Pagina 1 van 1
Keerring krukas lekt
Geplaatst: di 8 nov, 2005 19:08
door TB
Ik heb het idee dat de keerring van de krukas lekt. De koppeling hortte en stootte af en toe met weg rijden. Ook is het motorblok aan de onderzijde behoorlijk vet van de olie.
Nu ik toch met het opknappen bezig ben, wil ik uiteraard deze ook gaan vervangen.
Is er hier iemand die dit eerder heeft gedaan. Misschien wat tips ofzo?
Groeten Tom.
Geplaatst: di 8 nov, 2005 22:53
door backfire
of ontluchtingsgaatje vernellingsbak verstopt, gevolg olie wordt uit je bak geperst
wat ook kan is dat je carterontluchting niet goed meer is (zit in je vulpijp en is prijzig)
Geplaatst: di 8 nov, 2005 22:55
door backfire
horten en stoten -> vliegwiel laten afdraaien zodat ie weer mooi egaal is. Is maar klein beetje maar scheelt veel
Geplaatst: wo 9 nov, 2005 16:32
door Punky
backfire schreef:of ontluchtingsgaatje vernellingsbak verstopt, gevolg olie wordt uit je bak geperst
wat ook kan is dat je carterontluchting niet goed meer is (zit in je vulpijp en is prijzig)
Zit er een ontluchtingsgaatje in je versnellingsbak? waar dan?
en hoe kan een lekke bak voor een nat blok zorgen?

Geplaatst: wo 9 nov, 2005 16:47
door backfire
zit klein gaatje boven het deksel als ik me niet vergis aan de voorzijde (kant waar koppelingshuis zit).
Olie wordt via de as naar buiten geperst (de as van vliegwiel je bak in) sijpelt naar onder kruipt dan overal waar het maar kruipen kan. Met een beetje pech ook zo je platen op.
Geplaatst: wo 9 nov, 2005 16:49
door backfire
maar zoals ik al zei, kan ook zijn carterontluchting zijn.
Maar keerring krukas vervangen is altijd goed plan als je toch de boel open hebt liggen.
Geplaatst: wo 9 nov, 2005 16:58
door backfire
piccie van bak, zie rode cirkeltje voor t gaatje

[/img]
Geplaatst: wo 9 nov, 2005 18:32
door Punky
Daarom wordt mijn bak altijd zo smerig aan de bovenzijde.
bedankt voor de tip. Misschien handig om af en toe eens te reinigen.

Geplaatst: wo 9 nov, 2005 23:55
door raceeend
makkelijkste oplossing, gaatje uitboren, schroefdraad in tappen, en een mooi slangetje naar een opvangtankje maken

voortaan een schoon blok en geen olie op je platen... overigens. als daar veel olie uit komt duid het vaak op slijtage aan cylinderwanden, zuigers of kleppen.
Geplaatst: do 10 nov, 2005 23:31
door TB
Bak was inderdaad wel smerig maar niet nat. Het blok is echt aan de onderzijde nat.
Als ik in wat technische boeken van de 2cv kijk dan spreekt men elke keer over de krukaskeerring. Het horten en stoten is niet elke keer. Wanneer je gewoon iets meer gas geeft is het weg.
Geplaatst: vr 11 nov, 2005 19:36
door Ealse
Wat je beschrijft is typisch een te hoge carterdruk.
Je kunt vast wel meten of dat het geval is, maar ik weet niet hoe.
Als je een oude olievulpijp hebt dan is dat meestal de oorzaak. Het probleem meestal over als je die vervangt.
Let op: Zo'n ding kost om onbegrijplijke redenen meestal een bom duiten.
Geplaatst: za 12 nov, 2005 20:53
door TB
Ik zie inderdaad wel wat olie in t luchtfilter liggen. Maar het stoten is niet altijd. Met iets meer toeren wegrijden dan heb je er geen last van. Blijft dat het blokje behoorlijk nat is aan de onderkant.
Dus maar even goed bekijken waar t vandaan komt! Blok ligt er nu toch uit omdat er een ander chassis onder komt.