Pagina 1 van 2

Vulpijp: Origineel of Imitatie

Geplaatst: di 28 mar, 2006 00:09
door Punky
Ik zag dat er 2 soorten vulpijpen in omloop zijn. Een originele en een imitatie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb namelijk een imitatie en twijfel erg over de werking hiervan. :roll:

Geplaatst: di 28 mar, 2006 10:12
door joost2cv
Op de citromobile vorig jaar heb ik een imitatie gekocht die het prima doet.

Groeten Joost

Re: Vulpijp: Origineel of Imitatie

Geplaatst: di 28 mar, 2006 11:41
door flusc
Punky schreef:Ik zag dat er 2 soorten vulpijpen in omloop zijn. Een originele en een imitatie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb namelijk een imitatie en twijfel erg over de werking hiervan. :roll:
ik ben van mening dat er niets boven origineel gaat...

Geplaatst: di 28 mar, 2006 14:53
door Ronald
Misschien een domme vraag hoor, maar wat is er dan zo speciaal aan zo'n olievulpijp?
Het lijkt mij dat als die lekvrij op je motor zit er verder niet zoveel mee aan de hand kan zijn.
Of heeft dat ding per ongeluk nog een andere functie dan enkel voor vulopening dienen?

Ronald

Geplaatst: di 28 mar, 2006 15:48
door backfire
yep die pijp regelt ook nog eens de onderdruk in het motorke, als die niet goed gaat komt er uit alle kieren en naden olie uit geperst (wel erg overdreven, maar daar komt t wel op neer), kan dus schadelijk zijn voor uw motorke.

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 09:13
door Ronald
Ah, weer wat geleerd.
Niet dat ik het nu snap hoor :wink:
Maar het verklaard nu wel de aanschafprijs van zo'n ding.

Weet iemand misschien waar ik wat meer informatie kan lezen over de werking van zo'n pijp?

Groet, Ronald

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 10:35
door Ronald
@Punky:
Ik zag net op de site van Aryan Smitz http://korridor.se/aryan/acadiane/turbo/index.html
een simpele doch doeltreffende manier om (onder)druk te meten. Zou jij ook kunnen doen.
Als je toevallig nog eenden weet waarvan je zeker weet dat die olievulpijp wel goed is, heb je een indicatie...
Als ik zelf zo'n probleem tegen zou komen, zou ik denk ik toch eerst eens kijken of ik niet klaar zou kunnen zijn met een ander rubber onder die dop (evt andere pakking). Want wat die pijp nu zelf allemaal regelt is me nog steeds niet duidelijk.

Groet, Ronald

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 11:43
door backfire
euh, Ronald wat hier gemeten wordt is niet onderdruk van je blokkie hoor maar onderdruk van je carburateur. Das toch iets anders.

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 16:04
door André Post
Ja, maar deze methode werkt ook voor de onderdruk van je carter.
Overigens, als je met draaiende motor de peilstok er uithaalt, kan je
met de vinger op het gat voelen of er onderdruk opgebouwd word of niet.
Alleen niet hoeveel.

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 20:55
door thomaaas
Moet je nog weten: hoeveel onderdruk heb je nodig dan? En of dat stukje van ronald nou wel of niet ging over de carter of de carb, daar werd toch ook alleen maar gemeten dat er onderdruk ontstond of heb ik dat nou verkeerd?

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 21:26
door Green-Duckman
Volgens mij heb je geen onderdruk in je motorblok maar is dat gewoon druk. omdat er toch altijd wat lekt langs je zuigers bouw je druk op in je carter (dus eigenlijk alles onder de zuigers) als het goed is blaast ie een beetje uit het gat van je peilstok!! daarom de carterontluchting!!

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 22:52
door backfire
klopt, behalve als de zuigers naar boven gaan heb je een lichte onderdruk, voel maar eens bij de vulpijp als ie open staat, hand er op leggen.

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 23:12
door thomaaas
dus het wisselt steeds tussen over- en onderdruk? en dit kan nooit teveel of te weinig zijn?

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 23:26
door backfire
overdruk wel en op dat moment gaat je motor lekken. Onderduk zul je niet veel hebben tenzijn je motor helemaal op is en de druk van alle kanten er uit kan, bv gat in je blok of zo. Maar de overdruk zorgt er voor dat alle vuile dampen weg kunnen via de carterontluchting, welke bij de a-typekes dus in de vulpijp verwerkt is.

Geplaatst: wo 29 mar, 2006 23:32
door Ronald
Moet je nog weten: hoeveel onderdruk heb je nodig dan? En of dat stukje van ronald nou wel of niet ging over de carter of de carb, daar werd toch ook alleen maar gemeten dat er onderdruk ontstond of heb ik dat nou verkeerd?
Punky twijfelt over de werking van zijn olievulpijp. Op deze manier kun je controleren of er druk of onderdruk is in het carter en dus of er wel of geen lekage (bijv vulpijp) is. Ik denk niet dat je erg nauwkeurig kunt meten op deze manier, tenzij je een kudde eendjes met toerenteller naast elkaar zet. Maar het is natuurlijk wel een indicatie.
Maar zoals anderen ook al schreven, is het waarschijnlijk makkelijker om dit even met de hand te controleren.

Groet, Ronald