Pagina 1 van 7

Eend gekocht!

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:00
door Voge
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Serge, 21, en heb na 3 BXen vandaag mijn eerste Eend gekocht bij Martien Mooijman in Roosendaal.

De eend is een 2cv6 spècial van januari 1982. Het plaatwerk is niet zo heel mooi (wat roest en rolwerk) maar het chassis was zo goed als roestvrij, de bodemplaten waren netjes en de eend was droog van binnen ondanks het buiten staan.

Het is geen originele spècial meer. Er zit een laadstroommeter in, een binnensluitend dakje en de kleur is origineel niet geleverd in 1982 volgens Martien. Ondanks dit rijdt de eend lekker, schakelt 'ie soepel, stuurt 'ie soepel en ben ik er erg blij mee!!

Hier alvast een foto:
Afbeelding

Ohja: hier moet loodvervanger in zeker? Welke raden jullie aan?

Donderdag krijgt 'ie een anti roestbehandeling, morgen APK (tot maart 2007 dan) dus volgens mij kan ik er voorlopig tegenaan!

Ben benieuwd naar de reacties hier! (ook bekenden van www.citroen-forum.nl zeker?)

Groeten,
Serge.

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:03
door Tom Duckpower
Welkom ;)


Even motornummer checken, links langs luchtfilter naar beneden kijken. (Martien kan het je ook wel vertellen). Dan: http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html
motornummer opzoeken.... Op www.cats-citroen.net is ook veel info over motoren te vinden!

Je kunt overigens altijd 98 tanken, er zijn motoren (vanaf 87 pas) die op 95 kunnen.

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:05
door Voge
Als ik 't motornummer weet, weet jij dan of er loodvervanger in moet of niet? 98 tankte ik in de BX 1.4e ook, was niet van plan om deze 2cv te gaan mishandelen met 95 inderdaad!
Bedankt voor 't welkom Tom!!! :D

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:07
door Tom Duckpower
Voge schreef:Als ik 't motornummer weet, weet jij dan of er loodvervanger in moet of niet? 98 tankte ik in de BX 1.4e ook, was niet van plan om deze 2cv te gaan mishandelen met 95 inderdaad!
Bedankt voor 't welkom Tom!!! :D
ik was net mijn bericht aan het aanpassen. Linkje vergeten:
http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html
en
www.cats-citroen.net! ;)

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:33
door Voge
Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:34
door Punky
Welkom op dit forum. Leuk eendje. :lol:

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:36
door Tom Duckpower
Voge schreef:Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
koud heeft een eend altijd moeite, maar ze slaan wel aan.
Beetje choke, en dan door blijven starten.
Alledag op deze site schreef:Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:38
door Yannick
Voge schreef:Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
Gewoon, zelf ondervinden, beetje mee spelen...Of zoals Tom het aanraadt :D

Welkom overigens :wink:

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 22:40
door Voge
Zo heb 'k 't ook ongeveer gedaan inderdaad, alleen het koud blijven lopen na de 1e keer aanslaan was wat lastig, daarvoor moest ik wat gas blijven geven. Misschien dat er donderdag nog iets wordt afgesteld ofzo, zal 't eens navragen.
Eventueel op de lange duur maar eens elektronische ontsteking erop...

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 23:31
door Ramon
aha bij martien wat leuk doe hem de groeten van Ramon

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 23:32
door Voge
bekende van Martien? Ken je 't eendje niet toevallig?

Als ik eraan denk zal ik 'm donderdag de groeten doen, dan ga ik 't eendje als 't goed is ophalen!

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 23:34
door Delfosso
Leuke eend :D Volgens mij rijden eenden van begin jaren 80 niet op loodvervanger. Nou ja ze rijden er wel op maar is niet noodzakelijk. Gewoon 98 loodvrij tanken.

Geplaatst: ma 2 jan, 2006 23:39
door Voge
Ik las net bij de buren (www.citroen-forum.nl) toevallig een post van Gerard Maas. Die zei dat de 602CC motortjes eigenlijk altijd op 98 ongelood konden, noemde er niet eens een jaartal bij. Ik hoop dat je gelijk hebt!

Geplaatst: di 3 jan, 2006 00:11
door Delfosso
Op de site van Martien staat dat je eend uit 1981 komt :)

Geplaatst: di 3 jan, 2006 00:59
door Voge
maar hij is van 15-01-1982, foutje van Martien misschien, of gedaan om kopers te trekken ivm belastingvrij in 2006 ipv 2007?? :lol: