Pagina 1 van 2
Chassis 1 (chassis niet origineel|)
Geplaatst: wo 2 jul, 2003 21:54
door robbie
Ik heb net een 2cv gekocht bij een citroendealer. Er zit echter geen origineel chassis onder de eend. Bij navraag bij de RDW is dit destijds ook bij hen niet aangemeld. Kan ik in de problemen komen in de toekomst wanneer in een ander chassis eronder maak. Dit in verband met identiteitsonderzoeken enz. Ik kan wel onder de koop uit maar hij is erg mooi en ik wil hem graag hebben. Een informeel standpunt van een keuringsmeester die ik gesproken heb was dat het allemaal wel niet zo'n vaart zal lopen. Hij zei letterlijk dat als het een BMW of Mercedes was van 10 jaar oud hij de boel niet zou vertrouwen maar dat dat bij een eend iets anders ligt. Ik moest op mn onderbuik gevoel afgaan. En dat zit wel goed. Kentekenbewijs is ok en er zit een chassinummer ingeslagen op de goede plek.
Geplaatst: do 3 jul, 2003 00:05
door Duintje
In de vraagbaak onder ALLEDAG staat een apart hoofdstuk over het chassis.
Ik weet niet of al je vragen daarin beantwoordworden, maar even doorlezen lijkt me verstandig
Marcel
Geplaatst: do 3 jul, 2003 09:29
door Bjorn
als ik een eend bij een Citroen dealer zou kopen zou ik het niet accepteren dat er een immitatie onder zit met een zelf in geslagen nummer. (Zou ik overigens nooit kopen, ook niet van een particulier).
Je haalt dan namelijk het probleem van een ander op je eigen schouders. Ik zeg niet dat je er ooit problemen mee krijgt hoor, maar de kans zit er natuurlijk in...Immitatie chassis en zelf inslaan is immers verboden.. Je weet nooi hoe dat in de toekomst gaat.
Ik zou er lekker eentje zoeken met een orgineel vervangen chassis met certificaat van herinslag..
Ik snap overigens ook niet dat een DEALER zoiets wil verkopen. Ik vind dat ie dat naar z'n merknaam toe niet kan maken.
Welke dealer was het trouwens?
Geplaatst: do 3 jul, 2003 09:38
door plop
Bjorn schreef:als ik een eend bij een Citroen dealer zou kopen zou ik het niet accepteren dat er een immitatie onder zit met een zelf in geslagen nummer. (Zou ik overigens nooit kopen, ook niet van een particulier).
Waarom zou immitatie niet net zo goed zijn als origineel? Ik zou me geen zorgen maken

gewoon lekker gaan rijden met de eend. Enig nadeel is wel dat je er waarschijnlijk veel voor moet betalen als je hem bij de Citroen dealer koopt.
Plop

Geplaatst: do 3 jul, 2003 10:05
door Bjorn
ten eerste mogen immitatie's officieel niet gebruikt worden, en ten tweede vindt ik dat je het als citroen dealer niet kunt maken om immitatiedelen op je auto's te monteren als orgineel nog verkrijgbaar is. (en al helemaal als immitatie zelfs verboden is!)
Dat die immitaties beter zijn is inderdaad een feit.
Maar het belangrijkste in deze kwestie lijkt me het ontbreken van een certifikaat van herinslag. Dit zou ik er perse bij willen als ik een eend kocht van een ander. Wat je voor je zelf doet is je eigen zaak, maar wat je van een ander koopt moet niet jouw probleem worden.
Overigens zijn er zat mooie eenden te koop met nieuw chassis én certifikaat van herinslag.
chassis
Geplaatst: do 3 jul, 2003 12:31
door Daffy
Ik denk dat het al of niet origineel zijn van het chassis door diverse mensen schromelijk wordt overdreven.
Daffy
Geplaatst: do 3 jul, 2003 13:38
door Bjorn
ok, daar heb je gelijk in. Maar als een leek om advies vraagt (wat hier het geval is denk ik), of hij of zij problemen KAN krijgen met een immitatiechassis met zelf ingeslagen nummer.
Dan kan ik alleen maar JA als antwoord geven. Het KAN immers problemen opleveren......
Hoe groot de kans daarop is, is ten tweede...
ik kan je een verhaal vertellen van iemand die jankend z'n auto bij de RDW moest laten.
Geplaatst: do 3 jul, 2003 13:56
door Punky
Ik heb eens gekeken naar het chassisnummer van mijn eend.
Op 2cvclub.nl stond namelijk het volgende:
Controleer of bestaand chassisnummer origineel is (voor en achter Citroën sluittekens) van zowel oude bestaande chassis als bij het kale nieuwe maar reeds gebruikte chassis
Nu staat er op mijn chassis wel het nummer maar niet de cirtroen sluittekens. Mijn eendje is ingevoerd uit het buitenland en heeft verder wel kentekenbewijs deel 1 2 en 3 en dus ook een NL kenteken. Het nummer komt ook overeen.
vergeten ze die sluittekens ooit of kan ik (mogelijk) in de problemen raken bij het aanmeten van een nieuw chassis?

chassis
Geplaatst: do 3 jul, 2003 18:35
door robbie
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat de dealer de eend van de vorige eigenaar als inruil heeft ingenomen. Het chassis zat er al onder toen, de Citroendealer heeft hem er dus zelf niet onder gezet. De geschiedenis is niet bij de dealer bekend. Hij probeert wel de oude eigenaar te contacteren of hij nog e.e.a. aan papieren heeft liggen. Het kan dus zijn dat het voor 1999 is gebeurt toen de Douane nog nummers insloeg. De weg na deze inslag, naar de RDW, is in ieder geval niet gevolgd.
Ik heb de eend bij de Eendenwacht op de brug gezet en de experts daar vonden het een prachtige eend die nog helemaal standaard is, op het chassis na dan. Dat is de reden dat ik hem echt graag wil hebben.
Maar als ik uitga van het ergste wat er kan gebeuren; auto in beslag en een boete. Kan ik dan niet beter zelf een identiteitsonderzoek in laten stellen en de keuring. Stel dat identificeren niet mogelijk is. Blijft dan niet altijd de mogelijkheid over om een nieuw kenteken aan te vragen?
Geplaatst: do 3 jul, 2003 20:31
door 2cvman
maarreehhh
Geplaatst: do 3 jul, 2003 22:05
door robbie
Bjorn schreef:ok, daar heb je gelijk in. Maar als een leek om advies vraagt (wat hier het geval is denk ik), of hij of zij problemen KAN krijgen met een immitatiechassis met zelf ingeslagen nummer.
Dan kan ik alleen maar JA als antwoord geven. Het KAN immers problemen opleveren......
Hoe groot de kans daarop is, is ten tweede...
ik kan je een verhaal vertellen van iemand die jankend z'n auto bij de RDW moest laten.
Blijft dan niet altijd de mogelijkheid over om een nieuw kenteken aan te vragen? En ik ben inderdaad een leek (nog) . Alhoewel mijn vader een verstokt eenden en dyane rijder was vroeger . De appel valt, enz....

Geplaatst: do 3 jul, 2003 22:29
door Punky
Kun je niet ook een sloopeendje kopen met alle originele papieren en je goede eend dan overbouwen op een nieuw chassis en hem dan aanmelden onder de gegevens van die sloopeend. Wordt bij een kitcar toch ook vaak gedaan.
Of zit ik nu fout???
Nog een tweetal andere vragen.
Citroen zet voor en achter het nummer een citroenlogo, de RDW een rdw-logo. gebruikte de doane destijds ook een bepaald logo, of lieten hun de logo's weg.
Ik heb ook ooit een ster gezien als logo, welke is dit???
Geplaatst: vr 4 jul, 2003 00:18
door fransb
ik heb onder m'n kitcar (Patron) ook een imitatie chassis, met nr.
toen nog ingeslagen onder toezicht van de douane. Daarmee ie ook
door de RDW goedgekeurd, ook al was daar enige uitleg voor nodig
en omdat het papiertje van de douane ambtenaar er nog was.
Op het kenteken staat niets bijzonders. Zou ik 'm nu verkopen, ziet de koper dus een imitatie chassis met handmatig ingeslagen nummer.

Alles legaal, maar ik ben toch heel zuinig op dat douane papiertje !
Geplaatst: vr 4 jul, 2003 09:53
door Punky
fransb schreef:ik heb onder m'n kitcar (Patron) ook een imitatie chassis, met nr.
toen nog ingeslagen onder toezicht van de douane. Daarmee ie ook
door de RDW goedgekeurd, ook al was daar enige uitleg voor nodig
en omdat het papiertje van de douane ambtenaar er nog was.
Op het kenteken staat niets bijzonders. Zou ik 'm nu verkopen, ziet de koper dus een imitatie chassis met handmatig ingeslagen nummer.

Alles legaal, maar ik ben toch heel zuinig op dat douane papiertje !
Voor en achter het ingeslagen nummer staan dus geen extra tekentjes of logo's???
Mijn eend is in de jaren dat hij in NL is al meerdere malen van de hand geweest. Doane papiertje is dus foetsie. Zijn deze nog aan te komen???
Geplaatst: vr 4 jul, 2003 10:21
door Bjorn
we kunnen allemaal voorbeeldengeven van wanneer het wel goed is gegaan enzo. En dat het bij jou nooit problemen heeft opgeleverd enzo..
Maar ff om de discussie niet uit de hand te laten lopen: Het mag gewoon allemaal niet.....
Dus nogmaals,: het hoeft allemaal niet fout te gaan, maar het KAN problemen opleveren..
(overigens is het niet mogelijk een nieuw kenteken aan te vragen bij een auto waarvan de identiteit niet te achterhalen is..)
doe ermee wat je wilt..
gr Born