Pagina 1 van 2

Moer stuurinrichting vooras

Geplaatst: za 14 jan, 2006 17:43
door CitRoel
Op die Belgische 2cv site heb ik een moer zien staan voor op de stuurinrichting op de vooras (Zie foto) bij het lezen van het commentaar (Zie Quote) werd mijn interesse gewekt. Nu kijk ik op m'n eigen vooras, die ligt nu toch los, maar daar kan ik de mogelijkheid om een moer in te draaien niet vinden. Wie o wie weet hoe dit hoort en heeft er misschien ook ervaring mee?

Afbeelding
Here is a new steering pinion ring nut.

Day after day, water, dust or mud are damaging the steering pinion of your 2CV.
As the bearing is built into the pinion itself, you'll have to change the expensive complete assembly.

Don't wait until it's to late !!!

With this new nut, you'll be able to protect and lube the bearing as much as it needs.
It's possible to change the nut without removing the front axle.

The nut has a "normal" 32mm size and a new seal is provided.

Geplaatst: za 14 jan, 2006 17:48
door Lelijke Eend
Misschien zaten bij de oude 2cv's die moeren er niet op. Maar ik denk dat Gerard je wel een volledig en sluitend antwoord kan geven.

Geplaatst: za 14 jan, 2006 22:26
door Punky
Dit is een aangepaste creatie van www.2cv.be Dit is dus niet origineel, maar wel te bestellen.

Sommige hebben ook van die nummers op de ogen van de trekstangen. Makkelijk om te smeren. :wink:

Geplaatst: zo 15 jan, 2006 10:54
door CitRoel
Ik snap dat 2cv.be dat uitgevonden heeft en ik vind het een goed idee... alleen snap ik niet hoe dat ie gemonteerd moet worden. Eerst ff checken of het uberhaupt past voordat ik zo'n ding ga kopen. Ik wil namelijk wat van die site bestellen maar met 15,- verzendkosten moet ik alles wat ik wil in 1 keer bestellen.

Geplaatst: zo 15 jan, 2006 18:24
door Punky
Oeps te snel gelezen. :oops:

Geplaatst: ma 16 jan, 2006 13:33
door CitRoel
Haha geef niks... ik ga vanavond even kijken of er nu misschien ook al iets in is geschroeft wat er dus eerst uit moet voordat die dikke moer erin kan.

Geplaatst: wo 18 jan, 2006 10:08
door CitRoel
OPHELDERING!! :D

Zo zag het eruit...
Afbeelding

Dit kwam eruit... (na een halfuurtje weken met WD40 en daarna bateren met een moker)
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit... (AHAA daar moet die moerachtige bout dus in :D )
Afbeelding

Ik hoop dat ik hiermee niet alleen mezelf maar ook anderen heb geholpen. :)

Geplaatst: wo 18 jan, 2006 13:26
door Evan
Het idee van die moer met nippel is dus dat je de stuurinrichting kunt smeren en dan speciaal het tandwiel en de tandreep lijkt me. Maar kun je bij jou dan een mogelijkheid zien waar dat vet dan doorheen moet?
ik zie dat niet op de foto...

enne, wat kost t?

Geplaatst: wo 18 jan, 2006 14:09
door CitRoel
Wat ik kan zien kan het vet naar binnen.

Tsja het is niet goedkoop (€50,-) maar als ik daarmee de levensduur kan verlengen, en je krijgt er wel een nieuwe keering bij. :)

Geplaatst: wo 18 jan, 2006 14:19
door Gerard2cv
Ik zou het jullie nooit aanraden,want bij die moer of het lager,dat al vet
van de tandheugel krijgt,heeft hij meestal vet genoeg.Het probleem zit
eerder onder de pignon waar een koper busje als lagertje dient en dat wil
nog wel eens geluid maken.Voor die moer met die 2 gleufjes bestaat spec-
iaal gereedschap en hij zit ook gecenterd.

Geplaatst: wo 18 jan, 2006 20:22
door Evan
Hoi Gerard, dus als ik het goed begrijp kan het koperen busje dus niet (ook indirect niet) door de nippel in de bedoelde moer van vet worden voorzien?

Geplaatst: do 19 jan, 2006 07:51
door Gerard2cv
Ja hoor,maar het is niet eenvoudig om het boortje er tot het eind in te
krijgen,omdat daat het geharde eindstukje van het pignonwiel zit.En om
die te verwijderen moet de voortraverse eruit en de aandrukstift van
de tandheugel los te maken en daarna het stuurhuis weer af te stellen

Geplaatst: do 19 jan, 2006 10:57
door CitRoel
Ho!
Acacadabra... ik snap even niet wat je bedoelt Gerard

Als ik nu, zonder de moer met die twee inkepingen, erin kijk zie ik dat er langs de buiten kant een smalle kier zit zodat het vet dat erin gepompt wordt naar beneden (zeg maar de as in) kan. Komt het daar niet op een kwetsbare plek?

Geplaatst: do 19 jan, 2006 11:58
door Evan
Wat Gerard volgens mij zegt is dat je de onderste lagering van je pignonwiel op deze manier niet smeert en dat is de kwetsbare plek.....

maar het kan mijns inziens nooit kwaad om af een toe nieuw vet in je stuurinrichting te spuiten (ik heb in de Ami een smeernippel
in in het stuurhuis gezet waardoor de pignon/tandreep af en toe gesmeerd kan worden)

Geplaatst: do 19 jan, 2006 13:04
door Gerard2cv
Door de bovenste moer wordt de pignon tot onderin het stuurhuis gedrukt
en zal het koperen lagerbusje daar maar weinig van profiteren