Pagina 1 van 18

Punky's Motorrevisie

Geplaatst: di 14 mar, 2006 12:11
door Punky
Het gaat er dan eindelijk van komen. Punky gaat een nieuw blokske krijgen. De komende tijd zal ik hier vertellen wat er allemaal gedaan is en gaat worden (met foto's) en kan ik mijn mogelijke vragen kwijt.

Wat ben ik zoal van plan:
Alle pakkingen en keerringen vervangen.
Cilinderkoppen reviseren.
Zuigers en cilinders reviseren/vervangen.
Zuigerveren vernieuwen.
Beplating opnieuw spuiten.
Carb. reviseren met nieuwe pakkingen en schoonmaken.

Ik ga uit van mijn originele blokje. Ik ben niet van plan deze te gaan splitsen. Controleer wel de mogelijke spelling op de krukas. Wat goed is zullen we maar goed laten. :wink:

Geplaatst: di 14 mar, 2006 12:16
door Punky
Van de week een donorblokje gesloopt en de beplating en alle boutjes apart gelegd. Beplating komt nog een keer aan de beurt. Klein gerei ligt in de wasbenzine te weken.

De cilinderkopjes zijn naar een revisiebedrijf gebracht. Deze adviseerde om ze schoon te maken (stralen) en kleppen opnieuw in te slijpen.Seals vervangen was niet nodig. Verder kijken ze alle tapeinden na. Dit zal me ongeveer 120 euro's gaan kosten. De zuigers en cilinders konden ze ook nakijken en bijwerken (niet ophonen). Dit ga ik misschien ook nog laten doen. Eerst even wat zuigers en cilinders loshalen.

Moet ik opletten dat de zuiger en cilinder bij elkaar blijven of kunnen die uitgewisseld worden?

Tot zover de stand.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 12:59
door etjen
Als je ze niet laat ophonen, altijd bij elkaar, is sowieso beter... Eigenlijk moet je altijd bewegende delen bij elkaar houden, scheelt een hoop stress later.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 13:02
door Punky
Dan houd ik de cilinders en de zuigers per setje bij elkaar. ik neem aan dat de koppen uit te wisselen zijn, deze slijten niet op elkaar in. :roll:

Geplaatst: di 14 mar, 2006 13:30
door etjen
Ik zou alles bij elkaar houden, is miscchien te voorzichtig, maaja mijn ervaring leert dat dat altijd goed gaat... (heb het ook nog nooit anders gedaan :wink: ). Anyway, links bij links en rechts bij rechts, de complete sets. Dus cilinder, kop, kleppen, losse frut... Daarmee naar de lokale revisieboer, mocht je dat willen, en dan hunnie hunnes werk laten doen. Als je toch alles uit elkaar hebt zou ik het laten ophonen :) , of een big bore? Och ja, jou keuzes, ben benieuwd naar je verslag. En de beplating word zwart, toch?

Geplaatst: di 14 mar, 2006 18:02
door Punky
Big bore is in overweging geweest, maar beetje boven budget en lijkt me weinig winst opleveren.

De beplating wordt donker blauw (hamerite). Een keer wat anders als zwart. :lol:

Ik zal binnekort wat foto's plaatsen van de donorblokjes. Ik ga van 2 1 maken namelijk.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 19:05
door TB
Punky,

Toch zijn de cilinderkoppen anders. In de linker staat een G gestanst en in de rechter een D. (gauche et droite ofwel links en rechts).

Geplaatst: di 14 mar, 2006 20:21
door backfire
Als je een rechtse links monteerd dan zit je uitlaat aan de verkeerde zijde, lijkt mij niet een fout die je makkelijk maakt. :X

Geplaatst: di 14 mar, 2006 20:32
door TB
backfire schreef:Als je een rechtse links monteerd dan zit je uitlaat aan de verkeerde zijde, lijkt mij niet een fout die je makkelijk maakt. :X
Kom je inderdaad vanzelf achter dan ja.

Ik heb ook een cilinderkop moeten vervangen omdat de banjobout van de olieleiding het schroefdraad in de kop naar de klote draaide. Was helemaal poreus geworden en viel er zo uit. Dus let daar wel even goed op!

Het blokje uit elkaar halen is makkelijk zodra de koelbeplating eraf is.

Denk ook even aan de oliekoeler. Die leidingen zijn ook erg slap. Ik draaide ze ook kapot omdat er nogal wat corrosie tussen de bouten zat. Ik heb dus ook een andere oliekoeler moeten monteren (kost je de kop niet maar is toch wel zonde).

De zuigerveren zijn een verhaal apart... gaan er verdomd moeilijk in. Die eerste lukt nog wel met de hand. Voor de andere twee heb ik een touwtje gebruikt, die met veel rust ertussen gedaan, aangetrokken en toen de zuiger in de cilinder geschoven.

Succes en ben benieuwd!!

Geplaatst: di 14 mar, 2006 20:44
door Evan
Punky schreef: Ik ga van 2 1 maken namelijk.
zijn ze allebei zodanig slecht dan, dat je er 2 nodig hebt om 1 goede te maken?

En ik heb nog een opmerking....
Is mezelf overkomen, en sindsdien zal ik alle blokjes splitsen als ik ze nog niet heb horen lopen , want bij mij sloeg een krukaslager vast.
Ik zou meteen je krukaslagers ook nakijken, als je je blokje toch geheel kaal hebt is het een kleine moeite om hem/haar meteen te splitsen, en dan kun je ook de oliezeef mooi schoonmaken.

Geplaatst: di 14 mar, 2006 21:17
door Ramon
cilinder koppen kan je zelf heel makkelijk reviseren dolf

Geplaatst: di 14 mar, 2006 21:35
door Evan
Ramon2cv schreef:cilinder koppen kan je zelf heel makkelijk reviseren dolf
idd en stralen? gewoon poetsen, hogedrukreiniger en remmenreiniger, van stralen worden ze ook nog eens dof en door de extra putjes weer sneller vuil

Geplaatst: di 14 mar, 2006 21:37
door Ramon
gewoon in de benzine leggen kleppen er uit en dan mooie nieuwe kleppen inslijpen, seals er in en gaan

Geplaatst: di 14 mar, 2006 21:45
door Evan
Ramon2cv schreef:gewoon in de benzine leggen kleppen er uit en dan mooie nieuwe kleppen inslijpen, seals er in en gaan
waar haal je de kleppen?

Geplaatst: di 14 mar, 2006 22:24
door Punky
Koppen liggen al bij het revisiebedrijf. Deze kijken ook dus meteen alle schroefdraden na.

Mijn originele blok (dat erin lag bij aanschaf) draaide goed, maar bij vervanging van de brilrubbers draaide 1 van die pijpjes waar de stoters nliggen aan gort. Hierdoor was ik op zoek naar nieuwe koppen. Ik kon toen een kaal blok kopen en deze heb ik toen besloten om op te bouwen. het originele blok is toen in de garage terecht gekomen. De basis is dus voor zover ik weet goed en heeft altijd goed gedraaid. Vandaag opgehaald en nog even aan de krukas gehangen en ik voel geen spelling.
Daarnaast heb ik ooit een blok gekocht wat veel olie lekte. Dit wordt dus het donor blok voor het originele blok en hiervan ga ik dus de koppen gebruiken en mogelijk nog de zuigers en cilinders. Ik kijk welke het beste zijn. Verder sloop ik er nog wat spul vanaf wat ik nodig heb.
Ze hebben beide hetzelfde motornummer, dus dat zal geen probleem zijn.

Bedankt alvast voor alle tips. :wink: