Pagina 1 van 1

afslaan stationair toerental / locatie CO schroef

Geplaatst: wo 24 aug, 2005 09:19
door chewie
Beste mensen,
Na de laatste APK is onze eend steeds raarder gaan doen mbt stationair draaien. Het gebeurde steeds vaker dat hij dan afslaat. Laatst onder de kap gekeken en daar (wonder-boven-wonder) een afstelschroef/bout gevonden. Gezien andere topics in dit forum heb ik het vermoeden dat deze voor de CO-afstelling dient, waar bij de keuring dus erg fanatiek aan gedraait is... Kan iemand mij vertellen / laten zien waar deze bij de carburateur thuis hoort? En hoe kan ik deze het beste opnieuw afstellen?
dankie!

Geplaatst: wo 24 aug, 2005 11:27
door Gerard2cv
Je zet er niet bij hoe oud en welk type je heb,maar draai de motor goed warm en gaat met dat co schroefje op zoek naar het hoogste toerental.Stel dan met de gasklep of met
de bovenste luchtschroef (afhankelijk van het type) tot je weer het juiste toerental heb
en daarna nogmaal met de onderste het hoogste toerental zoeken.

Geplaatst: wo 24 aug, 2005 12:13
door chewie
Klopt, excuus
Ik weet dit nu even niet zeker maar het gaat om een club-model uit '86 met een S6 motor (de laatste types?)

Geplaatst: wo 24 aug, 2005 12:32
door Gerard2cv
Dan heb je dus 2 schroeven.1 bovenin aan de achterzijde die de lucht regelt en haast
helemaal beneden een schroefje met de sleuf uit het midden waar je de benzine mee
regelt.Die onderste steekt niet uit,maar zit in een gat.

Geplaatst: wo 24 aug, 2005 19:20
door catscit
hoe goed is je engels?
Hier is de hele afstel methode:
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... .html#fuel

Geplaatst: do 25 aug, 2005 09:56
door chewie
Heren, dank u wel!

Als ik via de Cats link naar de carburateur kijk dan gaat het om item 26 (Idle Jet). Welke dus invloed heeft op de CO-afstelling.
Van het weekend eens kijken of ik hem afgesteld krijg...

Geplaatst: do 25 aug, 2005 10:18
door catscit
Een sproeier kun je niks aan veranderen, het is geen brommer.
Je moet schroefje 9 hebben!
MAar lees ook de procedure, daar staat het in uitgelegd wat je in welke volgorde moet doen!

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 08:59
door chewie
oeps, dank je
De eend staat ergens anders dus ik kan het niet 123 nagaan maar zover het mij bijstaat lijkt nr.26 eigenlijk wel erg veel op het schroefje dat ik denk dat er los onder de kap lag. Ik zie bij nr.9 ook een veertje?
Stel dat het toch nr.26 is, wat dan te doen?

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 09:17
door Gerard2cv
Deze Tekening is het type met 1 stelschroef No9 voor de kwaliteit en een schroef aan
de gasklep voor het toeental.Hier zit die kwaliteitschoef dus aan de voorkant.
Maar de latere types hebben 2 schroeven aan de rechter zijkant zitten,onder voor kwaliteit en boven voor kwantiteit.

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 09:21
door catscit
die schroef waar jij het over hebt ken ik niet gerard. Ander als deze ben ik nooit tegengekomen enkel bij ami's vindt je nog wel eens een schroef achterop

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 09:49
door Gerard2cv
Kijk maar eens goed naar de S6 type,Daar zit onder een verzegeld schroefje met de
gleuf uit het midden en boven een luchthoeveelheid schroef en de gasklep zit met een
geborgt boutje om de stand niet mag veranderen

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 10:00
door catscit
ah die twee die bei de gasklep zitten, ja ja, maar ik dacht dat je daar vooral met je poten vanaf moest blijven?

Wat is voor die 2 de afstel procedure?
Want in het werkplaats handboek staat er weinig zinnigs over.

Geplaatst: vr 26 aug, 2005 10:14
door Gerard2cv
Aan de rechterzijde van de motor.Maar ja,die APK meesters die zonodig hem zo schoon
mogelijk willen maken met een te koude motor.Dus met de onderste(kwaliteit)het hoogst
mogelijke toerental instellen,daarna met de bovenste het toerental weer goed maken
en dan terug naar onder en herhalen tot je uit allebei niets meer kan (steeds dichter naar
het juiste mengsel)
Ps.We moeten elkaar toch eens ontmoeten.