Pagina 1 van 1
proefrevisie
Geplaatst: za 30 jul, 2005 20:53
door Henny
Afgelopen woensdag heeft mijn 2cv6 motor op de terugweg vanuit Kelso het begeven. (zie onder topic motor (opgeblazen). Vanmorgen heb ik een 2cv6 motor gekocht voor 50 euro, waar ik, ter voorbereiden op het "echte" werk op wil oefenen en wil zien hoe de motor in elkaar zit. Ik zit nu met een paar vragen:
1. Op het motorblok zit een rood identificatieplaatje waarop staat: A06/635 0904039260 Acitroen. Kan ik ergens terugvinden of de motor voor gelode of ongelode benzine geschkt is en zo ja, waar kan ik dit vinden?
2. Bij het demonteren van het spruitstuk is een boutje van de uitlaatpoort afgebroken. Hoe kan ik dit het beste herstellen??
3. De motor ziet er niet uit: het alluminium van de cilinderkoppen is sterk geocsideerd, het ijzer verroes etc. Hoe is dit het beste schoon te maken??
Een heel verhaal, maar mogelijk dat iemand mij kan helpen,
vriendelijke groet,
Henny[/b]
Geplaatst: za 30 jul, 2005 21:08
door Lelijke Eend
Alle blokken van na 1970 kunnen zonder lood.
Dat boutje, zit daar ook een moertje op of zit het vast in schroefdraad wat in een onderdeel zit ? En wat is de maat van dat boutje ?
Roest moet je wegschuren. Voor aluminium met staalwol, staal met een staalborstel op een boormachine.
Geplaatst: za 30 jul, 2005 21:51
door Henny
Bedankt voor je reactie. Het draadeind zit vast in het aluminium van het motorblok. Er zit geen schroefje aan. Overigens krijg ik de ventilator ook niet los. Mogelijk heb je hier ook tips voor. Is de ombouw rondom de ventilator te schilderen en zo ja, met wat voor verf??
groet,
Henny
Geplaatst: za 30 jul, 2005 21:57
door Lelijke Eend
Ventilator krijg je los door eerst het boutje los te draaien en dan een metalen staaf (niet hol, geen pijpsleutel!) in het gat te steken. En paar niet al te harde klappen met een hamer en je ventilator is los.
De ombouw om de ventilator is te schilderen met metaalverf. Het wordt niet heet (het maakt n.l. deel uit van de koeling) dus je hebt geen hittebestendige verf nodig. Voor andere delen (motorblok zelf, cylinderkop) heb je wel hittebestendige verf nodig.
Is het boutje afgeknapt toen je er (veel) kracht op zette ? Want dan wordt het waarschijnlijk erg moeilijk de resten uit het gat te halen ... Indien mogelijk: meet even op wat de maat van het boutje is. Ik vermoed M7, maar meten is weten.
Geplaatst: za 30 jul, 2005 22:10
door Henny
Moet de bout er eerst helemaal uitgehaald worden of alleen een paar slagen losgedraaid worden ??
vr.gr.,
Henny
Geplaatst: za 30 jul, 2005 22:30
door Lelijke Eend
Haal er maar helemaal uit.
Re: proefrevisie
Geplaatst: za 30 jul, 2005 23:09
door bebe
Henny schreef:
1. Op het motorblok zit een rood identificatieplaatje waarop staat: A06/635 0904039260 Acitroen. Kan ik ergens terugvinden of de motor voor gelode of ongelode benzine geschkt is en zo ja, waar kan ik dit vinden?
Henny[/b]
Voor zover ik weet, hoort de A06/635 eigenlijk op gelode benzine te rijden.
Deze info heb ik even "gejat" van de Cats Citroën site:
A06/635 602 M28/1
2cv6 9/78-7/90 8.5:1 29 5750 39 3500
Mehari 7/78-6/87
A06/642 602 M28/1
2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/644 602 M28/1
2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/664 602 M28/1
2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
Alleen de A06/642, 644 en 664 zouden geschikt zijn voor loodvrij.
Geplaatst: za 30 jul, 2005 23:26
door Lelijke Eend
Haal je gelood/ongelood niet doorelkaar met euro95 en euro98 ?
Re: proefrevisie
Geplaatst: za 30 jul, 2005 23:27
door Handjes
Henny schreef:1. Op het motorblok zit een rood identificatieplaatje waarop staat: A06/635 0904039260 Acitroen. Kan ik ergens terugvinden of de motor voor gelode of ongelode benzine geschkt is en zo ja, waar kan ik dit vinden?
Gewoon standaard blok. Moet op 98 ongelood.
bebe schreef:Voor zover ik weet, hoort de A06/635 eigenlijk op gelode benzine te rijden.
Deze info heb ik even "gejat" van de Cats Citroën site:
Als je goed leest op die site, dan zie je dat het niet gaat over gelood/ongelood, maar over het octaangetal. Let bij de pomp op het octaangetal en tank niet te laag.
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 10:51
door etjen
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 13:02
door Henny
Ja, goed he, het is ook een oefenbloek, zodat ik, wanneer ik met mijn 2cv6 bezig ga, geen onverwachte en voor mij onbegrijpelijke dingen tegenkom. De foto's en tekeningen uit boeken begin ik nu een beetje te snappen. Voor 50 euro loop ik het risico "ervaringsdeskundige" te worden en heb ik nog een aantal sleuteldagen plezier ook.
groet,
Henny
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 13:33
door Lelijke Eend
Als het alleen is om te kijken hoie het spul in elkaar zit, had je ook een vastloper ofzo kunnen kopen voor een tientje. Maar als jij
zeker weet dat dit blok goed is, kan je beter deze opknappen en dat in je Eend lepelen. Dan knap je je huidige blok op (wat nog in je Eend zit) en zet je dat op de plank als reserve. Of je verkoopt het
Weet de de maat van dat ene boutje wat afgeknapt is trouwens al ?
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 20:19
door Henny
En ik was blij een, naar later blijkt, redelijk goed blok gekocht te hebben voor 50 euro. Het boutje is inderdaad 7 mm en dient om het spruitstuk vast te zetten. Na de cilinders en cilinderkop gedemonteerd te hebben, blijkt dat je aan de andere kant van de uitlaatpoort het ijzer van het boutje in het aluminium van het blok kunt zien. Zoals ik al schreef zijn de cikinders en zuigers verwijderd alsmede de ventilator, ventilatoerhuis, benzinepomp en de oliekoeler. Alles is goed gegaan, behalve dat ene rot boutje.
nu nog alles schoonmaken.
vr.gr.
Henny
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 20:44
door Lelijke Eend
Probeer met een tang het uiteinde vast te pakken. Of zaag er een gleufje in en gebruik een schroevendraaier. Maar voor je begint met het echte losdraaien: van beide kanten er d.m.v. een centerpons er een paar klappen op geven en inspuiten met WD40.
Dat slaan moet overigens niet zo hard zijn dat het restje bout vervormt ! Het is slechts bedoeld om de bout wat los te laten trillen ! Tipje van een collega die vaker met een vergelijkbaar bijltje heeft gehakt