Pagina 1 van 4

Krukas keerring

Geplaatst: za 11 mar, 2006 17:39
door Bob
Hallo, ben nieuw hier... Misschien kan iemand mij helpen bij dit probleempje:

Ik had een olielek aan de keerring van de krukas, kant van het vliegwiel. Motor uitgehaald, oude keerring verwijderd, nieuwe ligt intussen klaar... maar nu weet ik niet meer of die keerring helemaal naar binnen moet worden geduwd tot hij niet meer verder kan, of moet hij niet zo ver, bv. met de achterkant ervan in één vlak met het blok?

Haynes vertelt wel een en ander over de montage van de voorste keerring, maar over de achterste heb je er het raden naar.

Bedankt!

Geplaatst: za 11 mar, 2006 19:03
door flusc
Welkom op het forum!

en ik denk dat je hem helemaal naar achter mag duwen hoor...


Niels

Geplaatst: za 11 mar, 2006 19:57
door jeroentje
Niet helemaal naar achteren. Er zit een schuin kantje in het gat om de keerring te monteren. Tot daar de keerring erin duwen/slaan. Let op de lettertjes naar de binnenkant, dus voor je gevoel net verkeerd om moteren.

Geplaatst: zo 12 mar, 2006 09:29
door flusc
ok , dan zit ie bij mij niet echt goed :d

Geplaatst: zo 12 mar, 2006 11:12
door backfire
Bob je hebt zelf de oude keerring er uit gehaald, dus niet goed opgelet met verwijderen?

als er een aanslag rand in zit gewoon tot de aanslag monteren en inderdaad deze keerring lijkt alsof je hem verkeerd om moet monteren. Maar neem aan dat dat goed uitgelegd wordt.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 19:06
door TB
Inderdaad een heel klein stukje naar binnen. Dus net voorbij t randje. Als is t maar een halve mm.

Geplaatst: ma 20 mar, 2006 22:22
door Bob
Allemaal bedankt voor het advies, inderdaad een héél klein stukje naar binnen blijkt de enige goede manier te zijn.

Zo gezegd, zo gedaan. De nieuwe keerring op deze manier en met de nodige zorg geplaatst, motor opnieuw ingebouwd, ritje van 20 km gemaakt. Onmiddellijk daarna was geen lekkage meer te zien.

Helaas, de volgende ochtend... jawel hoor, weer olie op de vloer. Tja, wat doe je dan (behalve sakkeren)?
Motor opnieuw uitgebouwd, waarbij bleek dat het olieverlies opnieuw tussen de krukas en de keerring was gesitueerd.
Iemand enig idee?

Geplaatst: ma 20 mar, 2006 22:43
door jeroentje
Heb je de keerring goed om geplaatst ? Dus lettertjes naar binnen ? Is het loopvlak van de kruas vrij van braampjes e.d. ?

Geplaatst: ma 20 mar, 2006 23:39
door TB
Vaag, toch beschadigd denk ik dan. Het gedeelte waar ie invalt althans. Kasjes, putjes?

Hoe heb je de oude eruit gehaald?

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 00:24
door Bob
Keerring uitgehaald m.b.v. 2 schroefjes.
Geen beschadigingen van het loopvlak (op het oog, tenminste).
Maar... de keerring had ik geplaatst volgens de aanwijzingen van Haynes Workshop Manual, p. 30 ("The seal is always fitted with the maker's name and ref. no. facing away from the engine"). In "2cv-Expert" van juli 2004 zeggen ze in een artikel over het vervangen van de keerringen trouwens net hetzelfde ("côté plat sur l'extérieur").
En tenslotte kreeg ik ook in een Citroën garage hetzelfde advies te horen.

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 00:28
door Ramon
hij zit toch met de holle kant naar binnen???

dus lettertjes naar buiten!

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 10:20
door Bob
Zo heb ik het gedaan, ja.

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 12:52
door backfire
heb je er ook aan gedacht dat je carterontluchting verstopt kan zitten?

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 17:44
door TB
Heb bij mijn blok de keerring weer net zo geplaatst als hoe het zat, dus letters naar buiten. Andersom zie je gelijk dat t gewoon niet klopt.

Was de keerring zelf wel ok?

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 19:12
door jeroentje
De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.

In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.