Pagina 1 van 1
Ethanol
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:34
door backfire
vandaag gelezen op internet
Elke auto die normaal gesproken op Euro 95 rijdt, kan voortaan bio-ethanol tanken. Staatsecretaris Van Geel (Milieu) heeft vandaag het eerste Nederlandse pompstation geopend waar automobilisten benzine gemengd met bio-ethanol kunnen tanken. De prijs van de nieuwe brandstof, die bij verbranding minder broeikasgassen oplevert, is in elk geval tot 1 januari gelijk aan die van reguliere Euro 95.
helaas is dit dus maar de versie met paar procent ethanol vermengd bij de benzine. Hoopte eigenlijk op de zweedse variant van 85%ethanol/15%benzine, deze heeft 80% minder uitstoot van co2
polleke
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:42
door Tom Duckpower
ik heb
meteen, gestemd, mits het E85 is.
Dan is het voor mij een kweste van andere sproeiers erin (naar wat ik begrepen heb), en mn 123 onsteking even instellen (heb een 123uni en die heeft een "ethanolinstelling") en ik ga er mee rijden.
Volgend jaar tijdens de wereldmeeting in Zweden maar eens gaan proberen

Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:43
door Lelijke Eend
Als 'ie er tegen kan vind ik het best.
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:49
door backfire
de zweedse is inderdaad E85. ok van sproeiers wist ik niet. ik hoor wel verhalen dat E85 veel heter wordt dan benzine en dus kleppen en de zittingen gehard moeten zijn. Maar volgens mij als de auto ook op LPG goed rijdt dan moet hij het ook goed doen op E85
nu ff afwachten hoeveel eendrijders begaan zijn met het milieugevoel (laten staan is beter, maar ja verslaaft he)
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:51
door Ramon
jawel leuk idd, maar moet je veel verandere qua sproeiers etc
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 21:55
door Tom Duckpower
Ramon2cv schreef:jawel leuk idd, maar moet je veel verandere qua sproeiers etc
daarom zou die instelbare sproeier ideaal zijn..
dan is het een kwestie van instellen van de sproeier en de 123 klaar ben je.. In mijn geval dan.
Met de normale 123/puntjes zal het ook wel allemaal lopen, daar niet van...
Wil er toch wel een keer mee gaan rijden, kijken of het te merken is...

Geplaatst: ma 16 jan, 2006 22:03
door berend jan
als ik niet teveel moet veranderen en het is veel goedkoper dan die ultimate 98 prut die ik nu rijd prima...
owja het moet ook te koop zijn
ik heb meer interesse in biodiesel... maarja... geen dieseleendje gemaakt...
voor mijn 0P3L is het wel een optie maaja niet te koop en niet goedkoper dan normaal dus laat maar...
Geplaatst: ma 16 jan, 2006 23:35
door Delfosso
Ben zeker een voorstander van andere vormen van brandstof met lagere CO2 uitstoot. Echter is het nadeel dat het maar bij een pomp te verkrijgen is. Als je je eendje laat ombouwen met andere sproeier kan ie alleen op E85 rijden en dus niet op benzine. Sta je met een lege tank heb je een probleem.
Geplaatst: di 17 jan, 2006 11:31
door André Post
backfire schreef:de zweedse is inderdaad E85. ok van sproeiers wist ik niet. ik hoor wel verhalen dat E85 veel heter wordt dan benzine en dus kleppen en de zittingen gehard moeten zijn. Maar volgens mij als de auto ook op LPG goed rijdt dan moet hij het ook goed doen op E85
nu ff afwachten hoeveel eendrijders begaan zijn met het milieugevoel (laten staan is beter, maar ja verslaaft he)
Ethanol verbrand zelfs koeler dan benzine voorzover ik weet.
Geplaatst: di 17 jan, 2006 15:16
door CitRoel
Waarom moeten de sproeiers dan aangepast worden? Komt er bij het verbranden van Ethanol minder energie vrij zodat er een rijker mengsel aangezogen moet worden?
Geplaatst: di 17 jan, 2006 16:54
door backfire
het is zelfs nog krommer, maar benzine werkt met een verhouding 13,7:1 en bij ethanol ligt dit een stuk hoger (dus meer luchtdelen op 1 deel ethanol). Maar ben hier zelf nog maar pas mee bezig, dus pin me er niet op vast. Ik moet er ook voor googlen.