Pagina 1 van 1

Niet starten na twee weken stilstaan?

Geplaatst: zo 2 okt, 2005 15:32
door Jaspersch
Hallo iedereen!
Mijn Dyane heb ik pas een paar weken, dus veel technische ervaring heb ik nog niet. Vandaar deze vraag.
Sinds ik de Dyane eind juli kocht is er best veel in gereden, en omdat het weer steeds slechter wordt heb ik besloten de auto te stallen.
Gisteren wilde ik - na twee weken - een stukje rijden om de auto lopend te houden, maar... nu start 'ie niet meer!

Waar kan dat aan liggen? De startmotor werkt, dus de accu is niet leeg. Kan de ontsteking er opeens mee gestopt zijn? De contactpuntjes anders, hoewel de motor twee weken geleden nog vlekkeloos startte? Of heeft het met het vochtige weer te maken (de auto stond buiten)?

Help!

Hopelijk kunnen jullie me tips geven.

Jasper

Geplaatst: zo 2 okt, 2005 21:42
door André Post
Kontroleer of er wel benzine komt.
Als een benzine pompje slechter wordt zakt de benzine uit het pompje
terug in de leiding en het pompje redt het niet meer om de zaak weer.
omhoog te pompen.
(Dit uit ervaring.)

Geplaatst: ma 3 okt, 2005 00:02
door Maikel
Zou ook oude benzine kunnen zijn, maar dat is vaak als je echt lang hebt stilgestaan

En je bobine lijkt me HEEL onlogisch, maar makkelijk te tjekken .. gewoon extra bougie pakken ff 1 bougie kabel lostrekken en in de extra bougie doen .. kopje tegen massa en ff kijken oftie vonkt.
klusje van 2 minuten ( wel handig met zijn 2 en :-) )

Geplaatst: ma 3 okt, 2005 00:09
door the Nosepicker
Kun je beter een bougie uit je motor draaien, kost een minuutje extra en weet je meteen ook zeker of die bougie niet toevallig de stoorzender is.
Jaspersch, vochtig weer in kombinatie met een slechte ontsteking (van contactpunten tot en met een zwakke bobine of 'lekkende' bougiekabels) kan een reden zijn dat hij niet of slecht start. Aan je accu ligt het zo te lezen niet. Gewoon je ontsteking stap voor stap nalopen en even je auto een grote beurt geven (ook puntjes, condensator, bougies (en eventueel kabels) vervangen). En wat Andre Post al schrijft, check effe bij de carburateur of er wel benzine opgepompt wordt.
Succes!

Geplaatst: ma 3 okt, 2005 07:30
door Frank Munneke
Hoi

Heeft mijn eend ook, moet hij ffe nieuwe benzine oppompen, gewoon ffe doorstarten en niet pompen met je gaspedaal.

groet Frank

Geplaatst: ma 3 okt, 2005 10:37
door MobyDuck
Met dit weertype kan je smorgens een nat motorblok hebben en dus ook je bougiekabels. Even je bobine en je bougiekabels met WD40 inspuiten en een wolkje in je luchtfilter spuiten en direkt starten dan zal hij meteen aanslaan mits je accu wel voldoende spanning geeft. Dit is FF als een noodstart natuurlijk oké maar als je hele systeem goed is afgesteld en goed werkt dan heb je geen startproblemen, ook niet als de auto nat, koud, warm, heet is. Kluzze. :P

bedankt!

Geplaatst: di 4 okt, 2005 13:16
door Jaspersch
Wat een hoop tips! Bedankt iedereen!

De Dyane heb ik gekocht van Leo de Gelder (bekend CCNL-lid) in Hoek van Holland. Hij gebruikte haar nauwelijks en had haar onder een dikke laag stof en kippenpoep gestald. Ze werd geleverd met nieuwe APK, nieuw dak, goede ruitewissertjes en een goede accu.
Ze is in heel behoorlijke staat: origineel chassis (ongelast!), bodemplaten goed, eerste lak (beetje oppervlakkige roest). De deurtjes zijn prima, en het motortje loopt perfect.

Kortom: een prachtige originele auto, heerlijk rijden. Tenminste, als ze rijdt...

- Ik ga proberen de kabels etc. in te spuiten. Ook slepen zal ik proberen, en de aders vanaf het contactslot controleren, en gelijk maar de hele ontsteking.
- Ben er bijna zeker van dat het niet de accu is (hulpaccu geprobeerd).
- De auto heeft pas twee weken stilgestaan dus oude benzine lijkt me geen optie. Oppompen ook niet (heb erg vaak geprobeerd te starten!).
- Hoe kan ik het benzinepompje controleren?

In ieder geval, bedankt iedereen,

Jasper

P.S. Op de afbeelding staat overigens niet mijn Dyane: ik heb op www.citroendyane.nl een fotootje gevonden van hetzelfde bouwjaar en kleur.[/img]

Geplaatst: di 4 okt, 2005 15:15
door raceeend
haal de bougie er uit na een aantal keer proberen te starten.. is de ze nat/vochtig dan heb je wel benzine, is deze kurkdroog, dan heb je geen benzine. plus na tig keer starten horgen de benzine walmen wel zo onderhand uit je uitlaat te komen :D

Geplaatst: di 4 okt, 2005 17:55
door Maikel
Of het benzine pompje werkt kun je simpel zien, even de benzine slang van je carburateur loshalen en ff starten

de benzine pomp word door de nokkenas ( correct me if i'm wrong ) aangedreven dus als de motor ronddraaid ( door het starten ) gaat ook je pompje werken en moet er dus benzine uit het slangetje komen ( dus wel ff opvangen)

Lees anders even dit topic , ietsjes onderaan word ook het testen behandeld, maar ook slecht starten, wellicht is dit je probleem
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=139 ... f1017042d8

Geplaatst: do 6 okt, 2005 10:07
door flusc
de oplossing is zeeeeer eenvoudig volgens mij, ga eens achteraan op je tank blazen, maar dan wel goed doorblazen (5 à10 sec) stap in en starten die handel. 9 op 10 dat ie prima start....

Gelukt!

Geplaatst: vr 7 okt, 2005 20:42
door Jaspersch
Hoera! De Dyane rijdt!!!
De oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Vóór ik begon aan alle technische oplossingen, heb ik eerst maar even Danos tips geprobeerd: aanslepen. En dat werkte!
Het probleem lijkt de zwakke benzinepomp te zijn. Of is er te weinig stroom om startmotor en benzinepomp tegelijk aan te drijven?

In ieder geval, het motortje start en loopt als een zonnetje en ik kan morgen naar de DVN.

Heel erg bedankt iedereen!

Jasper

Geplaatst: vr 7 okt, 2005 23:44
door AK350
De benzinepomp wordt mechanich door de motor aangedreven. En niet door middel van electriciteit.
Als de auto een tijdje stil staat loopt de benzine d.m.v. zwaartekracht terug in de tank.
Zolang het probleem niet te groot is, zou ik gewoon wat langer doorstarten zodat de benzine weer omhoog gepompt wordt.

Geplaatst: za 8 okt, 2005 11:57
door Danos G
Eind goed, al goed! Fijn dat de Dyane weer loopt. Veel rijplezier gewenst!