Pagina 1 van 4

sporing stellen

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 10:25
door Ramon
normaal ga ik naar de profile, maar ik wil nu wel eens 50 euro uitsparen
heeft er iemand een goede tip om zelf je sporing te stelen?

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 15:05
door joost2cv
Zelf sporing ging mij goed af; Voorwielen heb ik op vettige blank staal plaatjes gezet (minder wrijving). 2 hoekstalen gemaakt die goed tegen de zijkant v.h. wiel vielen. Daarna voor en achter de voorwiel met een rolmaat gemeten tot het goed was.

Groeten Joost

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 17:01
door CitRoel
Wij hebben om de sporing te stellen een oude tentbuis gebruikt, je schuift 'm uit tussen de achterkanten van je voorwielen daarna hou je 'm tussen de voorkanten en zie je speling. Als je 'm stelt wel een aantal keer heen en weer met de auto zodat de wielen zich kunnen zetten voordat je weer meet.

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 17:54
door Aloha Beach Cruiser
is dit secuur genoeg?
:?

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 18:03
door CitRoel
Je mag uitspoor hebben van 0 tot 2 mm, ik heb er goede ervaring mee...

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 18:08
door Aloha Beach Cruiser
uitspoor = van voor de voorwielen 2mm weider, dan van achter de voorwielen :roll:

Geplaatst: ma 27 mar, 2006 18:10
door CitRoel
Ja dat klopt... zo controleer/ stel je die toch?

Geplaatst: za 22 apr, 2006 17:21
door BoutWout
Mijn sporing voor is veel. Op een zo vlak mogelijk stuk meerdere malen gemeten, maar het lijkt wel 2 cm naar binnen te staan. Dat is erg veel lijkt me? Draagarm krom?
Auto heeft sinds ik hem heb (4 jaar) altijd een beetje naar rechts getrokken, maar lijkt de laatste weken veel meer te zijn.

Voorwielen lijken zo te staan:

|------\

Hoe kan ik dit corrigeren? Hoer verminder je de sporing?

Geplaatst: za 22 apr, 2006 20:25
door Aloha Beach Cruiser
hey bij mij staan ze ook zo als ik achteruit rij /...... die andere kant dus ook, maar die zit niet op m'n toetsenbord, is dit normaal zo, die wielen?

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 10:54
door the Nosepicker
Volgens mij moeten beide voorwielen los van de grond staan (en uit de vering, assteuntjes dus niet onder voorpoten, maar onder voorste bevestiging veerpot zetten) als je de sporing meet/afstelt.
Dat idee met die tentbuis werkt prima, 2 buizen die in elkaar schuiven, wat streepjes erop, zodat je de verschillen tussen voor en achterkant van je velg kan aflezen.
Editje: ik lees net dat Jeroen mij corrigeert, het schuingedrukte deel neem ik dus direct terug! Ik hoop dat nog niemand zijn sporing heeft afgesteld deze week.. ;)
Shame on me!! :oops:

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 11:13
door CitRoel
Bedankt dat je m'n idee goed vind, maar sporing stellen met de wielen van de grond klinkt mij raar in de oren. Het gaat er toch om hoe de stand is van de wielen terwijl ze op de grond staan? Niet terwijl ze bungelen? Of maak ik een denk fout?

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 21:45
door BoutWout
Maar hoe stel je het af? Meten lukt wel (hangend of niet)

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 08:05
door Ramon
ik heb het laten doen bij de profile uit eindelijk koste me maar 20 euro, maar wat een verschil zeg

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 10:05
door Revers99
20 euro is niet veel, das wel de moeite waard :)

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 10:32
door Frank Deusjevoo
Ja, maar je krijgt toch wel van die loodjes (Gewichtjes) op de rand van je velg, als hij niet helemaal in balans is? En is het verschil erg goed merkbaar qua minder trillingen ed?

Frank