Is mijn bak kapot? en tips graag

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
twan
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 aug, 2005 08:24

Is mijn bak kapot? en tips graag

Bericht door twan » zo 6 nov, 2005 19:15

Hallo iedereen

Ik ben dit weekend samen met mij vriendin en eend naar PArijs geweest. Toen we PArijs inreden werkte de 2de versnelling niet goed. Ik moest dubbel koppelen, wat niet altijd handig is in het Parijse verkeer. OP de terugweg maakte ze een vreemd geluid. Bij een tankstation gestopt, getankt en toen ik naar de parkeerplaats wou rijden maakte ze in de 1 een gierend geluid. Stationair kwam er geen geluid. In de achteruit hetzelfde probleem. We waren nog 100km van huis, en besloten het erop te wagen. In de 2 weggereden, de 3 gierde weer en de 4 deed zijn werk. Er was nog wel steeds een zacht geratel hoorbaar. Ben in de 2 en 4 naar huis gereden. Morgen heb ik vrij en wil ik dit oplossen. Ik heb dinsdag de auto weer nodig voor mijn werk. Weet iemand of dit een kapotte versnellingsbak is, of iets anders? Ik heb al bij andere berichten gelezen dat ik morgen eerst de olie van de bak maar eens moet controleren. Iemand nog andere ideeen of tips? In het ergste geval kan ik een bak van een vriend lenen.

Groetjes Twan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 6 nov, 2005 19:24

Als je de versnellingsbakolie er uit laat lopen, kijk dan even hoeveel slijpsel er op de olieplug zit en in de olie.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 7 nov, 2005 08:57

kijkuit bij het er terug indraaien van de bakoliecarterplug (leuk scrabblewoord) dat je de schroefdraad er niet uit draait. Dat gaat namelijk érg makkelijk...

Overigens lijkt het probleem erg op het geen mijn bak ook deed, ook gieren en na 2 keer snelweg muurvast in zn 3.
Verbruik: Afbeelding

twan
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 aug, 2005 08:24

Bericht door twan » ma 7 nov, 2005 09:11

Michiel ik las bij jou dat je de klep van de bak eraf draaide en erachter kwam dat je tandwiel kapot was. Mijn vraag is, kan je dit deksel eraf draaien terwijl de bak er nog onder zit? Of heb je dan de motor en de bak er al onderuit? Ik wil zoveel mogelijk uitsluiten voordat ik de bak eronderuit haal, want het lijkt me veel werk. Ik wil graag het probleem oplossen vandaag, maar ik weet niet of ik het verwisselen van mijn bak in een dag kan doen.

Groetjes Twan

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 7 nov, 2005 11:01

je kan de klep losschroeven, maar eronder zit een veertje met een kogeltje wat weg kan springen bij het losmaken. Uitkijken dus. Het best is het als je iemand vind die het al eerder heeft gedaan, dat maakt het een stuk makkelijker. (bijvoorbeeld een monteur oid)

gr, Michiel
Verbruik: Afbeelding

twan
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 aug, 2005 08:24

Bericht door twan » di 8 nov, 2005 07:48

Ok, toen ik de olie afliet kwam me een zooi metaal mee... Slecht nieuws dus. Heb besloten om er zolang een andere motor en bak onder te draaien die ik van een vriend kan lenen. Daarna wil ik mijn motor en bak reviseren. Ik las al dat vooral de versnellingsbakrevisie moeilijk is. Wat is hier de beste documentatie voor en wat moet ik precies vervangen? Ik heb wel een aantal boeken, maar een versnellingsbak revisie staat er niet in. Mijns inziens moet dit wel mogelijk zijn, met de juiste documentatie en veel geduld.
Heeft iemand hier tips voor?

groetjes Twan

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 8 nov, 2005 09:08

twan schreef:Ok, toen ik de olie afliet kwam me een zooi metaal mee... Slecht nieuws dus. Heb besloten om er zolang een andere motor en bak onder te draaien die ik van een vriend kan lenen. Daarna wil ik mijn motor en bak reviseren. Ik las al dat vooral de versnellingsbakrevisie moeilijk is. Wat is hier de beste documentatie voor en wat moet ik precies vervangen? Ik heb wel een aantal boeken, maar een versnellingsbak revisie staat er niet in. Mijns inziens moet dit wel mogelijk zijn, met de juiste documentatie en veel geduld.
Heeft iemand hier tips voor?

groetjes Twan
Kun je niet beter een goede gebruikte bak kopen? Heb je veel minder werk mee, koop er een bij een betrouwbaar adres, heb je ook nog garantie.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 8 nov, 2005 09:14

In Arnhem zit iemand die als hobby eendenbakken reviseert. Zijn adres staat op de markt van deze site denk ik.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 8 nov, 2005 18:58

Ik zit zelf ook een beetje met mijn bak (moet een andere achterplaat op) maar wil zowieso zelf eerst wat prutsen (ik ben eigenwijs, ik weet het). Ik heb en werkplaatshandboek, maar het deel waarin de revisies van verschillende delen staan ontbreekt. Wat is de beste (alternatieve) documentatie ?

Als iemand zijn werkplatshandboek even over wil tikken vind ik dat natuurlijk ook geen enkel probleem ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 8 nov, 2005 20:17

Ik heb je al eens een link gegeven waar een complete vraagbaak online staat, kun je daar niks mee. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 8 nov, 2005 20:50

ik vind een bakrevisie niet iets wat je even uit een boekje kan halen. Daar moet je toch echt wel een ervaren sleutelaar voor zijn en dan nog is het specialistisch werk.

Ik zou het niet zo snel zelf doen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 8 nov, 2005 21:06

Le kan/doet alles volgens het boekje!!! :lol: :lol: :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 8 nov, 2005 21:07

Dan wens ik hem veel succes

twan
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 aug, 2005 08:24

Bericht door twan » di 8 nov, 2005 23:02

Ik zet er even een leenbak van een vriend onder. Ik wil eigenlijk voor de "lol" mijn bak reviseren. Ik wil gewoon weten hoe het in elkaar zit en ben ervan overtuigd dat het kan. Ik kan het mis hebben, maar dan kan ik altijd nog een tweedehands bak kopen. Geld dit eigenlijk ook voor motorrevisie of is dit simpeler?

Twan

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 8 nov, 2005 23:13

Duintje schreef:Dan wens ik hem veel succes
ik ook, bak afstellen enz enz enz..
ik begin er never nooit aan iig!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie