Pagina 1 van 1

oliekoeler

Geplaatst: vr 14 apr, 2006 22:22
door lieke99
goede avond
onlangs een 2cv gekocht waarvan de lamellen van de oliekoeler helemaal dicht staan. volgens garagehouder waar ik deze 2cv heb gekocht helemaal geen probleem, want deze werkt naar behoren. inmiddels al van verschillende kanten gehoord dat dit toch niet zo hoort ivm met doorstroming van de lucht en daardoor slechte koeling met alle gevolgen van dien. kunnen jullie me daar uitsluitsel over geven
gegroet en alvast bedankt

Geplaatst: vr 14 apr, 2006 23:02
door Evan
dichtstaan op welke manier? zit ie verstopt of is ie beschadigd? als het goed is kun je door iets van de zijkant te kijken door de oliekoeler heen kijken.

zoetermeer is niet zo ver van leidschendam, anders wil ik er wel een keer naar kijken

Geplaatst: za 15 apr, 2006 10:36
door Gerard2cv
Een oliekoeler is net als een radiator en zit niet voor niets gelijk achter de
ventilator, deze verkoper had dus geen verstand van auto's.Als je met een
luchtspuitje van achter naar voor blaast ben je zo van het vuil af.

Geplaatst: za 15 apr, 2006 16:04
door Jacobus_XIII
Gerard Maas schreef:Een oliekoeler is net als een radiator en zit niet voor niets gelijk achter de
ventilator, deze verkoper had dus geen verstand van auto's.Als je met een
luchtspuitje van achter naar voor blaast ben je zo van het vuil af.
Thinner is een vloeistofspuit op de compressor werkt perfect!!! Hiermee heb je in no-time de oliekoeler schoon.

Geplaatst: za 15 apr, 2006 16:44
door backfire
als de lamellen dichtstaan heb je toch helemaal niks aan al die schoonmaaktips? Dichte lamellen heb ik met een fietsspaak via de achterkant weer opengedrukt met enige voorzichtigheid. Fietsspaak heb ik 1st wel met een vuistje plat lopen beuken.

kijk uit

Geplaatst: ma 17 apr, 2006 00:46
door Princejoao
Ja, wat stom van die verkoper, hij had wel deels gelijk want de olie zal wel goed doorstromen. De eigenlijke functie is echter door dichtzittende lamellen compleet verstoord. ik zou zeggen: Eerst schoonmaken met perslucht (dat heb ik altijd gehanteerd), dan kijken welke lamellen dichtzaten en welke "vervuild" zijn. Dan met een schroevendraaier (een platte) of de fietsspaak of een breinaald of iets anders in die trend zeer extreem voorzichtig de dichte lamellen rechtbuigen. LET OP!!! Als je te onvoorzichtig te werk gaat beschadig je de oliekoeler en gaat deze lekken. resultaat: kapote motor door olietekort...
Als laatste nog even het achtergebleven vuil nareinigen met perslucht.
Klaar!

Mocht je nou te lang wachten met dit problem, dan heb je kans dat je motor oververhit raakt, dus ook risico op een kapotte motor.

Groeten van Ze prince