Gelast chassis erg?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Arjen

Gelast chassis erg?

Bericht door Arjen » do 13 okt, 2005 04:04

Op zoek naar aankoopadviezen rondom eendjes kom ik regelmatig tegen:

Als chassis gelast --> niet kopen !

Waarom eigenlijk? Wanneer dat goed is gedaan wat is dan het probleem?

:shock:

Ducktail

Bericht door Ducktail » do 13 okt, 2005 09:52

Nog niet zo heel lang geleden kocht je voor 250 gulden (€ 113,45) een eend met apk en daar reed je dan net zolang mee totdat de apk was verlopen. (en soms nog ietsje langer)

Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 31 jul, 2005 21:07
Locatie: Sleeuwijk
Contacteer:

Bericht door Rik » do 13 okt, 2005 11:38

Ducktail schreef:Nog niet zo heel lang geleden kocht je voor 250 gulden (€ 113,45) een eend met apk en daar reed je dan net zolang mee totdat de apk was verlopen. (en soms nog ietsje langer)

Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?
Leg eens uit: de tijd dat je een eend kocht voor 113 euro? En je mag geen eend meer kopen zonder nieuw chassis?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 13 okt, 2005 13:26

Volgens mij is die tijd al ver achter ons.
Zeker in de begin tijd van de apk zijn veel eenden die op het randje waren
door de apk bedrijven over die rand geduwd door een eend te beoordelen
met de maatstaven van een gewone auto.
Vooral fusees waren een populair afkeur middel.
Een setje nieuwe fusees ging de dagwaarde van een eend flink te boven.
Het is al meer dan 15 jaar geleden dat ik al niet meer voor een redelijk bedrag
een redelijke eend kon kopen.
Om nu door te gaan over gelaste chassis, als er eenmaal aan een chassis gelast
moet worden, is de rest van dat chassis meestal niet echt veel beter.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat weet je niet als je onder de auto kijkt.
Vandaar een chassis waaraan gelast is, meestal apk laswerk, is een risico factor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 13 okt, 2005 15:41

Arjen, een goed gelast chassis is mijns inziens niets mis mee. Goed gelast is volgens mij rotte stukken c.q. stukjes eruit slijpen nieuwe erin lassen en van binnen en buiten tectyleren. Op mijn eend houdt dit zich al jaren goed.
Er zijn echter mensen die een rotte plek afdichten door er een plaatje over heen te lassen, hier kan dan water tussen komen en het roest circus gaat in exponentieel tempo verder, z'n chassis kun je beter laten of je moet op zoek zijn naar een werkhok.

Gast

Bericht door Gast » do 13 okt, 2005 18:01

en elk jaar hebben de keurmeesters wel weer een ander hot item van de RDW gekregen hadden we eerst de wiellagers nu zijn het de autogordels
waarop de aandacht gefocust is.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 13 okt, 2005 18:05

Als een chassis gewoon goed gelast is, is er volgens mijn mening niks mis mee... Netjes behandelen tegen roest en weer jaren plezier...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » do 13 okt, 2005 22:42

Ik heb ook een gelast chassis met anti knikplaten erin maar is nu gewoon weer hard. Het moet wel goedgelast zijn. Dus niet dat iemand er met het lasapparaat tegen aan heeft staan schijten (heb 2 van die eenden gezien voordat ik deze kocht)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 13 okt, 2005 22:46

Het grote probleem bij gelaste chassis is, dat je niet kunt kijken hoe het er van binnen uitziet. Met andere woorden is er een plaatje overheen gebakken of is de binnenkant ook vervangen door goed staal? :roll:

Om die reden blijft het een risico. Als een chassis op 1 punt verrot is, dan kun je er logischerwijs vanuit gaan dat meerdere plekken aangedaan zijn door roest. Een goede roestbehandeling heeft ie in iedergeval niet gehad. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 13 okt, 2005 23:01

Een belangrijk punt aan het chassis is dat de felsranden links en rechts onder netjes uitzien, en niet bol staan van de roest.

Als er onder het chassis een extra plaat over de hele breedte is gelast, heb je grote kans dat dit camouflage is en dat daar achter alles wegroest.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » do 13 okt, 2005 23:12

Punky schreef:Het grote probleem bij gelaste chassis is, dat je niet kunt kijken hoe het er van binnen uitziet. Met andere woorden is er een plaatje overheen gebakken of is de binnenkant ook vervangen door goed staal? :roll:

Om die reden blijft het een risico. Als een chassis op 1 punt verrot is, dan kun je er logischerwijs vanuit gaan dat meerdere plekken aangedaan zijn door roest. Een goede roestbehandeling heeft ie in iedergeval niet gehad. :wink:
Nij mij is er niets overheen gelast maar ingelast. Zou geen eend kopen met een plaat dat op het chassis is gelast

ducktail

Bericht door ducktail » vr 14 okt, 2005 08:24

Dat nieuwe chassis heeft toch standaard een anti-knikplaat op het chassis gelast?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 14 okt, 2005 09:39

De chassis die Cassis levert wel of die andere het ook hebben??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 14 okt, 2005 13:16

Ducktail schreef: Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?
Natuurlijk mag dat nog wel! Maar tegenwoordig zijn vele eenden in bezit bij liefhebbers, en een echte liefhebber wil het beste voor zijn eendje toch?
Ook is de waarde van een eend enorm gestegen, dus een chassiswissel is een goede investering.
Waarom zou je het oude chassis oplappen met het risico dat het van binnen op dierse plekken een krokante zooit is als je tegen redelijke prijzen een nieuw chassis er onder kan zetten? (goed voor de komende 30+ jaar!!!)

Ik ben enorm gecharmeerd van de inzet die liefhebbers tonen om hun foiture in top-staat te brengen. :D

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 okt, 2005 16:17

Een gelast chassis erg ? Sja, als je het maar goed doet. Orgineel is een chassis ook uit verschillende delen in elkaar gelast ;)

1 nadeel: een las is altijd zwakker dan het oorspronkelijke materiaal.

1 voordeel: een las is altijd sterker dan een gat.
Afblijven.

Plaats reactie