Ami Super veerpotten

Reparaties, modificaties en onderhoud
Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Ami Super veerpotten

Bericht door Jacobus_XIII » ma 19 dec, 2005 19:36

Dag mensen!

Vraagje:
Zijn de veerpotten van een Ami Super gelijk aan die van een Acadiane?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 08:14

De achterveren van een acadiane zijn sterker als van welk a type dan ook.
Super break en berline hebben andere achterveren.
De voor veren van een super zijn gelijk aan de achterveren van een super break. Mehari 4x4 heeft dezelfde veerpotten.
De voorveren van een acadiane zijn veel slapper als die van een super.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 22 dec, 2005 09:07

catscit schreef:De achterveren van een acadiane zijn sterker als van welk a type dan ook.
Super break en berline hebben andere achterveren.
De voor veren van een super zijn gelijk aan de achterveren van een super break. Mehari 4x4 heeft dezelfde veerpotten.
De voorveren van een acadiane zijn veel slapper als die van een super.
Als ik het dus goed begrijp zijn de potten gelijk, maar de veren die er in zitten verschillend?

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » do 22 dec, 2005 09:11

leo top schreef:
catscit schreef:De achterveren van een acadiane zijn sterker als van welk a type dan ook.
Super break en berline hebben andere achterveren.
De voor veren van een super zijn gelijk aan de achterveren van een super break. Mehari 4x4 heeft dezelfde veerpotten.
De voorveren van een acadiane zijn veel slapper als die van een super.
Als ik het dus goed begrijp zijn de potten gelijk, maar de veren die er in zitten verschillend?
Ik begreep hier juist uit dat alleen de Meharie 4x4 dezelfde potten heeft als een Ami Super.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 09:17

leo top schreef: Ik begreep hier juist uit dat alleen de Meharie 4x4 dezelfde potten heeft als een Ami Super.
Nee, de merhari 4x4 heeft dezelfde veren als een super break.
De super berline heeft voor dezelfde en achter slappere.

De potten (hulzen) zijn hetzelfde voor de volgende a types:
AK400 >74
ami 8 >73
ami super
acadiane
Maar de INHOUD is dus anders!
De lege hulzen kun je nieuw kopen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » do 22 dec, 2005 09:38

catscit schreef:De lege hulzen kun je nieuw kopen.
Mmm... ik dacht dat ik ooit foto's op een site had gezien waar mensen hun veerpotten geheel gedemonteerd hadden en de veren uit de potten hadden gehaald. Dit is dus niet mogelijk? (heb m'n chassis niet in de buurt dus kan het niet controleren)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 22 dec, 2005 09:43

catscit schreef:De lege hulzen kun je nieuw kopen.
De verschillende veren ook? Dan zou je je auto stugger kunnen laten veren?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 10:04

leo top schreef:
catscit schreef:De lege hulzen kun je nieuw kopen.
De verschillende veren ook? Dan zou je je auto stugger kunnen laten veren?
Nee de verschillende veren zijn niet los te koop (nieuw), dan moet je potten open zagen.

MAar waarom zou je je auto stugger willen laten veren?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 22 dec, 2005 11:31

catscit schreef:
leo top schreef:
catscit schreef:De lege hulzen kun je nieuw kopen.
De verschillende veren ook? Dan zou je je auto stugger kunnen laten veren?
Nee de verschillende veren zijn niet los te koop (nieuw), dan moet je potten open zagen.

MAar waarom zou je je auto stugger willen laten veren?
Zo maar een idee,

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 11:40

Als je kleine veerpotten heb (2cv, dyane, mehari) kun je voorveren achter gebruiken om de achterkant stijver te krijgen, moet je wel de trekstangen inkorten of vervangen. Voorkant is moeilijk, weinig keuze behalve mehari veren oid.

Als je grote veerpotten hebt kun je aca achterveren gebruiken (als je geen aca hebt) achter (of ami8 break of AK400 achterveren), voor kun je ami 8 voor of achter veren gebruiken.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » do 22 dec, 2005 11:49

catscit schreef:Nee de verschillende veren zijn niet los te koop (nieuw), dan moet je potten open zagen.
Dan is het dus geen optie om de veerpotten van mijn Ami Super door te slijpen en deze door andere te vervangen. Ik kan namelijk met geen mogelijheid de veerpotten demonteren en ik wil ze er toch wel erg graag af hebben.

Of heeft iemand ervaring met het aan elkaar lassen van veerpotten? :wink:

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 11:56

Nieuw hulzen kun je kopen, nieuwe veren niet.
ALs je beide veren naar de buitenkant trekt dan kun je met de slijpschijf in het midden van de veerpot de veerpot in 2en zagen.
Vervolgens met de plaatschaar naar de uiteinden werken?

Waarom krijg je ze niet los?
draadbussen zitten vastgeroest in de alu tussenstukken?
Keertje flink warmstoken en ze zijn los.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » do 22 dec, 2005 11:58

catscit schreef:draadbussen zitten vastgeroest in de alu tussenstukken?
Keertje flink warmstoken en ze zijn los.
Dat heb ik inderdaad al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik weet niet of de warmte van hobby gasbrander genoeg is?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 dec, 2005 12:07

als er alu tussenstukken zitten zou ik ook met een hobbybrander oppassen.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 22 dec, 2005 13:03

backfire schreef:als er alu tussenstukken zitten zou ik ook met een hobbybrander oppassen.
want?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie