Pagina 1 van 2

eendje afgekeurd :'-S

Geplaatst: za 29 okt, 2005 11:19
door flusc
hoi,
gisteren met men eendje naar de keuring gegaan, en rode kaart gekregen voor mijn vering langs de rechter zijde. Wat kan er stuk gaan aan een veerpot? of kan ik dit gewoon bijregelen?

thnx

Re: eendje afgekeurd :'-S

Geplaatst: za 29 okt, 2005 11:56
door Handjes
Schokdempertest mislukt? Leg even wat zwaars achterin.

Re: eendje afgekeurd :'-S

Geplaatst: za 29 okt, 2005 12:07
door flusc
Handjes schreef:Schokdempertest mislukt? Leg even wat zwaars achterin.
er lag 50 kg in ...
en alleen de rechter kant? dat vind ik zo raar

Geplaatst: za 29 okt, 2005 12:20
door AK350
Hebben ze bij de keuring niet wat duidelijker vertelt wat er aan de veering mankeerde?

Er kan niet echt veel stuk gaan aan de veerpot, als een trekstang of veer breekt, merk je dit meteen.
De pot kan doorroesten dit zie je meestal, en er kan te weinig wonder-olie inzitten, dit hoor je.
Ook kan het stelstuk (centreerbus) die voor en achter de pot ingaan doorroesten en afbreken.
De veering is niet echt af te stellen, de wagenhoogte wel.

Ligt het probleem bij de veerpot, of de schokdempers???

Geplaatst: za 29 okt, 2005 12:31
door flusc
ze schiet me net iets te binnen! zit er verschil op de schokbrekers voor vooraan en achteraan? want daar heb ik niet op gelet tijdens de montage..

Geplaatst: za 29 okt, 2005 14:17
door Gerard2cv
Achterschokbrekers zijn toch veel langer.Kijk eerst als je op de achterbumper drukt wat
er gebeurd en maak dan de schokbrekers los.en contoleer weer.Dan weet je of het de
veren of de dempers zijn.

Geplaatst: za 29 okt, 2005 14:19
door flusc
Gerard Maas schreef:Achterschokbrekers zijn toch veel langer.Kijk eerst als je op de achterbumper drukt wat
er gebeurd en maak dan de schokbrekers los.en contoleer weer.Dan weet je of het de
veren of de dempers zijn.
euhm, en wat zou ik moeten merken?

Geplaatst: za 29 okt, 2005 15:27
door Gerard2cv
Als je hem aan de bumper op en neer schud zal je dus een verschil tussen rechts en
links moeten zien.Als je de schokdempers los maakt en het verschil zit er nog dan is het
of het draagarmlager of de veerpot

Geplaatst: za 12 nov, 2005 12:36
door flusc
maandag komen er 2 nieuwe schokdempers toe :D de beide voorste dempers waren blijkbaar dingend aan vervanging toe. Er zaten gabriels onder die ik nu ga vervangen met 2 boge's , Iemand al ervaring met dit merk?

Geplaatst: za 12 nov, 2005 14:30
door Gerard2cv
Merk maak niet zo veel uit, als je elke schokbreker altijd voor de montage recht op houdt
en 10 X helemaal in en uit schuift om de olie op zijn plaats te krijgen.Dan pas werkt hij
goed.

Geplaatst: za 12 nov, 2005 15:41
door Lelijke Eend
Eh, misschien een domme vraag, maar wat is 'rechtop' precies ? Welk oog moet dan boven ? Het oog wat aan de draagarm zit of het oog dat aan het chassis zit ?

Geplaatst: za 12 nov, 2005 16:07
door Gerard2cv
Rechtop is met het brede stuk boven.Bij de Boge schokbrekers moeten die brede kanten
ook aan het chassis gezet worden en de dunne zijde aan de draagarm,terwijl dit bij andere merken andersom is.

Geplaatst: za 12 nov, 2005 16:46
door Lelijke Eend
Dus ik neem aan dat bij andere merken dan Boge je het smalle stuk boven houdt omdat deze ten opzichte van de Boge schokdempers net andersom gemonteerd worden ?

Geplaatst: za 12 nov, 2005 18:52
door flusc
ik heb net nog wat met men eendje gereden en er zit een zeehond in mijn rechter veerpot, nu ben ik van die wonderolie gaan halen, maar is mijn vraag waar en hoeveel van dat spul erin?

Geplaatst: za 12 nov, 2005 19:29
door Tom Duckpower
flusc schreef:ik heb net nog wat met men eendje gereden en er zit een zeehond in mijn rechter veerpot, nu ben ik van die wonderolie gaan halen, maar is mijn vraag waar en hoeveel van dat spul erin?
waar? Daar zijn 2 manieren voor:
1) Door de bussen van de veerpot een slangtje steken (rubber weghalen).
2) Gaatje in veerpot boren en het daardoor naar binnen spuiten.

Hoeveel? Ik heb een 10cc spuit gebruikt.
Met de eerste manier betekent dat (voor mij) 20cc wonderolie per veerpot, 10cc aan voorste veer en 10cc bij de achterste veer.

Olie erin zitten, eend paar keer alle kanten op veren, veerpot ronddraaien kan ook, of gewoon in de eend stappen en stukje rijden met een aantal drempels in de route :wink: