Pagina 1 van 1

harde kleppen en klepzetels?

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 17:34
door Jorg
Is het mogelijk om de motor van een 2cv6 zo om te bouwen, dat er gewone euro 95 in kan? Ik heb gehoord dat dit zou kunnen door 'harde' kleppen en klepzetels te gebruiken, maar ik kan deze nergens vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 20:39
door Evan
Beste Jorg,

je haalt hier twee dingen door elkaar, namelijk wel of geen lood in de benzine, en euro (95) of super (98 )

je kunt geharde uitlaatkleppen en -klepzittingen in je koppen laten plaatsen, dan hoef je geen loodvervanger meer te gebruiken.

Je kunt de compressie van je motorblok iets laten verlagen, dan kun je 95 tanken zonder gevaar voor pingelen

in het eind van de eende-productie zijn er ook een paar motorbloktypes geleverd met standaard de lagere compressie, welken dus op euro 95 (MET loodvervanger!!) konden rijden.

het laten inbouwen van deze harde kleppen en -zetels kun je het beste bij een motorrevisiebedrijf laten doen. Zij kunnen je evt ook helpen met het verlagen van de compressie.

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 21:21
door Jorg
Bedankt voor de tip. Ook misschien een idee waar ik het motorblok het beste kan laten reviseren?

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 22:12
door thomaaas
Bij jezelf in de garage, is iig het leukst!!!

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 22:50
door backfire
correctie evan in 86 en 87 zijn er motorkes ingezet die op euro 95 EN loodvrij perfect doen, en de mijne doet dit al 165.000 + km

Dus als je kop van 86 of 87'er aan kunt komen ben je klaar. Maar loodvervanger is zo wie zo bullshit, je moet alleen klepspeling goed onderhouden en op tijd olie verversen. Auto op lpg heeft er ook geen problemen mee.

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 23:03
door joost2cv
backfire schreef:correctie evan in 86 en 87 zijn er motorkes ingezet die op euro 95 EN loodvrij perfect doen, en de mijne doet dit al 165.000 + km

Dus als je kop van 86 of 87'er aan kunt komen ben je klaar. Maar loodvervanger is zo wie zo bullshit, je moet alleen klepspeling goed onderhouden en op tijd olie verversen. Auto op lpg heeft er ook geen problemen mee.
Tja ik kan een heel technisch verhaal gaan ophangen maar inderdaad als je de eend intesief onderhoud dan kun je heel lang doorrijden zonder er hardere klepzittingen in de cilinderkop. Helaas vervalt het intensief technisch onderhoud na 5000 km en wordt er bij wijze van spreken 50000 km doorgereden zonder onderhoud. Bij motoren revisie is er wel degelijk verschil in hardheid van de klepzetels en of lpg.

Groeten Joost

Geplaatst: zo 11 dec, 2005 23:10
door backfire
klopt, maar t kan dus wel.

Geplaatst: ma 12 dec, 2005 00:33
door André Post
Een eend rijdt prima op loodvrij.
Mijn Mehari nu meer dan 80.000km.
Vorig jaar voor de apk keek ik op de oude keuringspapieren en zag ik dat ik
dat afgelopen jaar 15.000km had gereden zonder beurt.
De klepspeling was nog goed bij controle.

Geplaatst: ma 12 dec, 2005 10:59
door Evan
backfire schreef:klopt, maar t kan dus wel.
tja, dit is een al veel gevoerde discussie, het enige wat ik er aan wil toevoegen dat loodvervanger wienig kost, en dat je toch wel enige slijtage voorkomt ermee, ook al is deze misschien niet schrikbarend....

ik koop liever wat extra loodvervanger dan eens in de zoveel jaar een setje andere koppen.

Geplaatst: ma 12 dec, 2005 14:57
door Gerard2cv
Bij een 602cc motor hebben altijd al speciaal geharde kleppen en zittingen
gezeten en kan je dus altijd gewoon op loodvrij rijden,alleen de S6 motoren kunnen op loodvrij95 rijden

Geplaatst: ma 12 dec, 2005 17:33
door Evan
Gerard Maas schreef:Bij een 602cc motor hebben altijd al speciaal geharde kleppen en zittingen
gezeten en kan je dus altijd gewoon op loodvrij rijden,alleen de S6 motoren kunnen op loodvrij95 rijden
Vanaf 1961 al geharde kleppen en zetels??? (want vanaf dan bestaan de 602 cc motoren)

t zou kunnen maar lijkt me sterk.
Citroen heeft nooit de kleppen afgestemd op loodvrij voor zover ik weet. Voor zover bekend is, zelfs niet in de "loodvrije" motoren. T enige wat bekend is is dat ze deze motoren getest hebben, en toen bleek dat er niet OVERMATIG veel slijtage optrad in het algemeen, hebben ze een perbericht laten uitgaan dat de motoren van af die en die datum (ergens in de jaren 80) op loodvrije benzine konden rijden.

Geplaatst: ma 12 dec, 2005 23:47
door André Post
Zelfs mijn 18PK'tje geeft rijdend op loodvrij geen bovenmatige klepslijtage.
Omdat de koppen van alluminium zijn hebben eenden altijd stalen klepzittingen gehad.
Misschien niet speciaal aangepast aan loodvrij, maar wel geschikt.

Geplaatst: di 13 dec, 2005 08:06
door Gerard2cv
Sorry,klein foutje.Het nieuwe model vanaf 1968 is er maar 1 soort en type kop vervaardigd met dezelfde zittingen en kleppen