Pagina 1 van 3

Stralen of afkrabben

Geplaatst: za 26 nov, 2005 14:17
door AK350
Na de verschillende topics over stralen en tectyl verwijderen zit ik toch nog met de vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Met stralen kan ik grit tussen alle delen krijgen: lagers, fusee, stuurinrichting.

Kan ik het best de assen en draagarmen e.d. aan elkaar laten zitten, de tectiel afkrabben en alles weer netjes lakken.
Of is het toch beter alles te demonteren en te stralen?

Geplaatst: za 26 nov, 2005 22:13
door André Post
Ik heb van alle 2 de auto's de draagarmen laten stralen.
De Mehari armen zijn grof gestraald bij een constructie werkplaats,
lagers afgedekt met plaatjes triplex, de achteras met een stuk buis.
De lagers hebben hier nog geen schade van opgelopen, gaat alweer
+70000km goed (totaal nu +300000km met de zelfde lagers en pennen).
De eend armen zijn fijner gestraald en daarna gepoedercoat, alles op de zelfde
manier afgedekt, maar die lagers hebben het al snel opgegeven, de fuseepennen
nog geen probleem mee gehad (+/-40000km).

Geplaatst: zo 27 nov, 2005 16:55
door Lelijke Eend
Had jij de armen ook van de asbuizen af gehaald ?

Geplaatst: zo 27 nov, 2005 16:57
door André Post
Ja, gewoon de losse draagarmen weg gebracht.
De lagerschalen van de draagarm lagers afgedekt met op maat gezaagde
triplex plaatjes.

Geplaatst: zo 27 nov, 2005 17:15
door Lelijke Eend
Ok :D

Waarom er eigenlijk niet uit gehaald voor de zekerheid ?

Stralen = zand en zand + lagers = dag lagers.

Geplaatst: zo 27 nov, 2005 22:55
door André Post
Die grote lagerschalen er uit halen vond ik toch te bewerkelijk, bovendien
mag dat binnenwerk zowiezo niet gestraald worden lijkt mij.

Geplaatst: zo 27 nov, 2005 23:18
door Lelijke Eend
Dat is waar ja. Ik zat ff vaag te denken dat er dan zand in je lagers komen, maar die zal je geheid schoongemaaakt hebben.

Geplaatst: ma 28 nov, 2005 00:28
door TB
Kun je ook een idee geven van het kostenplaatje van het stralen?

Geplaatst: ma 28 nov, 2005 09:13
door burtonbouwer
André Post schreef:Ja, gewoon de losse draagarmen weg gebracht.
De lagerschalen van de draagarm lagers afgedekt met op maat gezaagde
triplex plaatjes.
Ik heb er grote rubberenstoppen ingeduwd. Lager + straalzand = ellende. Dus altijd echt alles los als je de draagarmen en assen gaat stralen. Het wordt overigens wel als nieuw dan. Slijp ook van te voren de bakranden rond de twee schaaldelen van de draagarmen glad, daar wordt het ook een stuk beter van. Daar waar lagers horen te zitten of schroefdraad NOOIT stralen.

Geplaatst: ma 28 nov, 2005 12:46
door Evan
lijkt me toch dat je daarmee de draagarmen enigzins verzwakt, ik weet niet in hoeverre de armen goed doorgelast zijn en hoe erg je het verzwakt, maar toch een puntje van overweging?

Geplaatst: ma 28 nov, 2005 14:04
door burtonbouwer
Evan schreef:lijkt me toch dat je daarmee de draagarmen enigzins verzwakt, ik weet niet in hoeverre de armen goed doorgelast zijn en hoe erg je het verzwakt, maar toch een puntje van overweging?
Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.

Geplaatst: ma 28 nov, 2005 19:26
door 2cv6spécial
wat was ongerveer het prijskaartje van dat stralen???

Geplaatst: di 3 jan, 2006 20:29
door TB
Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?

Geplaatst: di 3 jan, 2006 23:26
door Evan
burtonbouwer schreef:Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.
ben ik toch niet met je eens, je verzwakt t wel degelijk ook al slijp je niet in het schaaldeel. Een ander punt van discussie is natuurlijk of je t schadelijk is. Mijns inziens is het gewoon onzinnig om de naden af te slijpen. Je ziet het niet eens, t zit toch onder de auto. En om nou te gaan zeggen dat Citroën ze had moeten afslijpen :?
Als je bang bent voor roest, zet ze dan gewoon lekker dik in de UnderbodyCoat.

Geplaatst: wo 4 jan, 2006 08:59
door burtonbouwer
TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)