Pagina 1 van 3
cilinders inkorten?
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 14:22
door rusty
ik las op :
http://www.ecas.co.uk/2cv_tuning.htm bij punt 10 dat je je cilinders aan de onderzijde kunt afdraaien en daardoor een verhoogde compressie krijgt. (zelfde effect als 9.0 zuigers plaatsen?)
nu bedacht ik me kan ik ditzelfde grapje uithalen met m'n nog nieuw op te bouwen visablok? ja ik ben altijd op zoek naar meer vermogen!
natuurlijk moet je dan
altijd euro 98 tanken! maar is het verder mogelijk? en nuttig?
greetz Rusty
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 14:41
door Lelijke Eend
ALS het kan, moet je er wel rekening mee houden dat je de compressie niet zo ver verhoogt dat je zelfs met super98 niet toe kan !
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 15:11
door backfire
en pas maar op dat je nikasil want niet breekt, want dan kun je de cilinder net zo goed bij het oud vuil zetten
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 15:11
door backfire
En dan te bedenken dat ik de mijne met 2 mm verlengd heb :X
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 15:37
door rusty
ja, maar ik ga er ook geen turbo op maken (alleen een powertube als bij een Dyane) en natuurlijk moet je de compressie niet teveel verhogen, heb ooit in 't verleden op school wel berekeningen gemaakt, maar dat is al lang geleden, moet even zoeken of ik die nog terug kan vinden.
greetz Rusty
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 15:39
door rusty
backfire schreef:en pas maar op dat je nikasil want niet breekt, want dan kun je de cilinder net zo goed bij het oud vuil zetten
volgens mij hoef je niets van de cilinderwand zelf af te draaien alleen van de 'voet'waar ie op 't carter geschroefd zit. heb trouwens nog 2 spiksplinternieuwe cilinders liggen voor een visa!
greetz Rusty
Geplaatst: vr 18 nov, 2005 19:59
door backfire
heb je een 644 cilinder met kop, want die heeft al 1:9,5 terwijl 630 en 655 1:9 zijn
Geplaatst: za 19 nov, 2005 07:59
door rusty
ik heb nu nog 2 blokken liggen die beide aan een 'beurtje' toe zijn, een 630 en een 644, kan dus ook combineren! en de 644 heeft axiale (in de lengterichting) speling op de krukas dat zal ik dan toch eerst moeten verhelpen als ik dat blok wil gaan gebruiken!
ik weet het allemaal nog niet, zal binnenkort wel eens aan 't rekenen gaan wat er mogelijk is!
ik heb trouwens ooit ergens gehoord dat een 630 blok feller is dan een 644 en dat je die ook makkelijker verder door kunt trekken in de toeren, weet iemand hier meer van ?
Ook staat op bovengenoemde site dat visazuigers zwaarder zijn dan eendenzuigers, is het mogelijk, en heeft 't zin om de zuigers lichter te maken (d.m.v. draaien) ik heb ook een heeeeele nauwkeurige weegschaal, dus op gelijk gewicht brengen moet niet zo'n probleem zijn.
greetz Rusty
Geplaatst: za 19 nov, 2005 11:23
door backfire
de nokkenas van de 630 is "sneller" en de zuigers van de 644 hebben hogere compressie, dus die combineren.
ALs je de zuigers lichter gaat maken heb je ook meer response en hogere toeren, maar niet meer vermogen, ja iets meer, maar dat komt omdat je meer toeren kunt maken. Wat je niet goed kunt combineren zijn 630 cilinder en 644 kop, want de afdichting zit bij de 630 op de cilinder en bij de 644 op de kop. Je moet dan een ander afdichtrubber er tussen gaan doen om de boel dicht te kunnen houden. Of 1 van de 2 dicht lassen of wat tegenwoordig ook goed gaat alu solderen.
Geplaatst: za 19 nov, 2005 12:28
door rusty
dus: onderblok 630, zuigers+cilinders+kop 644, lichter vliegwiel, zuigers lichter maken, uitrekenen hoeveel de cilinders ingekort kunnen worden(max compressie!) een turbotube erop en je hebt een (heel?!)snel blok!
of kun je dan beter 630 koppen en cilinders met 644 zuigers gebruiken, een afdichting is wel te maken of te krijgen mocht dat nodig zijn!
is de diameter van de zuigers wel gelijk en zijn de zuigerveren hetzelfde, heb daar ook nog een nieuw setje van liggen, weet alleen niet voor welk type!
THNX Rusty
Geplaatst: za 19 nov, 2005 19:46
door backfire
inderdaad, onderblok 630, zuigers cilinders en kop 644. Waarom wil je vliegwiel lichter maken? zodat ie sneller op toeren is? Top wordt er bij een boxer nadelig door beinvloed. I.p.v. van turbotube kun je ook gewoon aanzuigbuis naar buiten brengen, zodat ie frisse lucht krijgt. Staat nog stoer ook, grote alu slang onder bij spatbord welke naar luchtfilter gaat.
Ik heb nog ergens gelezen dat zuigers en cilinders altijd als setje worden vervangen. Wat daar de reden van is? Enige dat ik weet is dat beide zuigers even zwaar moeten zijn.
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 13:50
door rusty
backfire schreef:
Ik heb nog ergens gelezen dat zuigers en cilinders altijd als setje worden vervangen. Wat daar de reden van is? Enige dat ik weet is dat beide zuigers even zwaar moeten zijn.
die zijn op elkaar ingesleten, of kunnen nog op elkaar inslijten, als je alleen nieuwe zuigers of cilinders pakt zou de slijtage en of de speling te groot kunnen worden.
nu was ik vandaag (ja, verder toch een loze zondag) de Visa vraagbaak aan 't bestuderen en daar staan 2 totaaaaaal verschillende kleppendiagrammen in, namelijk Alle 2cilindermodellen
behalve de Visa en de Visa Club
inlaat open : 7 gr
na het BDP
inlaat sluit : 42 gr na het ODP
uitlaat open : 35 gr voor het
BDP
uitlaat sluit : 6 gr
voor het BDP
voor de Visa en Visa Club
inlaat open : 4 gr
voor het BDP
inlaat sluit : 53 gr na het ODP
uitlaat open : 50 gr voor het
ODP
uitlaat sluit : 7 gr
na het BDP
dit lijken mij nogal grote verschillen voor 'bijna dezelfde' motor! na wat gezoek ben ik tot de conclusie gekomen dat de eertse motor een 630 moet zijn en de tweede een 644. het lijkt me dat je een totaal verschillende motorkarakteristiek krijgt. alleen over de lichthoogte van de kleppen kon ik niets vinden, dat maakt natuurlijk ook nog uit!
wie weet er meer over? vooral de uitlaat open is een beetje raar... of klop er iets niet in de vraagbaak?
greetz Rusty
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 14:34
door backfire
Rusty als je bedoelt bij een standaard 2cv cilinder kan ik mij dat nog wel voorstellen, maar bij nikasil? Vroeger alleen maar nikasil gehad (brommertijd) en overmaat zuigers bestaan niet eens, als je eerste overmaat zou hebben is je nikasil al versleten. Geloof eerder dat toleranties af fabriek nogal verschillen i.v.m. het drukken van productiekosten, dan is het makkelijker even de juiste zuiger bij de cilinder te zoeken i.p.v de cilinder op maat slijpen. Is nl dure klus bij nikasil.
FF wat anders zag dat ze bij ECAS nieuwe cilindersetjes hebben incl zuiger van citroen. iets van 330 pond. Als je daarbij bedenkt dat nieuwe nikasilwand +/- 250 euro per cilinder is.
Zeg Rusty staat er in jouw vraagbaak ook een schema in van het smeersysteem of beschrijving dat de koeler parallel aan het oliecircuit zit?
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 14:37
door backfire
vind het zo wie zo raar schema rusty, bij de 1e opent de inlaat iets vroeger, wat gunstig is, maar sluit ook veel eerder, wat dus weer ongunstig is. bij de ander opent de uitlaat veel eerder en sluit later, wat lekker gunstig is.
ik heb het idee dat 2e schema van de 630 is.
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 19:15
door robin2cv
hey
wel ik heb blok 644 met 630 nokkenas en afgedraaidt vliegwiel zitten. Is snel blokje (hoewe ik wel sneller wil) ik tank nu elke keer 98. verbruik stijgt ook wle veel hangt wel veel af van rechtervoet. Nu is hetvolgende plan om versnellingsbak te optimaliseren.
en nog powertube ofzo fabriceren krij nu zonder filter
greets robin