Pagina 1 van 1

Veerpotten (was: schokdempers)

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 19:55
door master of puppets
hallo

ik ben 17 jaar en ik ben nu bezig me het restaureren van men eigen eend
maar kan iemand me uitleggen hoe ik mijn schokdempers door die ringen van men chassis moet vastmaken

let wel op ben nieuw in automechaniek
dus vergeef het mij als mijn vragen wat raar of dom lijken

alvast merci

Edit Tom D. --> Topictitel aangepast

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 19:59
door TB
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat je de schokbrekerbout nog mist?

schokdempers

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 20:06
door master of puppets
nee nee

ik heb alles nog
maar aan het chassis zijn zo 2 ringen aan weerszijden
en in de voorste ringen is een spleet in
en in de achterste niet
hoe moet ik die schokdempers,die dikke buis nu daar tussen krijgen
??

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 20:14
door TB
Je bedoelt de veerpotten?

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 20:15
door Tom Duckpower
aah, de veerpot!

let op op de je de goede kant voor heb (daar staat "AV" in geslagen ;) )
Als je de voorkant hebt gevonden:
* Om de trekstang (die dunne stang die eruit kom) doe je dan een rubber blok, en een dunne moer.
* Dan de achterste trekstang door de dichte bus duwen.
* Dan de voorste trekstang (ook met rubber en moer) door de opening in de voorste duwen.
De veerpot hangt dan aan de trekstangen op zijn plaats.
Dit is niet de bedoeling, je moet dan over de trekstang, en in die bussen een "bus" plaatsen (ik zet er zo foto's bij ;) ). De bus is hol, met 2 stukken schroefdraad op. De kant waar geen schroefdraad zit moet de veerpot in.

Zit dat? Dan de moeren aandraaien, de vrije moer (die zit aan de buiten kanten van het chassis), moet op 12 mm van de zijkant van de bus zitten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik plaats zo wat foto's erbij

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 20:25
door Tom Duckpower
de foto's:

veerpot in ophanging aan de achterkant:
Afbeelding


en de bussen, met moeren nog erop bij sommigen:
Afbeelding
Die lange kant zonder schroefdraad zit dus in de veerpot.
De moet aan de kant van de schroefdraad zit er 12mm op.

Bij het erop zetten van sommige dingen bestaat de kans dat de trekogen (die (2) dingen die linksboven op de onderste foto liggen) losmoeten. Zorg er bij het erop draaien dat je ze er even ver opdraaid ;)

En nog een tip: Gebruik veel vet (zuurvrij vet, of kopervet). Dan komt het bij de volgende chassiswissel allemaal weer goed los!

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 21:24
door Gast
dank u wel
ben ik al veel mee
want ik zie nu ongeveer een deel van men probleem
de hele veerpot wat ik heb staat al volledig ineen maar ik kreeg die moer nie losgedraaid
dus dacht ik dat die er zo hoorde op vast te zitte
ma ik krijg em nie zo er van af
hij is ook al wa oud maar nog in degelijke staat
maar het zit stroef allemaal
dus als ge een manier weet om alles weer soepel te maken zodat ik het kan losdraaien en vast maken
kweet da ik dus veel vet moet gebruiken

alvast heel fel bedankt en greetz

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 21:45
door Tom Duckpower
moeren en bussen zijn nieuw te koop. Dus je zou met een beitel de moeren die er nu opzitten kapot kunnen slaan, en er dan nieuwe opzetten.
Met een flinke waterpomptang moeten ze ook los te krijgen zijn.

Bij mijn eend hebben we ze er met behulp van hamer, waterpomptang, en veel geduld losgekregen. Heb 2 moeren moeten doorslijpen.
Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot, de voorste meer dan de achterste...

Als je oude chassis weg doet kun je ook de houdes voorzichtig openslijpen. Dan de bussen in een bankschroef klemmen en veel kruipolie (kun je er nu ook opspuiten en in laten trekken) gebruiken, dan komen ze ook wel los.

Laatste oplossing is geld uit geven en 4 nieuwe bussen en 8 nieuwe moeren kopen, maar wat niet hoeft, hoeft niet ;)

Geplaatst: vr 30 dec, 2005 21:53
door Duintje
Hoi master of puppets (Metallica fan ??),

Welkom op het forum.

Als je hier vaker denkt te gaan komen, kan ik je adviseren om jezelf te registreren. Biedt alleen maar voordelen !!

Marcel

Geplaatst: za 31 dec, 2005 08:08
door CitRoel
Tom Duckpower schreef: Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot...
:evil: :evil: :evil: Hoe kom je erbij, en ze gaan makkelijk los joh... :evil: :evil: :evil:

En laat los....

:oops:

Geplaatst: za 31 dec, 2005 15:59
door TB
Die moeren is inderdaad een rotklus. Vaak toch vast gerot. Aan de achterzijde krijg je ze wel los, maar de voorzijde is vaak helemaal verrot.

Ik heb ook een aantal moeren moeten doorslaan met een beitel. En vervolgens ook het oude chassis kapot geslepen om alles eruit te krijgen. Inderdaad, veel vet kan in de toekomst veel werk schelen.

Geplaatst: za 31 dec, 2005 16:02
door Tom Duckpower
het klootste van allemaal is dat je een sleutel 46 nodig hebt ;)

Daarom wil een grote waterpomptang ook helpen, of je moet toevallig iemand weten die je zo'n sleutel kan lenen.

Geplaatst: za 31 dec, 2005 17:37
door master of puppets
owkeej
thx voor de info

yep marcel metallica fan \m/
en ben nu geregistreerd
mercikes voor de tip

greetz