Pagina 1 van 1

schijfremklauwen zitten vast

Geplaatst: zo 13 nov, 2005 13:39
door Delfosso
Hallo allemaal,

Na het probleem met de achterwiellager nu weer het volgende pfff.

De remklauw zit vast wanneer ik op de rem trap zie je ze ook geen milimeter bewegen. Ook heb ik het gevoel enkel met de achterrem te remmen. Hoe krijg ik de remklauwen open???

Het vreemde is dat de remklauw 1000 km geleden vervangen is met nieuwe blokken nu lijkt een blokje weer helemaal weggesleten.

Voordat ik mijn garage bel zou ik graag de klauw even open maken om te zien of mijn vermoeden inderdaad waar is en het blokje al weer helemaal is weggesleten.

Geplaatst: zo 13 nov, 2005 19:27
door Teun
dot4 of het LHM systeem gebruikt.???

Geplaatst: ma 14 nov, 2005 14:59
door Jheronimus
Revisiesetje voor remklauw halen, de cup eruit persen, schoonmaken, nieuwe rubbers erin en weer monteren.

Veel werk maar niet moeilijk.

Geplaatst: ma 14 nov, 2005 17:00
door Delfosso
Deze topic kan op slot :arrow:

Geplaatst: di 20 dec, 2005 14:43
door pcrodent
Whooo voor je 'm op slot gooit...:

Mijn 2cv is onder andere hierop afgekeurd. De rest van de punten zijn bijna allemaal verholpen, maar dit wordt waarschijnlijk garagewerk.
Er zou vuil in m'n remklauw zitten waardoor ie niet goed loskomt van de schijf. Anyway, het stond aangetekend als "remtang gangbaar maken".

Nu vroeg ik me aan de hand van dit topic af:
(Jheronimus)
Wat is "de cup eruit persen"?
Bedoel je met "rubbers" remblokken? Het stond namelijk ook in een mailtje dat ik van iemand hierover kreeg hierover. Of zitten er stiekem andere rubbers bij je remklauw die je kunt vervangen?

Is het verder veel werk, remklauw loshalen & weer monteren? Is het makkelijk verkeerd te doen?

Geplaatst: di 20 dec, 2005 16:31
door Joos
pcrodent schreef:Nu vroeg ik me aan de hand van dit topic af:
(Jheronimus)
Wat is "de cup eruit persen"?
Bedoel je met "rubbers" remblokken? Het stond namelijk ook in een mailtje dat ik van iemand hierover kreeg hierover. Of zitten er stiekem andere rubbers bij je remklauw die je kunt vervangen?

Is het verder veel werk, remklauw loshalen & weer monteren? Is het makkelijk verkeerd te doen?
De 'cup' is eht ding waar de olie tegen perst en aan de andere kant je remblok zit (als ik met goed herinner), met luchtdruk is deze eruit te persen.
(compressor op de leidingaansluiting, en dan druk erop).

De rubbers zijn de rubbers in de klauw, die tussen de 'kanalen' (leidingen in de klauw) zitten om de boel lekdicht te maken.

Het is niet veel werk en je kan niet veel mis doen,
het is iets wat ik als 'n00b' zelf kan en durf. (al zijn remmen wel belangrijk!) Om handig te kunnen werken moeten je spatborden er wel af.

Je maakt je remleiding los.
Je remklauw zit met twee bouten vast in je versnellingsbak,
je moet de achterste eruit draaien, de voorste een beetje los in, dan kan je de klauw naar voren kantelen, bout er weer in, en de voorste losdraaien.
Nu kan je je klauw er gewoon uitnemen.
Waarom moet je die eerste bout er weer los in steken: de klauw bestaat uit twee helften, als je de bouten er los insteekt (NIET in de versnellingsbak draaien dus) blijven de twee helften bij elkaar.

Geplaatst: di 20 dec, 2005 16:50
door Evan
als je ze nou niet met perslucht er uit krijgt (soms lukt t met 10 bar zelfs niet) dan moet je je hoofdremcilinder op een remklauwhelft aan sluiten met de pedalenset erbij en dan houdt je het kanaaltje wat naar dee anere helft gaat dicht ind de bankschreof bijvoorbeeld met een stukje rubber ertussen.
Dan kun je de remzuiger er zo uitpompen. Zo kun je ze allemaal doen.
als je dan toch bezig bent haal dan een revisiesetje (nieuwe rubbers en stop ze meteen in de remcilinder als je de zuiger er toch uit hebt, wel de rubbers en de cilinderwand even netjes insmeren met LHM

(eventueel kun je op de site van Jeroen Cats www.cats-citroen.nl een handleiding vinden hoe je je remmen kunt reviseren)

Geplaatst: wo 21 dec, 2005 09:55
door pcrodent
Heb net eventjes onder de kap geloerd: ik zag vermoedelijk de 2 bouten die de bak in gaan. Ik zag de remleiding na enig zoeken. Daarvan weet ik wel hoe ie los gaat. MAAR ik zag ook de handremkabel gaan. En daarvan weet ik weer nix. Moet ie los, zo ja hoe? Die veer zag er wel imposant uit :?

Geplaatst: wo 21 dec, 2005 10:42
door Joos
pcrodent schreef:Heb net eventjes onder de kap geloerd: ik zag vermoedelijk de 2 bouten die de bak in gaan. Ik zag de remleiding na enig zoeken. Daarvan weet ik wel hoe ie los gaat. MAAR ik zag ook de handremkabel gaan. En daarvan weet ik weer nix. Moet ie los, zo ja hoe? Die veer zag er wel imposant uit :?
Veer valt wel mee :) is niet zo gespannen... wel sterk, is dus alleen k@t om hem er weer op te krijgen ...
Handremkabel kan je gewoon met een sleuteltje 8 (denk ik) en veel geduld loskrijgen (aan de bak-kant van de klauw.
Handrem weer afstellen na de operatie ben ik zelf nog niet aan toe, maar kan niet moeilijk zijn lijkt me

Geplaatst: wo 21 dec, 2005 11:35
door André Post
De handrem zit op de klauw met 2 bouten in het draaipunt.
Als je deze loshaalt hoef je die veer ook niet los te halen.
In principe stel je de handrem ook met de excenters in het draaipunt en
niet met de kabel.

Geplaatst: wo 21 dec, 2005 11:46
door pcrodent
Wat bedoel je precies met draaipunt? Ik zag op die veer op de uiteinden zeg maar wat bout-moer achtige dingen zitten... Zijn dat die die los zouden moeten of zitten er nog andere?

Geplaatst: wo 21 dec, 2005 21:26
door André Post
Die veer zit tussen 2 handels die kunnen draaien om een excentrische
bus die vast zit met een bout aan de klauw.
Totaal dus 2 bouten per klauw.
Als die bouten er uit zijn heb je die handels los van de klauw, maar nog vast aan de kabel
Snel een foto via google gezocht: http://gmcmhphotos.com/gallery/photos/h ... p10365.jpg

Geplaatst: do 22 dec, 2005 15:49
door Jheronimus
:idea: Als het uitpersen van de cup met perslucht niet lukt dan kun je de smeernippel van de aandrijfas in de remklauw draaien en volspuiten met vet tot de kup eruit komt.
Pas wel op hij kan met geweld losschieten :!:

Het levert wel meer schoonmaakwerk op maar ik heb het ook zo gedaan, werkt prima.