bjorn
Wat iedereen er aan loodvervangers en andere goedjes ingooit moet iedereen zelf weten natuurlijk.
gr Bjorn
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
Ik heb dus zo'n A06/664 blok en gooi er altijd euro 95 in lv. Er staat nu 90.000 op de teller. Moet ik me nu zorgen gaan maken dat ie er binnekort mee op houd. Een vriend van mij had namelijk ouder blok geen 664 en dat heeft bijna 300.000 gelopen dus dacht met dit blok nog een tijdje vooruit te kunnen. Zijn er meer mensen met nare ervaringen met een 664 blok???????
Ik heb dus zo'n A06/664 blok en gooi er altijd euro 95 in lv. Er staat nu 90.000 op de teller. Moet ik me nu zorgen gaan maken dat ie er binnekort mee op houd. Een vriend van mij had namelijk ouder blok geen 664 en dat heeft bijna 300.000 gelopen dus dacht met dit blok nog een tijdje vooruit te kunnen. Zijn er meer mensen met nare ervaringen met een 664 blok???????
2cv az 1968
Re: A06/664
Loodvervanger is niet meer nodig sinds 1970 bij Eenden.Jocira schreef:D'r zit inderdaad een A06/664 motor in. Heb ik nou pech? Ik ben wel benieuwd wat er minder goed aan is. Komt het doordat deze dan op loodvrij rijd? Is het dan ook aan te bevelen om af en toe loodvervanger toe te voegen?
Het nadeel van de A06/664 is dat ze de compressie omlaag hebben gehaald, zodat hij op 95 kan rijden (hogere compressie betekent eerder spontane ontbranding van benzine, hoe lager octaangetal van benzine, hoe eerder zelfontbranding). Om het verlies aan PK's te compenseren, hebben ze ook een andere, 'scherpere', nokkenas er in gegooid. Die scherpere nokkenas zorgt voor een scherpere piek in je vermogen. Het aantal PK's is er dus wel, maar op een zeer klein oppervlak van je vermogencurve. Oftewel: de gewone blokken hebben meer power onderin, zullen sneller optrekken. Topsnelheid is ongeveer gelijk.
La vie est belle.
Ah ja, nu trekt ie gewoon op. Ik heb niet het idee dat ie traag is of zo. Maar ja, het zal zeker zo zijn. Ik weet ook niet meer precies hoe pittig/traag het karretje kan of moet zijn. Ik ben er wel wat voorzichtiger mee dan toendertijd. Zou ik door krachtig optrekken of op hogere snelheid (ca 110km/u) op deze manier ook het motortje kapot kunnen maken of zou het niet uitmaken.
Groeten,
Joop
Groeten,
Joop