Pagina 1 van 2
hoe een losliggend blok testen?
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 08:37
door supercees
hallo,
ik ga binnenkort een "bouwpakket" eend bekijken, onder andere zijn de motor en versnellingsbak nog niet gemonteerd. is er een veilige manier om een losliggend blok te starten of moet ik ervan uitgaan dat als het blok niet vastzit je hem altijd wel weer aan de praat krijgt?
en waar moet ik meer op letten bij een eend die al jaren stilstaat? olie vervangen neem ik aan?
groeten,
cees
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 10:10
door Gerard2cv
Als de motor tegen de bak zit, kan je met een blikje benzine en een volle
accu,de motor zo laten lopen.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 11:23
door TB
Gerard Maas schreef:Als de motor tegen de bak zit, kan je met een blikje benzine en een volle
accu,de motor zo laten lopen.
Aanslingeren bedoel je?
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 11:51
door Gerard2cv
Aan die bak zit toch een startmotor,Of moet ik er ook bij vermelden dat er
ook een bobine bij moet.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 13:31
door backfire
en een drukknop om te starten en startkabels
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 14:09
door catscit
als een blok erg lang stilligt moet je em niet starten.
Er zit een hoop roest in het uitlaat spruitstuk en die rammelt vrolijk de cylinder kop in. en dat vinden de zuigers niet leuk. Als het blok kool aanslag heeft komt die ook los van de verbrandingskamer bij het starten.
Als het blok los is (met de slinger ronddraaien) dan spruitstuk eraf, koppen eraf, brilrubbers vervangen, alles schoonmaken, opbouwen met nieuwe pakkingen en je hebt weer een goed blokkie.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 14:14
door Gerard2cv
De roest in het uitlaatspruitstuk wordt dus de uitlaat uitgeblazen en niet
andersom.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 14:18
door catscit
niet bij het starten.
Zolang het blok niet loopt zakt de roest naar beneden en aangezien de uitlaat bovenop zit en onderin de verbrandingskamer zakt de roest langs de uitlaatklep de verbrandingskamer in.
Ik heb dit reeds meermaals gezien.
Foto's heb ik ook...
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_091.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_092.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_093.jpg
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 15:01
door Gerard2cv
Dit komt mij dus veel meer als geweekte koolaanslag uit de kop en de zuigerkop want die zijn wel onlogisch schoon
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 18:35
door supercees
dank jullie wel voor de replies. ik hoor (lees) het al, ik neem het zekere voor het onzekere en zal alleen checken of het blok niet vastzit en later, ter lering ende vermaeck, het geheel de- en weer monteren (ik zie mij al met een blikje benzine boven de carburateur en dan na een backfire brandend rondrennen). ik heb nog een blok liggen uit een acadiane, met zo'n soort "turbo" erop (pijpje van ventilatorhuis naar carburateur) waarvan ik zeker weet dat'ie loopt. past dit zo aan een 2cv6 versnellingsbak of moet ik ook de acadianebak in d'eend monteren en past dit zo in ene zonder aanpassingen?
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 18:41
door catscit
de acadiane bak heb je niet nodig.
De "turbo" apst niet op een eend, daar zit de lampesteun in de weg.
Enige waar je naar moet kijken is dat je een vliegwiel gebruikt die bij de priseas hoort.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 18:47
door Gast
"Enige waar je naar moet kijken is dat je een vliegwiel gebruikt die bij de priseas hoort."
en hoe check ik dat?
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 19:00
door catscit
als je een priseas hebt met korte vertanding heb je een dik vliegwiel nodig (oude koppeling)
bij een priseas met lange vertanding hoort een dun vliegwiel maar een dik vliegwiel gaat ook natuurlijk.
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 19:48
door supercees
ok, merci!
Geplaatst: ma 13 feb, 2006 20:31
door backfire
supercees schreef:(ik zie mij al met een blikje benzine boven de carburateur en dan na een backfire brandend rondrennen).
ja als ik in de buurt ben kun je inderdaad maar beter oppassen,het vogeltje is zo verbrand
