Wanneer oude bodemplaten eruit slijpen?

Alles in, over, rond en op de koets.
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Wanneer oude bodemplaten eruit slijpen?

Bericht door CitRoel » wo 15 feb, 2006 18:10

Zoals op m'n plaatje te zien is staat m'n koets nog niet op het chassis. Nu heb ik nieuwe bodemplaten besteld en ik weet dat ik eerst de platen op het chassis moet schroeven en dan pas aan de koets lassen. Maar wanneer moet ik nou de oude eruit slijpen? Net voordat de nieuwe eraangelast worden? Gewoon nu de koets los op de grond staat?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 15 feb, 2006 18:20

Ik heb de koets eerst op het chassis gezet. Dan met een paar bouten centreren. Dan een plaat eruit geflexed.
Nieuwe plaat erin leggen, en ook weer op aantal punten vast bouten.
Dan lassen (en zorgen dat de plaat overal mooi aansluit).

Pas er met slijpen wel op dat je nergens de flex je chassis injaagt ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » wo 15 feb, 2006 21:41

je kan ook eerst een houten skelet maken om alles vast te zetten...
vroem vroem

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 16 feb, 2006 17:30

Tom Duckpower schreef:Ik heb de koets eerst op het chassis gezet. Dan met een paar bouten centreren. Dan een plaat eruit geflexed.
Nieuwe plaat erin leggen, en ook weer op aantal punten vast bouten.
Dan lassen (en zorgen dat de plaat overal mooi aansluit).

Pas er met slijpen wel op dat je nergens de flex je chassis injaagt ;)
Ik had al wel een vermoeden dat dit de manier was, bedankt!

@ flusc Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, ik kan me er niks bij voorstellen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 16 feb, 2006 21:54

Op zich kun je makkelijk je eend (koets) op z'n kant leggen als je de bodem er uit flext, dan kun je overal makkelijk bij. Moet je wel weten wat je er wel uit moet slijpen en wat niet. (Later alsnog een extra stukje wegslijpen is makkelijker dan heel veel te moeten herstellen omdat je te fanatiek hebt liggen slijpen!)
Als je de dorpels eruit gooit, moet je wel bedenken dat die ook stevigheid/stijfheid aan je koets geven, dan komt een houten frame of wat tijdelijk er in gelaste ijzeren strips om je koets z'n stijfheid te laten behouden tijdens de operatie goed van pas. (dan passen je deuren ook nog ná de operatie ;) )
Voor het vastlassen van de bodemplaten en voetenbak de koets weer op het chassis zetten zoals hierboven ook al is beschreven, weet je zeker dat ze precies goed zitten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 16 feb, 2006 21:55

Houten skelet van Flusc is denk ik een versteviging tussen a, b en c stijlen en b-b stijl onderling om ze op de juiste plek te houden tijdens flexen en lassen? Bedoel ik ook met ijzeren strips.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

Bericht door joost2cv » vr 17 feb, 2006 10:13

Eerst de ene kant dan de andere kant. Maar ik heb de oude platen eruit geboord (staalboortje speciaal voor uitboren puntlassen) en daarna met een beitel losgeslagen.



Groeten Joost

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » vr 17 feb, 2006 18:27

@ flusc Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, ik kan me er niks bij voorstellen.
gewoon, de koets van het chasis , en op zijn kant leggen en met een houten skelet fixeren zodat ie niet van vorm kan veranderen als je eraan begint te slijpen
vroem vroem

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 17 feb, 2006 18:33

Jah nu het het zo zegt begrijp ik het ook wel...

Is het nog verstandig om bijv. een centimeter oude bodemplaat te laten zitten om de nieuwe aan vast te lassen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » za 18 feb, 2006 17:47

CitRoel schreef:Jah nu het het zo zegt begrijp ik het ook wel...

Is het nog verstandig om bijv. een centimeter oude bodemplaat te laten zitten om de nieuwe aan vast te lassen?
als die niet rot is ... waarom niet...
vroem vroem

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » za 18 feb, 2006 22:34

constructietechnisch is het natuurlijk het mooiste om de nieuw plaat op de plek erin telassen zoals het altijd gezeten heeft, heb je daar geen ruimte of geen vlees meer dan moet je iets anders verzinnen,...

is je voetenbak wel nog goed?
Ami 8 break

Roel

Bericht door Roel » zo 19 feb, 2006 10:51

De voetenbak is nog goed, daar hoeft maar een klein plaatje in. En de dorpels zijn ook nog aardig goed, alleen achter moet daar iets aan gelast worden.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 19 feb, 2006 11:08

als je t niet vertrouwt zou ik als je het geld hebt ook de dorpel vervangen, maar dit is natuurlijk wel meer werk....

volgens mij zat bij een eend de bodemplaat gewoon tegen de dorpel geplakt? ik zou gewoon de oude bodemplaat geheel wegslijpen, de puntlassen gladslijpen, en dan in je nieuwe bodemplaat gaatjes maken (met boor of liever met ponstang) en dan netjes met proplasjes (goed vloeien en lekker veel lasjes) vastlassen op de dorpel.

Voor de juiste positie is het makkelijkste: fixeren met gordelsteun onder en even op het chassis, dan met een paar hechtlasjes fixeren . De koets verwijderen van het chassis en dan aflassen. Kun je het beste erbij....
Ami 8 break

Dwars
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 16:37
Locatie: Eys-city.......tis een kwestie van geduld
Contacteer:

Bericht door Dwars » ma 20 feb, 2006 19:58

is er eigenlijk online een tekening van de gehele koets hoe die uit elkaar moet? zo'n schets zeg maar :?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 20 feb, 2006 20:17

Wat zijn wij aan het maken??? :lol:

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie