Pagina 1 van 1
motorblok vastmaken aan de versnellinggsbak
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 15:28
door Henny
Ben momenteel druk bezig met de restauratie van mijn eend. Het motorblok is los van de versnellingsbak en ik mwil deze beiden weer met elkaar verenigen, maar dat lukt niet zo erg. Ik heb het idee dat de priseas niet goed past in de kartel van de koppeling. Is hier een truukje voor??
Henny
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 17:33
door Lelijke Eend
Heb je aan de versnellingsbak en/of de koppeling iets gewijzigd ?
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 18:14
door Henny
Heb alleen nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Ik krijg de kartels van de as niet goed in het motorhuis, waardoor de 4 bouten niet op het schroedraad kunnen. Mischien moet ik het niet alleen doen, maar iemand vragen te helpen. Alleen is het redelijk zwaar en sta ik wat te knoeien.
Henny
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 18:48
door Bartje
Weet je zeker dat je koppelingsplaat precies in het midden van je vliegwiel zit anders pas het nooit. Heb je voor de zekerheid van te voren gecontroleerd of de vertanding tussen je nieuwe plaat en de prise as klopt c.q. past?
Als dit goed is moet het lukken door de vertanding een beetje te vetten en het vliegwiel te draaien terwijl je het blok recht voor de bak houdt. Dit kun je het beste met z'n tweeen doen, ik dacht in het verleden ook dat ik het wel effe alleen kon (blokkie is niet zo zwaar), maar toen mijn vader even hielp was het veel makkelijker om het blok recht voor de bak te houden en ook nog iets aan te drukken. Toen zat'ie er zo op!
Hopelijk heb je hier iets aan, Succes!
Bart
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 19:33
door Henny
Hartelijk dank voor je advies en ik zal wel even wachten op extra handjes.
groet,
Henny
Geplaatst: di 25 okt, 2005 17:35
door Lelijke Eend
Als ik mij niet vergis, bestaan er minimaal 2 verschillende typen koppeling. Weet je zeker dat je het juiste type koppeling gemonteerd hebt ?
Geplaatst: do 27 okt, 2005 14:44
door Henny
Ja, er zit wel een goede koppelingsplaat in, het probleem is eerder dat ik sta te klooien om de bouten in de 4 gaten te krijgen en gelijktijdig, voorzichtig de priseas juist in de karteling van de koppeling te krijgen. Ik heb bsloten hier niet meer zelf mee verder te gaan, maar te wachten tot er iemand een avondje komt helpen.
Henny
Geplaatst: za 29 okt, 2005 10:06
door raceeend
ik gebruik zelf een reserve prise as die ik in de koppeling steek om hem uit te lijnen. bak er voor, beetje draaien en plop vast
reserve prise as heb ik overgehouden na een oude bak bewerkt te hebben met grof gereedschap
ja we verveelden ons dus hebben we een moker gepakt
Geplaatst: di 1 nov, 2005 15:25
door Hcokmot
das de makkelijkste manier idd