Pagina 1 van 2
Veerpotten
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 16:16
door the Nosepicker
Aloha!
Ik heb een chassis klaar en heb de veerpotten er aan gehangen. Ik heb op het forum gezocht naar hoe ze weer bevestigd worden (afstanden tussen moeren en buitenkant dunne bussen die de veerpot aan het chassis bevestigen.) Ik heb bij de voortse bussen de buitenste moer laten zitten waar hij voor de restauratie al zat, in de hoop dat hij al die jaren goed heeft gezeten. Wil het toch nog graag even checken.
Dit vond ik in een ander topic:
Tom Duckpower schreef:aah, de veerpot!
(...........) Zit dat? Dan de moeren aandraaien, de vrije moer (die zit aan de buiten kanten van het chassis), moet op 12 mm van de zijkant van de bus zitten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Geldt dat voor beide buitenste moeren? Dus aan de voorkant én aan de achterkant? En is die 12 mm gemeten vanaf de buitenkant van de moer of vanaf de binnenkant/veerpotkant?
Bvd
Tuub
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 16:18
door Tom Duckpower
die 12 mm geld voor de moeren aan de wielkant. Simpel gezien de voorste en de achterste moer
.
De afstand meet je op einde van de bus tot bovenkant moer.
Gewoon schuifmaat op 12mm zetten. SChuifmaat zelf tegen de bus, en dan de moet tegen dat uitstekende stukje aandraaien. Dan de andere moet (binnenste) aandraaien
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 16:29
door the Nosepicker
Dank u vriendelijk! De gouden tip wordt beloond met een oude voetenbak?
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 16:32
door Tom Duckpower
dan kan ik die voetenbak weer doorgeven....Heb m ook van iemand anders
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 16:37
door the Nosepicker
Ik gooi hem wel in je achterbak op de volgende meeting, als je bak vol is breng je alles naar de oud ijzerboer. Misschien kunnen we nét een bescheiden barbeque houden van de opbrengst.
Geplaatst: zo 29 jan, 2006 23:33
door Punky
Afstand maakt geen drol uit. Heb de mijne moeten aanpassen laatst ivm los zittende veerpotten en het veert nog steeds als de beste hoor.
Geplaatst: ma 30 jan, 2006 06:39
door catscit
Ik draai de zaak meestal wat meer aan als voorgeschreven, waardoor de veerpot meer opgesloten zit. Meestal draai ik vooral de achterste verder aan zodat de auto achter ook verder omhoog komt. Als de veerpot wat beter opgesloten zit dan dwijlt ie niet zo als je over een oneffenheid in een bocht rijdt.
Geplaatst: za 11 nov, 2006 19:04
door Lelijke Eend
Ik ben ook bezig met m'n veerpotten. De tekening in m'n Haynes en de situatie in het echt komem niet overeen. Klopt het dat er tussen de ringvormige rubbers en de moeren bijna geen ruimte zit ?
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 11:17
door catscit
daar zit zelfs geen ruimte tussen.
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 16:00
door Lelijke Eend
Aha, maar hoe kan ik dat hele zootje dna goed afstellen ?
En ik vraag me af waarom er volgens de trekening dan wel een hele sloot ruimte tussen zit.
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 17:14
door André Post
De tekening is waarschijnlijk zo gemaakt om de details beter te laten zien.
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 17:29
door Lelijke Eend
Op die tekening zijn de bussen waar de moeren op geschroefd zitten ook wat anders. Daar zit op de bus een randje die er voor zorgt dat het ringvormige rubber niet bij de moer kan komen. Echter, bij mijn bussen zit dat randje er niet op.
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 20:56
door André Post
Dat is raar, ik ken die bussen alleen met een randje.
Geplaatst: zo 12 nov, 2006 21:25
door Lelijke Eend
Indien er een randje op de bussen had gezeten, dna hadden de potten nooit tussen de steunen gepast. Erg vreemd, ik denk dat ik morgen maar eens met Duckservice ga bellen.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 18:08
door André Post
Met een randje bedoel ik dat het deel van de bus wat in de pot steekt iets
dunner is dan het deel met de schroefdraad, daar steunt de plaat met de
rubberen donut op