Pagina 1 van 2

witte rook na start

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 20:26
door goanna
wanneer ik mijn eendje start, in de ochtend op een koude motor, staat heel onze parkeerplaats vol witte rook :oops: . Iemand die weet hoe dit komt.
Er is mij eerder verteld dat dit met vocht/condens in de uitlaat te maken heeft, maar ook als we een droge/warme nacht hebben gehad (waren er niet veel dit jaar) gebeurt het ook. Tevens heb ik een klein gaatje in mijn uitlaat zodat vocht er uit kan lopen....
Heb me ook laten vertellen dat dit een typisch onverklaarbaar ding is aan eendjes (6 special) uit het jaar 1984....
iemand die er wat van weet :?: :?:

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 20:30
door Ramon
moter versleten?

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 20:38
door goanna
nou das dus de grap, die is gewoon vet oke.... bijna geen olie verbruik, netjes altijd zijn beuren gehad... nix mis mee...

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 22:08
door Punky
Als dit over gaat, als ie ff gelopen heeft, dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Witte rook duidt op vocht. Bij normale wagens is het dan vaak het koelsysteem, maar dat is bij een eend dus niet. Als de motor versleten is, dan krijg je donker blauwe rook. Kom maar eens naar mijn eend kijken. :wink:

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 22:12
door Rik
witte rook is meestal condens
(blauwe rook is olie
zwarte rook is teveel benzine)

Zover ik me heb laten wijsmaken wordt dan de benzine niet volledig verbrand doordat de lucht vochtig is. Onverbrande benzine hecht aan de condens wat resulteert in witte rook die niet oplost in de lucht.
Oplossing? Ik heb geen idee.

Is het alleen als je choke gebruikt?

Re: witte rook na start

Geplaatst: wo 28 sep, 2005 23:47
door Handjes
Hoeveel km rijd je normaal gesproken met je 2cv? Want ook met mooi weer zit er toch veel vocht in je uitlaatsysteem. Dat rijdt je er alleen uit als de boel goed heet wordt, dus ritjes vanaf 20 minuten.

Geplaatst: do 29 sep, 2005 08:26
door flusc
dit is gewoon water in je motortje ( in de vorm van condens dan ) je kan dit meer hebben als je telkens korte ritten doet en je motor nooit warm rijdt...
doe je dit wel, dan zal het al een pak minder moeten zijn.

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 20:31
door goanna
ik rijd dagelijks met mijn eendje.... vaak wel korte stad ritjes.... dus zou het dan aan kunnen liggen... het valt me ook op dat het vooral gebeurt als ik met choke start.....

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 22:56
door Gast
Welke benzine tank je? 95 of 98

Geplaatst: za 15 okt, 2005 10:32
door Dwars
of er is een nieuwe paus :mrgreen:

Geplaatst: za 15 okt, 2005 10:34
door goanna
95, met loodvervanger uit 't flesje

Geplaatst: za 15 okt, 2005 15:59
door Handjes
goanna schreef:95, met loodvervanger uit 't flesje
Laat dat loodvervanger maar achterwege, want dat heeft geen enkele nut.

Overigens moet (!) je op 98 rijden hoogstwaarschijnlijk. Tenzij je een motorblok hebt met de code A06/664 (maar aangezien jouw 2cv uit 1984 komt...).

Maar witte rook heeft niks met octaangetal te maken natuurlijk.

Geplaatst: za 15 okt, 2005 16:28
door goanna
huh?? die loodvervanger is dus niet nodig ??? wordt juist door veel 2cv specialisten aangeraden :!:

Geplaatst: za 15 okt, 2005 18:56
door Lempke
Oh, daar is al vaak over gediscussieerd. Conclusie:

* A06/664 motor: tank loodvrij octaan 95
* alle andere motoren: octaan 98
* motoren van voor 1970 hebben lood of loodvervanger nodig
* loodvervanger kan overigens geen kwaad in nieuwere motoren

Geplaatst: zo 16 okt, 2005 23:00
door goanna
dan zal ik voortaan netjes 98 tanken en geen loodvervanger meer aanschaffen....
weer wat geleerd, bedankt !!! :D