een 2cv restaureren of een goeie kopen?

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
erwt
Beginner
Beginner

een 2cv restaureren of een goeie kopen?

Bericht door erwt » di 11 apr, 2006 12:14

Zo, ik zal me ook even voorstellen. Misschien een beetje onnodig omdat de meeste mij al kennen van citroen-forum.nl en wellicht als webmaster van de DS club.

Ik ben dus Gert Timmerman, ben 22 jaar en woon in Groningen. In het begin van dit jaar hebben we onze (ik ben getrouwd) BX GTi verkocht. Na een AX te hebben gehad wou ik persee hydraulisch rijden en het werdt dus een BX GTi. Geweldige rappe auto. Maar omdat ie een beetje te duur werd voor een studenteninkomen mocht ie weer de deur uit.

M'n vrouw (shit wat klinkt dat oud! Dus nu gewoon Ellie) wou - sinds ze met het citroenvirus is aangestoken - altijd al een 2cv hebben. En ik moet zeggen dat ik het ook wel een geweldige auto vind. Kortom: onze volgende auto wordt een 2cv en wel een besteleend.

Het lijkt me gaaf om er een helemaal te restaureren. Alleen ik heb daar nog helemaal geen ervaring mee. Ik heb wel wat autoklus ervaring. Zo heb ik het hele remsysteem vervangen van mn oude AX, help ik mn pa met zn CX die gedemonteerd wordt en heb ik de remmerij van een Golf wel eens vervangen. Maar als je een 2cv wilt restaureren komt er nog veel meer bij kijken. Wat adviseren jullie mij?
Het lijkt me ook leuk om iemand erbij te hebben die er verstand van heeft en dan de 2cv restaureren. Dan leer je veel meer.

Ik heb bijvoorbeeld een leuke Acadiane gezien waar veel laswerk aanzit (chassis, dorpels, bodemplaten) voor een leuk bedragje. Maar lassen heb ik nog nooit gedaan ..

Ik ben benieuwd naar jullie tips / opmerkingen / suggesties / vragen

Klaas Jan Franssen
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Klaas Jan Franssen » di 11 apr, 2006 12:54

Hey Gert, door wie is Ellie aangestoken?
Toch niet door een oud vriendje van haar of wel? :)

Ach, en zelfs Ellie's oude vriendje kan het, dus moet jij het ook kunnen.. of is ze toch met de verkeerde getrouwd :)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 11 apr, 2006 12:56

Niet overmoedig worden, tenzij je een grote zak gel hebt om het werk af te laten maken ;)
Afblijven.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Transat » di 11 apr, 2006 13:18

Welkom op het forum G'Erwt :wink: . Of je een bestelEend wil restaureren of kopen hangt af van een paar factoren die je het beste zelf kan afwegen. Zoals:
- heb je plek om te klussen
- heb je tijd om te klussen
- heb je alternatief vervoer als er aan je Eend geklust moet worden
Financieel gezien is het sterk afhankelijk wat je zelf kunt doen en moet laten doen en bijvoorbeeld ook welk gereedschap je al hebt en welk gereedschap nog niet. Ik denk dat als je nog veel gereedschap moet kopen en ook dingen moet uitbesteden (verf spuiten bijvoorbeeld) dan kun je ook overwegen om een goeie Besteller te kopen omdat dat qua (uiteindelijke) kosten mekaar niet veel zal uitmaken.

Succes met de afwegingen!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » di 11 apr, 2006 15:11

ik zou zeggen, koop die dyane en ga aan de slag, de enige manier om het te leren. voor het lassen kan je eerst wat slooponderdelen nemen om te oefenen, valt niet mee hoor, dat dunne eendeblik. en het is een oud gezegde, maar absoluut waar: goed gereedschap is het halve werk. gereedschap gaat bij normaal gebruik heel lang mee, mits je niets uit de 2,50 euro bak vist, dus dat moet je dan maar zien als een diepte investering (zo spreek ik mezelf ook toe als ik weer wat wil). koop maten die je veel gebruikt als ring-, steek en dopsleutel, lekker handig. dan heb je nog zes- en twaalfkantige sleutels. 12-kantige zijn handig in lastige hoekjes, als je maar een kleine slag kan maken, maar draaien eerder een roestige bout dol dan een 6-kantige. succes ermee!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

erwt
Beginner
Beginner

Bericht door erwt » di 11 apr, 2006 15:27

Klaas Jan Franssen schreef:Hey Gert, door wie is Ellie aangestoken?
Toch niet door een oud vriendje van haar of wel? :)

Ach, en zelfs Ellie's oude vriendje kan het, dus moet jij het ook kunnen.. of is ze toch met de verkeerde getrouwd :)
Nee, Ellie is niet aangestoken door Martin :D
Ik ben opgegroeid met Citroen dus vandaar het Citroen-virus. En aangezien dat virus zeer besmettelijk is, heb je het voordat je het weet! Is Martin trouwens zo onhandig. Want je zegt dat als Martin het kan, dat ik het ook kan terwijl je niet eens weet wat voor ervaring ik heb.
Transat schreef:Welkom op het forum G'Erwt :wink: . Of je een bestelEend wil restaureren of kopen hangt af van een paar factoren die je het beste zelf kan afwegen. Zoals:
- heb je plek om te klussen
- heb je tijd om te klussen
- heb je alternatief vervoer als er aan je Eend geklust moet worden
Financieel gezien is het sterk afhankelijk wat je zelf kunt doen en moet laten doen en bijvoorbeeld ook welk gereedschap je al hebt en welk gereedschap nog niet. Ik denk dat als je nog veel gereedschap moet kopen en ook dingen moet uitbesteden (verf spuiten bijvoorbeeld) dan kun je ook overwegen om een goeie Besteller te kopen omdat dat qua (uiteindelijke) kosten mekaar niet veel zal uitmaken.

Succes met de afwegingen!
- Ik heb nog geen plek om te klussen, maar daar is zo aan te komen. Eventueel kan hij bij mn ouders staan.
- Qua tijd moet het geen probleem worden met de naderende zomervakantie.
- Alternatief vervoer is niet nodig omdat we nu ook niets hebben en ons prima redden. We wonen in Groningen en hebben alles dichtbij! Alles kan met de fiets of bus.
- Mijn vader die kan voor inkoopsprijs (of een ander zacht prijsje) aan goed gereedschap kopen (gerdore ea) dus dat is weer een bespaar tip.

Verder heb ik een leuke lascursus in de stad gevonden. Die ga ik denk ik ook volgen.

Kortom: ik weet het nog niet. Als ik een ga restaureren dan wil ik het ook goed doen. Dus een nieuw chassis zal wel nodig zijn. Dat is weer 750 - 1000 erbij. Dan zit je al op 1500 euro terwijl je nog niets hebt.

Ik ga er nog even overnadenken. Ik ga sowieso die lascursus doen denk ik. Dat is altijd meegenomen.

Klaas Jan Franssen
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Klaas Jan Franssen » vr 14 apr, 2006 21:27

Och martin en ik zijn geen van beide automonteurs, ik zelfs verre van, en het is toch gelukt om de eend incl blok enz, volledig te demonteren, en uiteindelijk weer monteren.

Afgelopen zomer heeft ie ons zonder noemenswaardige problemen door frankrijk geloodst.

check anders www.franssen.cc en klik dan op FerakIV daar staat het resultaat te bewonderen.

owja, ene goed gevulde portomonee doet wonderen :)

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » vr 14 apr, 2006 22:37

He Gert!

Weer ééndje uit Groningen! ;) Leuk man een besteleend! Gewoon doen, en kijken wat het word! Anders kom je er nooit achter!

Ga je trouwens de lascursus in de stadswerkplaats doen?? Ik hoor daar erg goeie verhalen over! :) Helaas heb ik nog geen tijd/geld om daar aan te beginnen, maar ik ken via via de leraar voor evetueel laswerk! :P

Grtz,

Rens

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: een 2cv restaureren of een goeie kopen?

Bericht door Evan » vr 14 apr, 2006 23:01

erwt schreef:
Ik heb bijvoorbeeld een leuke Acadiane gezien waar veel laswerk aanzit (chassis, dorpels, bodemplaten) voor een leuk bedragje. Maar lassen heb ik nog nooit gedaan ..
bij een acadiane komt meestal meer kijken: laadbakbalken, -vloer, naden in de laadbak die slecht zijn. als de dorpels en bodemplaten slecht zijn moet je daar ook maar eens naar kijken. Verder is de dakrand aan de achterkant ook een kwetsbare plek.

maar als het je leuk lijkt gewoon doen! en als je de klus wat uitsmeert over de tijd, kost het niet zoveel ineens ;)
Ami 8 break

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » za 15 apr, 2006 10:44

en ben je zeker dat he chassis moet verva,gen worden ? las het gewoon op. Heb al een paar eendjes(geitjes en afgeleiden gerestaureerd en nog nooit chassis vervangen wel opgelast.
greets robin

Els Geurts
Beginner
Beginner

lukt best

Bericht door Els Geurts » zo 17 sep, 2006 14:35

Wij hebben onze eend ook helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Ook wij hadden geen ervaring daarmee. Het belangrijkste is dat je veel (heel veel) foto's maakt. De losse stukken in plastic zakjes doet met een sticker waarop staat geschreven wat het is. Bedradingen die je los haalt markeren met stickertjes, en veel boeken erbij houden. Dan lukt het heel erg goed.
Trouwens..op internet is veel te vinden.
Succes

Groet Els

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » zo 17 sep, 2006 15:21

Ik ben ook al een tijd bezig met mijn restauratie en doe vrijwel alles zelf.
Omdat je nog restaureer-ervaring op moet doen ben je lang bezig.
Welke rotte stukken ga je wegslijpen, en wat laat je zitten om hem naderhand weer netjes te lassen?

Als een goede basis hebt een leuke sleutelplek en de juiste apparatuur kun je er gerust aan beginnen.
Houd er wel rekening mee dat het zeer veel tijd kost.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie