Pagina 1 van 2

cw waarde

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 12:15
door Gast
Hallo, ik ben een profielwerkstuk aan het maken waarin we de luchtweerstand van de citroen 2cv hebben gemeten.

We willen nu de officileele cw waarde van de 2cv weten, die kunnen we alleen niet vinden... :oops:

weet iemand die toevallig,
zo niet, waar zou ik die kunnen vinden :?:

dank :!:

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 12:56
door backfire
ik kan me niet voorstellen dat daar ooit onderzoek naar gedaan is, waarom zou je als het org bedoelt is voor 60km/u verbruik van 1:30 en geschikt voor het boerenland.

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 13:22
door Gast
Als ik het me goed herinner lag deze ergens rond de 0,50.

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 13:53
door thomaaas
Volgens mijn BINAS tabellenboek heeft een VW kever een cv-waarde van o.56, dus een eend zal idd ook wel in die buurt liggen.

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 21:00
door Lelijke Eend
Kever is meer afgerond. Dat is meer een bolletje, een Eend is meer een cylinder.

Maar ik weet van Cw waardes dat het niet uitmaakt of je een schaalmodel of het orgineel neemt, alle keren zijn de Cw waardes hetzelfde ;) Reden: de Cw-waarde is een relatief nieuwe standaard (hoe nieuw weet ik niet) en men heeft bij het bepalen ervan besloten dat de schaal/grootte van een model niets te maken heeft met die Cw waarde. Reden: dan kan je zonder ingewikkelde omrekenformule's een schaalmodel (= goedkoper) testen i.p.v. het orgineel. Overigens, de Cw-waarde van een kubus is 1. Dus ik zou een schaalmodel in een windtunnel proppen ...

Disclaimer: trekk alle info genoemd in deze post even na. Het komt allemaal uit m'n hoofd en ik kan wel eens een detail verkeerd onthouden hebben ofzo ...

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 21:46
door thomaaas
Ja want bij de formule van de luchtweerstand moet je geloof ik een half keer de snelheid, keer HET FRONTAAL OPPERVLAK keer de Cw-waarde doen, en het frontaal oppervlak is datgene wat veranderd als je een schaalmodel neem waardoor de Cw-waarde gelijk kan blijven.
Hierdoor kun je ook de vakkundigheid van ontwerpers testen, want de luchtwerstan over all bij een sportwagen zal altijd lager liggen dan bij een SUV, maar misschien is de Cw-waarde van de SUVwel lager ;)

Geplaatst: do 9 feb, 2006 10:04
door forum starter
Ja, dat klopt dat de cw-waarde hetzelfde is.
Maar daarom hebben we hem nodig, om te kunnen vergelijken.

ik wist niet dat de kever in BINAS staat...
maar voorlopig neem ik wel 0.56

Geplaatst: do 9 feb, 2006 11:17
door Eric Clemens
ff google en voilà:

http://www.absoluteastronomy.com/refere ... oefficient

Beter dan de kever 8)

Geplaatst: do 9 feb, 2006 11:58
door wouter87
ik heb ook een soortgelijke proef als profiel werkstuk gedaan. ik wilde kijken of de cw waarde van een dinkeytoy veel verschilde van het echte model. als je wil weten hoe je een mooie proef kan doen heb ik nog wel tips. let wel op je wil niet weten wat je allemaal nodig hebt.
ik ben benieuwd of het je lukt

Geplaatst: do 9 feb, 2006 13:10
door TB
0,51 dus :)

Geplaatst: do 9 feb, 2006 13:46
door Eric Clemens
Ik wilde het niet meteen verklappen :D

Geplaatst: do 9 feb, 2006 15:53
door backfire
aan t lijstje te zien is het er niet veel beter op geworden de afgelopen 70 jaar

0.212 - Tatra T77, 1938

Niet slecht

Geplaatst: do 9 feb, 2006 17:34
door Eric Clemens
offtopic:
Wel een apart ding ook. Het had zo een citroën kunnen zijn?
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: do 9 feb, 2006 18:58
door Handjes
Eric Clemens schreef:Beter dan de kever 8)

Code: Selecteer alles

0.51 - Citroën 2CV
0.38 - Volkswagen Beetle
Volgens mij is de Beetle toch wel een stukje beter. Opvallend laag wel voor een jaren 40 auto. Trouwens heeft Citroen met de C4 ook weer een auto met een ultralage Cw-waarde in die klasse weten te produceren.

Geplaatst: do 9 feb, 2006 19:42
door backfire
we gaan toch niet een beetle verwarren met een kever?