Pagina 1 van 1

Speling voorwiel in één richting

Geplaatst: di 14 mar, 2006 10:57
door Eric Clemens
Dit is de situatie: Dyane opgekrikt, voorwiel van de grond.

Er zit speling op mijn voorwiel als ik het voorwiel links of rechts vastpak en van voor naar achteren beweeg. Pak ik het voorwiel boven of onder dan zit er geen speling op. Het is niet de stuurkogel en/of stuurhuis (Ik hou met mijn andere hand de stuurstang vast)

Wat kan dit zijn? Lijkt me niet het lager want dan zou er in alle richtingen speling zitten.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:00
door Aloha Beach Cruiser
Fusee pen, er moet speling opzitten, maar niet horizontaal, had jij ook niet zoals ik las, dus dat zit wel goed waarschijnlijk..
alleen hoe groot die norm is weet ik zo niet, zit er erg veel speling op dan?

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:05
door Eric Clemens
charleston tuning schreef:Fusee pen, er moet speling opzitten, maar niet horizontaal, had jij ook niet zoals ik las, dus dat zit wel goed waarschijnlijk..
alleen hoe groot die norm is weet ik zo niet, zit er erg veel speling op dan?
Snel :D
Misschien begrijp ik je niet geod maar volgens mij heb ik juist horizontaal wel speling: met horizontaal bedoel ik dat:
- ik voor het voorwiel zit
- het voorwiel links en recht vastpak.

Dan kan ik het voorwiel aan de ene kant iets naar achteren drukken en tegelijkertijd aan de andere kant iets naar voren trekken.

Doe ik hetzelfde met mijn handen boven en onder (dit noem ik voor het gemak even verticaal) dan zit er geen speling op.

Het gaat om enkele mm.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:16
door Gerard2cv
Hallo Eric.
Zou je dit iets duidelijker kunnen uitleggen,want een wiel naar achteren
bewegen lijkt me raar.Naar binnen en naar buiten logischer.Let er ook op
dat de spoorstang 2 kogels heeft

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:17
door Aloha Beach Cruiser
ja nee ik begrijp je sorry, ik bedoel ook verticale speling... die mag je volgens mij niet hebben, of beter van niet.. volgens mij is een paar mm wel toegestaan, als ie dat niet heeft kom je volgens mij moeilijk de bochten door!

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:32
door Eric Clemens
Gerard Maas schreef:Hallo Eric.
Zou je dit iets duidelijker kunnen uitleggen,want een wiel naar achteren
bewegen lijkt me raar.Naar binnen en naar buiten logischer.Let er ook op
dat de spoorstang 2 kogels heeft
Gerard, ik bedoel ook naar binnen en naar buiten, ik leg het alleen wat onhandig uit geloof ik :roll: . Als ik voor het wiel zit kan ik dus het wiel aan de uiteinden iets naar binnen en buiten drukken over de denkbeeldige vertikale as (van boven naar beneden) door het wiel. Over de horizontale as (van links naar rechts) zit er geen speling op. (hoop dat dit helpt)

Met stuurkogel bedoel ik degene die onder het rubberenhoesje bij je voorwiel zit.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 11:38
door Eric Clemens
charleston tuning schreef:ja nee ik begrijp je sorry, ik bedoel ook verticale speling... die mag je volgens mij niet hebben, of beter van niet.. volgens mij is een paar mm wel toegestaan, als ie dat niet heeft kom je volgens mij moeilijk de bochten door!
Naar mijn idee zit er teveel speling op. Ik had ook soms last van een klapperend stuur. Nu zat er ook speling op de draagarmlager. Die heb ik verholpen door de kroonmoer verder aan te draaien maar het wiel kan nog steeds vanwege bovengenoemde speling gaan zwabberen lijkt me.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 12:45
door Gerard2cv
Zijn dan de draagarmlagers nog wel goed?

Geplaatst: di 14 mar, 2006 12:52
door Eric Clemens
Gerard Maas schreef:Zijn dan de draagarmlagers nog wel goed?
Ik heb de draagarm eraf gehad en beide lagers waren heel. Vervolgens de boel met nieuw vet gemonteerd en de ringmoer aangedraaid tot de draagarm soepel kon bewegen en er geen speling meer was.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 15:49
door Gerard2cv
De stuurkogel onder het rubber hoesje wordt door een veer aangesloten
In de cupjes zitten 2 gaatjes.Het komt veel voor dat die gaatjes in de kogel
zijn gesleten en dus op die plaats dan ruimte vertonen

Geplaatst: wo 15 mar, 2006 10:53
door Eric Clemens
Gerard Maas schreef:De stuurkogel onder het rubber hoesje wordt door een veer aangesloten
In de cupjes zitten 2 gaatjes.Het komt veel voor dat die gaatjes in de kogel
zijn gesleten en dus op die plaats dan ruimte vertonen
Gisteren nog eens goed gekeken/gevoeld en volgens mij zit de speling niet in de buurt van de stuurkogel maar het blijft moeilijk om de exacte lokatie te bepalen. Soms lijkt er ook wat speling te zitten op het stuurhuis. Het kan in ieder geval geen kwaad om de boel uit elkaar halen al was het maar voor inspectie. Dus dat ga ik doen. Geen idee hoeveel kilometers deze auto achter de rug heeft.

Geplaatst: wo 15 mar, 2006 11:29
door leo top
Eric Clemens schreef:[Het kan in ieder geval geen kwaad om de boel uit elkaar halen al was het maar voor inspectie. Dus dat ga ik doen. Geen idee hoeveel kilometers deze auto achter de rug heeft.
een goede stelregen:
d'not fix it if it ain't broken!!

Geplaatst: wo 15 mar, 2006 11:36
door the Nosepicker
leo top schreef: een goede stelregen:
d'not fix it if it ain't broken!!
Tof, bedankt! Nooit meer een grote beurt, nooit meer checken of alles nog in orde is in het vooronder, zeeën van tijd wachten mij!!! :) ;) Kan ik eindelijk mijn grote passie curling eens serieus aanpakken!
Nee, serieus, effe checken kan toch nooit kwaad? Weet je iig hoe de staat van onderhoud is en of het oké is om er nog meer door te rijden. Nieuwe stelregel: meten is weten. (toch nog wat opgestoken van mijn oude leraar)

Geplaatst: wo 15 mar, 2006 12:50
door Eric Clemens
leo top schreef: een goede stelregen:
d'not fix it if it ain't broken!!
Wel mee eens in het algemeen. Alleen in dit geval is er wel wat aan de hand dus deze stelregel gaat niet op :wink:

Geplaatst: wo 15 mar, 2006 12:51
door backfire
Als ik het zo lees zit gewoon je wiellager los of de moer niet goed vast, waardoor je aandrijfas en dus het gehele wiel iets in en uit geschoven kan worden.

dus ff meten ;), wiel demonteren en kijken waar de ruimte er op zit.