Pagina 1 van 11

Restauratie 2cv6 Special 1984 (eindresultaat op pag.7)

Geplaatst: do 16 mar, 2006 17:09
door TB
Zoals sommigen hier vast wel weten ben ik al een tijdje bezig een rode 2cv6 Special uit 1984 te restaureren. Misschien toch wel leuk om hier een topic over bij te houden. Vooral van de opbouw dan.

Het gaat dus om een special die bijna volledig origineel is en ook moet blijven/worden. Het enige is dat er een club interieur in stond toen ik de eend kocht. Ik heb de eend gekocht 'met werk aan het chassis'. De APK liep na 2 weken af en vanaf dat moment heb ik de eend geschorst en ben ik eraan begonnen. Dat was op 4 november 2005. Ik ben nu dus alweer bijna een half jaar bezig eraan. De eend is eigenlijk helemaal uit elkaar gehaald. (het enige probleem is de stuurassen op de vooras, die zitten verrekte vast en moet ik dus nog even wat op gaan verzinnen of bij iemand wat gereedschap vandaan zien te halen).

Ik heb een nieuw chassis gekocht en die staat alweer een tijdje te wachten op t koetsje. Ook de koets heb ik laten doen bij blaauw 2cv cars in Renswoude. Er zijn nieuwe dorpels, bodemplaten en een voetenbak binnen en buiten in gekomen. Ook is/ zijn de voorruitstijl, motorkapscharnier, staartstukken en achterbak hersteld door er nieuwe stukken in te lassen. Dit waren allemaal kleine plekjes. De koets was voor een eendenkoets in goede staat. Maar ja, ik heb het gewoon laten doen omdat ik geen half werk wil. Doe je het, dan doe je het gewoon gelijk goed denk ik maar. De koets staat nu een in glazen kas bij een boer te wachten tot ie naar de spuiter toe mag en weer gemonteerd kan worden. Maar dan eerst het chassis rollend krijgen.

De draagarmen heb ik eraf en de assen ook. Deze moeten allemaal naar de straler. De brug bij de tank uiteraard ook. Ook de velgen ga ik laten stralen en opnieuw spuiten in de originele kleur (wel bizar, ik heb franse en spaanse velgen onder de eend vandaan gehaald...)

Momenteel heb ik voor het chassis veel onderdelen nieuw. Remleiding, benzineleiding, rubbers, klemmetjes, borgplaatjes etcetera. Ook heb ik wat gereedschap aangeschaft (dop voor de schokbreker bouten, deze ga ik hergebruiken vanwege de nieuwprijs die ze kosten en ze zijn nog in goede staat. Ook heb ik een dop 44 voor de achterremtrommels gekocht). Schokbrekers heb ik ook nieuw liggen. En ik zal in de loop van het project vast nog wel wat dingen aanschaffen. Ik heb ook een hele eend aan reserverplaatwerk liggen (aanhangwagen vol van een eend die nu als burton door t leven gaat).

De meeste vrije uurtjes ben ik aan de eend bezig en vind het een leuke hobby. M'n zwager heeft me aangestoken met het eendenvirus. Hij heeft zelf ook een special uit 1984. Ik was met hem en zijn eend op de meeting bugs meet ducks. Daar stond een schitterende rode eend te stralen. Echt superstrak, nou zo gaat de mijne dus ook worden. Ja de eend wordt weer rood! Dat is gewoon DE kleur haha.

Ik ben van plan om ook nog een website te gaan maken over de restauratie. Misschien dat ik daar binnenkort al een begin zodat het project te volgen is voor iedereen die dit ook graag wil doen.

Ik doe alles in een garagebox die ik bij mij in de straat heb. Gereedschap genoeg voorhanden incl. perslucht en luchttol (erg handig net als WD40 haha).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte!!

Geplaatst: do 16 mar, 2006 17:43
door Jimmy
Ziet er al goed uit, ben benieuwd als ze klaar is,

en mooi rood is echt niet lelijk :wink:

Geplaatst: do 16 mar, 2006 18:37
door Rens
Ziet er goed uit! Ben erg benieuwd naar de vorderingen! :D Leuk om te volgen als je zelf ooit ook zoiets van plan bent! ;)

Rens

Geplaatst: do 16 mar, 2006 18:58
door Ramon
je ging hem toch verkopen rens

Geplaatst: do 16 mar, 2006 19:35
door supercees
die blauwe krik die onder je koets staat, is die handig? ik overweeg er zo een te kopen maar het lijkt mij wat wankel?

Geplaatst: do 16 mar, 2006 20:06
door Aloha Beach Cruiser
netjes, succes!!

Geplaatst: do 16 mar, 2006 20:08
door TB
supercees schreef:die blauwe krik die onder je koets staat, is die handig? ik overweeg er zo een te kopen maar het lijkt mij wat wankel?
Dat is zo een schaargeval. Is niet van mij maar staat bij blaauw 2cv cars in renswoude. Die foto heb ik gemaakt toen ik de koets daar ophaalde. Op zich is t heel handig. Kun je lekker op normale werkhoogte klussen doen.

Geplaatst: wo 22 mar, 2006 17:47
door TB
Heb eindelijk samen met een eendkenner de stuurstangen van de as kunnen verwijderen. Nu kan ik het stuurhuis ook reviseren. Ook heb ik een revisiesetje voor de remklauwen liggen nu. Want de remklauwen liggen ook geheel uit elkaar en zijn al schoongemaakt.

Ben vanmiddag even wezen kijken bij de koets... dat was wel even schrikken. Toch wel wat vliegroest erop helaas. Dus dat wordt weer schuren op de primer. Heb er eigenlijk te lang mee gewacht maar gaat nu echt snel naar de spuiter toe. Desnoods alleen eerst de koets maar even en dan de rest later. Zou zonde zijn als het laswerk weer opnieuw zou moeten omdat een eend nou eenmaal zo roest.... :(

Maar gaat goed komen alles!

Geplaatst: di 11 apr, 2006 17:43
door TB
Weer even een update.

Vandaag eerst even samen met de spuiter de (opgeknapte) koets bekeken. Na de pasen wordt de koets gespoten in de originele kleur (rouge vallelugna). Ook doet hij het kitwerk netjes maken. De koets gaat geheel in de grondverf en daarna gespoten. Wil echt een strak resultaat.

In eerste instantie laat ik eerst alleen de koets spuiten. De overige delen worden later pas gespoten omdat ik bang ben dat die zullen beschadigen als die overal maar staan/ liggen te wachten. Wel wordt er 1 bestelling verf geplaatst om kleurverschil te voorkomen.

Er zit nog steeds 1 verdome fuseepen muurvast. De andere ging er makkelijk uit. Wat is nu t geval. Dat dopje op de fusee krijg ik er niet uit en ben er met een schroevendraaier dwars doorheen geslagen. Bij de eendenboer maar even een andere draagarm en fusee halen. Want hier heb ik geen zin meer in! Ligt al veel te lang stil eigenlijk.

Dan kan het hele zooitje gestraald worden en dan vervolgens opnieuw in de tectyl worden gespoten.

De stuurasbuis heb ik ook opnieuw in de tectyl gespoten en als dat droog is (ik wacht zeker wel een week anders is t zo weer beschadigd) kan het revisiesetje voor het stuurhuis worden gemonteerd. Alles met vers vet natuurlijk :).

Het chassis is ook helemaal behandeld met tectyl. Ligt nu nog steeds wat uit te harden. Heb alle naden en hoekjes volgespoten met ML en vervolgens helemaal met Bodysafe ingespoten. Mooi is t niet, maar goed beschermd zeker wel 8)

De meivakantie heb ik een week vrij genomen dus hopelijk gaat er dan weer veel gebeuren.

Ik heb ABS in Waddinxveen geprobeerd te bellen. Maar bleek alleen op zaterdag open te zijn. Wil namelijk 2 nieuwe deksels op de veerpotten hebben. Zitten wat gaatjes in en dat kan natuurlijk niet zo gemonteerd worden.

Groeten Tom.

Geplaatst: di 2 mei, 2006 14:02
door TB
Laatste fuseepen is er ook uit gelukkig. Met behulp van Wout van Haasteren uit Lisse. Hij had een mooi hulpmiddel gemaakt. Twee fuseepennen op elkaar lassen. De onderste iets afslijpen zodat ie iets dunner is en dan onderdaan een punt maken zodat je m recht erin kan zetten (dikke spijker ofzo). Was er zo uit!

Nu kan het hele gebeuren naar de straler toe. Ik ben deze hele week vrij dus hopelijk kom ik een heel stuk verder.

Ik heb besloten om gewoon een goede gebruikte veerpot aan te schaffen. Scheelt veel werk en toch ook weer wat kosten en heen en weer gedoe.

Hopelijk heb ik eind van deze week het chassis rollend. Maar doorvoor moet nog wel wat gebeuren. Met name het stuurhuis. Dat wil maar niet lukken om de laatste kogel er goed in te krijgen.

Geplaatst: di 2 mei, 2006 14:30
door Evan
supercees schreef:die blauwe krik die onder je koets staat, is die handig? ik overweeg er zo een te kopen maar het lijkt mij wat wankel?
das een autopoetsbrug, eigenlijk alleen bedoeld om je auto op werkhoogte te zetten bij poetswerk en zo.
wankel valt wel mee hoor

Geplaatst: wo 3 mei, 2006 09:48
door TB
Inderdaad een poetsbrug. Om echt onder de auto te werken is t niet echt handig. Voor laswerkzaamheden aan bv de dorpel ofzo.... of om de koets los op te zetten is t wel handig.


Ik heb zojuist het gehele oude chassis (muv stuk chassisnr) naar de gemeentewerf afgevoerd. En heb vanmorgen ook de draagarmen, achteras en brug over de tank naar de straler gebracht. De straler spuit het ook in de epoxy zodat ik ze gelijk mooi kan aflakken. In ieder geval een stuk netter dan lomp tectyl smeren en droogt ook heel wat sneller dan.

Ben voor de rest een beetje bezig met de garage opruimen en de benodigde onderdelen voor t chassis bij elkaar aan t zoeken. Ik probeer vandaag een begin te maken met de benzine en remleidingen. Ook probeer ik vast een begin te maken met de veerpotten.

Geplaatst: wo 3 mei, 2006 10:08
door Gerard2cv
Hallo Tom.
Pas op met die veerpotten.Op de pot staat AV dit is de voorkant en de bevestiging voor moet tussen de moer en de veerpot 1-5mm schroefdraad
overblijven en aan de achterkant tussen de ophanging en schuine rubber
0-2mm ruimte.Dit ivm. de wieldrukken

Geplaatst: wo 3 mei, 2006 10:53
door TB
Gerard, bedankt voor je tip.

Er is in de loop der jaren heel wat tectyl opgesmeerd. Bij een pot heb ik dit er inmiddels af en inderdaad het merkteken AV komt tevoorschijn.

Ik ga er rekening mee houden.

Geplaatst: wo 3 mei, 2006 17:04
door TB
Een van de veerpotten zou ik een andere voor halen. De andere zou ik behouden. Dus ik vol goede moet helemaal schoongemaakt. Kaalgeschuurd om opnieuw in de lak te zetten. Zie ik inene dat de voorste trekstang krom is.... :(

Worden dus 2 andere.....

Nog steeds aan de gang met het stuurhuis. Wil nog steeds die 1e verdomde laatste kogel er niet in. Kan zoveel kracht zetten als ik wil maar op de een of andere manier is t niet genoeg om de veer in te drukken en een cupje opzij te duwen zodat de kogel past.