Pagina 1 van 2

Koets komt niet los van chassis

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:23
door Maikel
Vandaag de hele dag aan het sleutelen en slijpen geweest :)
(sommige bouten wilde echt niet los )
Maar inmiddels heb ik alles los, maar krijg ik de koets niet van het chassis.
Dat kan aan 2 dingen liggen , de koests is botweg totaal niet eens een stukje los te krijgen van het chassis in je eentje omdat hij te zwaar is.
Of er moet iets anders aan de hand zijn.

HELP !! wat kan ik vergeten zijn, of hoe krijg je die koets van het chassis af ( en ik heb alleen mijn vriendin nog om te helpen maar die is niet zo heel erg sterk )

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:27
door Tom Duckpower
zitten ook boutje in de kokerbalken..
Onder de plastic doppen in de vloerplaten!
Er zitten ook 2 boutjes in de achterkant van de koets, in de kofferbak...


Koets zou verder met 2 man te tillen moeten zijn...Mijn koets hebben we een week of 2 met 3 man getild. Waren toevallig extra mensen in de buurt...haha

Re: Koets komt niet los van chassis

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:31
door Handjes
Ja, die kokerbalken niet vergeten (bereikbaar via gaten in je bodemplaat, m origineel afgedekt met zwarte plastic dop).

Let ook op de bouten onder de achterbank en in de reservewielruimte (vlak achter achterlichten). Is je stuurkolom onderaan al los van het stuurhuis? Zitten je bodemplaten misschien vastgelast op het chassis ergens?

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:38
door Maikel
die bouten onder de doppen en achterin heb ik al los, stuur kan zo los , tenminste dat lijkt me zo.
Ik heb de klem bij het stuurhuis onderin in de motorruimte net bij het schutbord los gedraaid en er zit nu speling op , hij is alleen nog niet "echt" los. Ik nam aan dat dat pas kon als de hele koets eraf kwam.

Heeft iemand een idee wat die koets ( zonder deuren en acherspatborden ) zou wegen , dan heb ik een beetje een idee.

Verder zit er idd wel iets van plakkerig spul bij de vloerplaten, dat werkt idd ook niet mee.

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:45
door Tom Duckpower
de bout die door de klem heengaat moet er ook uit, anders zit de stuurbuis nog vast...

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 18:57
door flusc
het stuur moet er eerst uit, dan de koest opheffen. En normaal hef je die toch alleen op langs een kant...

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 19:00
door Maikel
net even met de krik in de weer geweest , en koets zit geheel los, op het stuur na, als dat er helemaal uit moet, kan iemand me vast een tip geven hoe ik dat het beste aan kan pakken, want ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen

alvast bedankt voor het meedenken .. want krijg het toch een beetje benauwd dat ik nu op dit stadium al vastloop.

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 19:04
door Tom Duckpower
die klem losdraaien en de bout tussen de klem uittikken..

Bij mij zat de bout vast, en dus heb ik m met de dremel mishandeld. Klem valt er dan vanaf.
ruk(je) aan stuur geven en je hebt het stuur in de handen..

Laat voor de zekerheid wat kruipolie de stuurbuis IN lopen...weekt ie goed los bij het rondsel

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 19:48
door AK350
De stuurstang moet op twee punten worden losgeschroefd, wil je hem loskrijgen.

1e punt is de klem onderaan de stuurstang, zoals al omschreven.

2e punt is onder bij het stuurslot. je moet de twee imbusboutjes losdraaien van de ring op de stuurstang waar het stuurslot invalt. Volgens mij kun je de imbusboutjes pas zien als je het afdekkapje verwijderd.
Je moet de auto van het stuurslot zetten en een beetje met het stuur draaien om de imbusboutjes goed te zien

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 20:31
door Maikel
ok die bout is nu helemaal los, alleen dat 2de deel is gods onmogelijk, ik weet toevallig hoe een contact / stuurslot eruit ziet en om daarbij te kunnen heeft citroen breekbouten gebruikt, en om de boel los te krijgen moet je die konische dingen los zien te krijgen.

En als je er nou lekker bij kunt, kortom voordat ik me aan dat avontuur ga beginnen wil ik wel heel graag weten of het wel echt nodig is, en of alleen het loshalen van die klem / bout bij het stuurhuis niet voldoende is.

tevens denk ik dat het iets te ambiteus was om dit klusje ( het tillen van de koets ) in mijn eentje te klaren, probleem alleen nu is dat ik op een vakantie adres zit in Vaals, waar ik praktisch niemand ken die me even een handje kan helpen ..

Kortom ik zit in dubio .. doorgaan en wellicht de koets niet eraf krijgen, of nu stoppen en een de boel weer in elkaar draaien en een geschiktere tijd en plaats voor vinden ..

Jammer wel is dat ik er nu net de tijd voor heb , lekker nog 2 weekjes vakantie .. snif .. en dat ik zo nog niet mijn eendje door de apk ga krijgen .. :( :(

Geplaatst: ma 5 sep, 2005 21:12
door Frank Munneke
hoi

hele stuurslot hoeft niet los, alleen met een klein schroefje een afdekkapje achter onder, dan die inbusbouten om de stuurstang heen en dan kan je hem optillen.

groet frank

en de lege koets krijg je in je eentje of samen met vriendin er wel af, gewoon inventief zijn, weegt ongeveer 100 kg.

Geplaatst: di 6 sep, 2005 09:56
door Maikel
Frank , bedankt.
Ik had idd niet goed gekeken .. stuurslot is nu ook los, echter kan ik nu nog steeds niet zeg maar de stuurstang van het stuurhuis trekken.
Klopt dat dat je dit pas doet als je de hele koets oplicht ?

Verder zag ik net ook nog dat de remleidingen ook vast zitten aan de koets, maar toen ik deze losdraaide liep ook ( logisch ) het reservoir met remvloeistof leeg. dus maar snel de remleiding terug gestopt.

Heeft iemand nog een goeie tip om dat handig te doen , of is het puur een kwestie van leiding los en bakje eronder en leeg laten lopen ?

Geplaatst: di 6 sep, 2005 10:46
door Handjes
Maikel schreef:Frank , bedankt.
Ik had idd niet goed gekeken .. stuurslot is nu ook los, echter kan ik nu nog steeds niet zeg maar de stuurstang van het stuurhuis trekken.
Klopt dat dat je dit pas doet als je de hele koets oplicht ?
Nee, die moet echt eerst los, dat krijg je met tillen niet voor elkaar.
Gewoon tegen onderkant van stuur slaan/trekken. Zit flink wat kracht op. Let op (!!) dat je het stuur niet tegen je neus/hoofd krijgt of achterover valt! Want als ie los schiet, gaat dat met enorme kracht/snelheid.
Maikel schreef:Verder zag ik net ook nog dat de remleidingen ook vast zitten aan de koets, maar toen ik deze losdraaide liep ook ( logisch ) het reservoir met remvloeistof leeg. dus maar snel de remleiding terug gestopt.

Heeft iemand nog een goeie tip om dat handig te doen , of is het puur een kwestie van leiding los en bakje eronder en leeg laten lopen ?
leidingen los van reservoir bedoel je? Is noodzakelijk voor de achterremmen inderdaad. De voorremmen haal je bij de klauw los. Ja, de boel loopt helaas leeg daardoor... Later weer ontluchten dus.

Geplaatst: di 6 sep, 2005 11:15
door Teun
Vergeet het kleine schroefje in het midden van je schutbord daar waar hij het chassis raakt.. zit vaak onder een laag troep...

succes...

Geplaatst: di 6 sep, 2005 11:55
door rusty
Maikel schreef: Heeft iemand nog een goeie tip om dat handig te doen , of is het puur een kwestie van leiding los en bakje eronder en leeg laten lopen ?
er past als het goed is precies een M8 bout in, dan hou je de boel een beetje schoon! maar het is toch niet verkeerd om je remvloeistof een keer te verversen (iedere 2 jaar!!)

greetz Rusty