Pagina 1 van 1
Stuiterproblemen
Geplaatst: di 11 okt, 2005 22:22
door Mark Ducks
Hallo, ben nieuw op het forum, ben een redelijk verse klusser en bezit een dyane uit 1975. Rijdt als een zonnetje maar voor stuitert hij maar wat rond. Ik heb er Frotteurs en Batteurs op zitten en wil deze graag stellen/ vervangen.
Hoe pak ik zo'n klus aan? of kan ik ombouwen naar schokbrekers?
Geplaatst: wo 12 okt, 2005 08:34
door Gerard2cv
Als je frotteurs te slap zijn kan hij niet stuiteren,maar juist slap deinenAls de auto stuiterd
moet je hem opkrikken en de veerstangen los maken en voelen of de draagarmen soepel
kunnen bewegen en er geen ruimte op die lagers zitten.Voor de frotteurs moet je een
stuk plat ijzer nemen en daar zo bouten in monteren dat je vanuit het midden de buitenkant en het rechthoekige gleufje kan verdraaien.Droge veerpotten kan ook een
oorzaak zijn(wonderolie inspuiten door het voorste gat.)
Geplaatst: do 13 okt, 2005 15:33
door Gast
Dank Gerard voor je bericht. Met stuiteren bedoelde ik deinen, hij is erg slap.
Ik heb ergens gelezen dat de batteurs meestal wel goed zijn, maar dat de frotteurs vaak de oorzaak zijn. Verder weet ik eigenlijk niet goed wat beide doen, hoe ze werken, en hoed ze eruit zien.?
De tool die jij bedoelt, gebruik je die om te stellen?
en moet ik met zo'n tool ongeveer zo voorstellen, -------|------| te gebruiken als hefboom?
Geplaatst: do 13 okt, 2005 17:01
door Gerard2cv
Keurig getekend.Dit is om ze te monteren,maar er moet dus nog een bout bij op het einde
om de middenplaat voor de gaatjes van de draagarm te krijgen.De Frotteur kan je met
een hamer naar buiten eraf tikken.Als hij eraf is zie je aan de binnenkant een grote moer
die zt je in de bankschroef en draai hem los,dan de veer eraf en de plaat.Hiertussen
licht nog een stuk veer(vandaar de tool)Je schuurt allebei de metalen platen schoon en
op een glasplaat met grof schuurpapier maak je de middelste frictieplaat mooi schoon
Dan weer inelkaar.eerst de plaat waar de bout aan zit,dan de korte stuk veer dan de
frictieplaat en de laatste plaat,dan de spiraalveer erop en de moer.Deze moer draai je
tot er 6 a 7 gangen bovenuit steken.je schuift hem op de stuurpijp en met het tool draai
je de 2e plaat tegen die binnenveer in zodat je hem verder kan tikken en dan met het tool
de middenplaat voor de gaatjes van de draagarm draaien,zodat het deksel met de boutjes erin kunnen.Veel succes.
ps zet bij het inloggen hem gelijk op automatisch
Geplaatst: do 13 okt, 2005 23:41
door Mark Ducks
Dank Gerard,
Moet zeggen dat het toch lastig om je tekst te begrijpoen zonder het mechanisme voor me neus te hebben. ik ga dit weekend eens kijken hoe het er daar van binnen uit ziet en dan komt er vast herkenning.
Het wordt een leerproces, dat is me wel duidelijk. stap je voor stapje!
Met je goedkeuring houd ik je graag op de hoogte!
Mark
Geplaatst: vr 14 okt, 2005 08:07
door Gerard2cv
Oud leermeester geweest,en kan er hier leuk mee doorgaan,Je mag altijd even bellen
als je er niet uit komt.Je tooltje wordt dus de strip met aan de ene zijde de afstand centrum tot gleufje en aan de andere kant centrum tot buitenste gat waar de 3boutjes
zaten.
Geplaatst: za 15 okt, 2005 19:17
door Mark Ducks
Gerard, vandaag nog niet begonnen aan de klus, er moet aardig wat anti-roest werk gebeuren en dat heeft op dit moment de voorkeur, zo voor de winter. Kwam erachter dat onder mijn raam heel mooi met epoxy was gewerkt maar dat het ook ernom roest. Staat nu lekker in de owatrol.
Nog even over schokbreker, ik kan het niet laten.
Ik heb overigens een chassis met bevestigingsbouten voor schokbrekers, maar op de koehoorns zit buitenop slechts een afdekplaat. Als ik die vervang met een plaat waaraan de schokdempers voor aan bevestigd kunnen worden, gaat dat dan passen/werken? Lijkt me zoveel makkelijk om ook voor schokbrekers te hebben.
Misschien dat ik de bocht een beetje wil afsnijden, maar ja als je niet probeert............
Geplaatst: zo 16 okt, 2005 09:41
door Gerard2cv
Nee hoor,Als je een chassis heb met aansluitgaten kan je ze monteren,dus met andere
frotteur deksels waar de schokbreker ook aan vast zit.
Geplaatst: zo 16 okt, 2005 22:38
door Mark Ducks
Dank Gerard, dan ga ik dat proberen, vind ik wel een mooie oplossing.
Wat zal ik in dat geval doen met de frotteurs, eruit halen of laten zitten.
Mark
Geplaatst: ma 17 okt, 2005 09:46
door Gerard2cv
Ik zou ze eruit halen,want iets wat er niet meer is kan ook geen problemen geven.
klus geklaard.
Geplaatst: ma 21 nov, 2005 22:29
door Mark Ducks
Beste Gerard,
het is gelukt, dat wil zeggen ik heb nu normale schokbrekers op mijn Dyane zitten en de frotteurs zijn eruit. Kort wat ik gedaan heb: Oude dekplaat eraf en frotteurs verwijderd, vervolgens de nokken op de as waarmee de frotteur gefixeerd werd afgeslepen en de nieuwe hefboomplaat gemonteerd. Het probeleem van de M7 bouten in M10 gaten heb ik opgelost door busjes te laten draaien bij een smit. Daarmee zijn de bouten passend in de gaten en is de hefboomplaat gefixeerd.
Het rijdt echt zoveel lekkerder, ik ben er helmaal blij mee. Mijn drempelvrees is weg! Ik wil je graag bedanken voor het delen van je kennis, zonder je hulp was het niet gelukt!!! super!
Geplaatst: di 22 nov, 2005 08:32
door Michiel van G.
frotteurs weg
maar.. dat rijd het lekkerste, je moet ze enkel goed afstellen/ laten afstellen... het veercomfort zal er op achteruitgaan nu!