Pagina 1 van 2
Olieschraapveer terugplaatsen
Geplaatst: ma 5 dec, 2005 21:07
door TB
Het volgende: Ik heb de cilinder eraf gehad. Nu wil ik de zuiger met de bovenste zuigerveer, de compressieveer en de olieschraapveer weer terugplaatsen.
De eerste twee zuigerveren (metalen) krijg ik er met een beetje induwen en wat pielen weer in. Echter, de olieschraapveer krijg ik er met geen mogelijkheid meer terug in de cilinder.
Het lijkt wel alsof ie gewoon een te grote omtrek heeft. Nu is ie er ook uit gekomen, dus het moet kunnen. Maar de vraag is hoe??
Is hier een speciaal foefje voor?? Wie helpt me verder, want op dit moment ligt alles even stil...
Groeten Tom.
Geplaatst: ma 5 dec, 2005 21:18
door dyane_ac078
met vloebare stikstof de cilinder met schraapveer goed koud maken.
Dan past ie een stuk beter (tijdelijk)
Tenminste dat soort verhalen hoor ik van mijn werkgever altijd. Hij zat een vroeger in de reparatie van scheepsdiesels
Geplaatst: ma 5 dec, 2005 21:54
door backfire
er is gereedschap voor, soort klembus welke je om de zuigerveren een spant.
Of met hele pijnlijke vingers, das dan meer mijn methode, ja het lukt. Bij mij waren het zelfs nieuwe veren.
Nu ben ik ff kwijt of de 2cv een enkele schraapveer heeft anders kun je er een bindtouwtje omheendraaien en langzaam met een schroevendraaier opwinden, totdat ie strak genoeg zit om de zuiger er in te friemelen en net niet te strak zodat het touwtje knapt
Geplaatst: ma 5 dec, 2005 22:07
door TB
backfire schreef:er is gereedschap voor, soort klembus welke je om de zuigerveren een spant.
Of met hele pijnlijke vingers, das dan meer mijn methode, ja het lukt. Bij mij waren het zelfs nieuwe veren.
Nu ben ik ff kwijt of de 2cv een enkele schraapveer heeft anders kun je er een bindtouwtje omheendraaien en langzaam met een schroevendraaier opwinden, totdat ie strak genoeg zit om de zuiger er in te friemelen en net niet te strak zodat het touwtje knapt
Het is inderdaad een dubbele. Dus kan een touwtje tussen. Zo dacht ik dus in eerste instantie ook, maar nog niet geprobeerd. Ga ik toch uitproberen. Het is ook een soort veertje met tussenstukjes die op zich naar elkaar toe te drukken zijn.
Geplaatst: ma 5 dec, 2005 22:26
door backfire
tb, neem aan dat je de zuiger er afgehaald hebt?
Geplaatst: di 6 dec, 2005 06:08
door André Post
Als je nu een metalen strip neemt met een breedte van een cm of 5, en die
om de zuiger buigt, dusdanig dat je hem aangeknepen kan houden, heb je
ook een zuigerverenklem.
Geplaatst: di 6 dec, 2005 10:34
door TB
backfire schreef:tb, neem aan dat je de zuiger er afgehaald hebt?
Nee alleen de cilinder, zuiger heb k laten zitten.
Geplaatst: di 6 dec, 2005 11:19
door backfire
je weet dat het wel een heel stuk makkelijker gaat als je even de zuiger losmaakt. Zie ook manual.
Geplaatst: di 6 dec, 2005 19:58
door Lelijke Eend
Misschien bij elkaar knijpen met een slangenklem van grote diameter ? Je kan ook meerdere slangenklemmen aan elkaar koppelen.
En daarna gebruik je die slangenklem om dat orginele metalen bandje wat het rubbber tussen luchtfilter en carburateur vasthoudt vast te zetten. Allen niet te strak draaien, anders knijp je je luchtfilter aan gort.
Geplaatst: di 6 dec, 2005 23:12
door Evan
je zou voor t makkelijke idd gewoon een daar-voor-bedoeld klemgereedschap moeten gebruiken,
tis mij ook een keer (meerdere keren eigenlijk) gelukt door m stukje voor stukje met de kopse kant van een (stevig) afbreekmes op zijn plek te duwen (die olieschraapveer dus). wel uitkijken dat je t mesje niet buigt zodat er een stuk van af springt, en wel merk-mesjes gebruiken, die zijn steviger.
eigenlijk zou dit dus vallen onder het hoofdstuk "don't try this at home" maar het werkt
olieschraapveer terugplaatsen
Geplaatst: wo 7 dec, 2005 00:13
door Sjaak
een tie rip over de onderste helft van de olieschraapveer, dan kun je de cilinder over de bovenste helft laten zakken. als de cilinder zover is dan kun je de tie-rip doorsnijden en de cilinder verder schuiven. Wat de backfire bedoelt met: "de zuiger even los" begrijp ik niet, los van de drijfstang misschien?
Re: olieschraapveer terugplaatsen
Geplaatst: wo 7 dec, 2005 00:34
door TB
Sjaak schreef:een tie rip over de onderste helft van de olieschraapveer, dan kun je de cilinder over de bovenste helft laten zakken. als de cilinder zover is dan kun je de tie-rip doorsnijden en de cilinder verder schuiven. Wat de backfire bedoelt met: "de zuiger even los" begrijp ik niet, los van de drijfstang misschien?
Denk het ook. Zoiets staat ook in het werkplaats handboek. Maar dan spreken ze meer over niet-originele veren. Ik moet deze week lange dagen werken, dus het weekend ga ik het weer even proberen.
Groeten Tom.
Geplaatst: wo 7 dec, 2005 09:14
door backfire
ja los van de drijfstang is echt stukken makkelijker dan peielen met de veertjes als ie nog op je blok zit. Zo heb ik de zuigers en zuigerveren met de blote handjes in de cilinders gekregen. Je hebt dan veel meer controle
Geplaatst: wo 7 dec, 2005 11:47
door TB
backfire schreef:ja los van de drijfstang is echt stukken makkelijker dan peielen met de veertjes als ie nog op je blok zit. Zo heb ik de zuigers en zuigerveren met de blote handjes in de cilinders gekregen. Je hebt dan veel meer controle
Die eerste 2 gaan makkelijk met de hand. Alleen de olieschraapveer lijkt wel veel groter qua omtrek dan wat de binnenkant van de cilinder is. Dat vind ik nou zo vaag. Mja het komt er uit, dus kan er ook weer in natuurlijk!
Ik denk dat ik met de tips hier gegeven al wel een heel eind ga komen.
Groeten Tom.
Geplaatst: wo 7 dec, 2005 19:31
door Lelijke Eend
Evan schreef:je zou voor t makkelijke idd gewoon een daar-voor-bedoeld klemgereedschap moeten gebruiken,
tis mij ook een keer (meerdere keren eigenlijk) gelukt door m stukje voor stukje met de kopse kant van een (stevig) afbreekmes op zijn plek te duwen (die olieschraapveer dus). wel uitkijken dat je t mesje niet buigt zodat er een stuk van af springt, en wel merk-mesjes gebruiken, die zijn steviger.
eigenlijk zou dit dus vallen onder het hoofdstuk "don't try this at home" maar het werkt
Beschermbril op dus