nieuw chassis...

Reparaties, modificaties en onderhoud
hj
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 apr, 2006 22:50
Locatie: Amsterdam

nieuw chassis...

Bericht door hj » zo 16 apr, 2006 22:52

Ik ben bezig met een volledige restauratie van mijn 2cv6 transat. Nu heb ik onlangs een nieuw origineel chassis gekocht. En wil nu gaan opbouwen.. Maar ik hoor veel verschillende verhalen over het behandelen van het chassis. Wat moet ik gebruiken? Eerst verven? Met wat? Daarna owatrol, dinitrol? Tectiel? In het chassis en aan buitenzijde? En dit alles voor of na het monteren?

alvast bedankt!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 17 apr, 2006 00:03

De dekplaten eraf halen, als die erop zitten tenminste, en héél goed in de menie zetten, dan overal tectiel smeren en vervolgens nog honderd keer overal tectiel smeren. Dan mag je 'm in elkaar zetten [tenzij je het nog niet vertrouwd, dan nogmaals overal tectiel smeren.]

Of je ruilt hem in voor een gegalvaniseerd chassis, die "mogen" tegenwoordig en gaan veel langer mee.

BTW1:meld je gelijk ff aan, kost je nix en is harstikke gezellig.
BTW2: Je woont in Amsterdam, toevallig in Gein? Want daar zie ik nogal eens een transat staan.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 17 apr, 2006 11:55

Hey thomaas, hij is al aangemeld. Je kunt tegenwoordig niet meer posten hier zonder gebruikersnaam, en hij is een eenmalige poster wat wil zeggen dat hij nog maar 1 post heeft aangemaakt als gebruiker.

Verder Arno, misschien een voor op je site? Is het een originele Transat eigenlijk?

Je kunt om het chassis lang goed te houden hem poedercoaten en in de menie zetten. Ik heb hier geen ervaring mee maar je krijgt vast meer reacties. Succes met de restauratie, en we zien graag wat foto's van je eend in het topic "nog mooie fotos van jouw voiture?"!!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 17 apr, 2006 11:59

Heb de ophef over gegalvaniseerde chassis nooit begrepen. Mijn chassis is 19 jaar oud en nog steeds goed en het is geen galva.

Ik zou een nieuw chassis verven met RLS daarna aflakken met Tectiel bodycoating verdunt met pure owatrol. Binnenkant behandelen met pure owatrol en als dat gedroogd is met Tectiel ML.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 17 apr, 2006 12:28

Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van tectiel eigenlijk. Het is rotspul om er ooit weer vanaf te krijgen en zit er ergens een 'lek' dat rot het onder het tectiel net zo hard als zonder, alleen je ziet het niet. :?

Voor een veel gebruikersauto is het puur aan de onderkant tegensteenslag wel aardig, mits je het bijhoud, anders heeft het alsnog weinig zin. Ik weet niet of er meer deze mening delen, .... maar onder mijn auto (toekomstige eend) geen tectiel!

Rens

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 17 apr, 2006 12:28

aan de binnenkant gewoon tectyl ML gebruiken. Owatrol kan ook.

In mijn nieuwe chassis (ori was na 19 jaar op) zitten 5 bussen ML tectyl.
Gewoon je chassis volspuite totdat je het overal uit ziet lopen, dan omdraaien en tectyl bijspuiten.
Dan nog op de zijkanten leggen. Dan weet je dat het overal zit.

Aan de buitenkant BodySafe/Antisteenslag, met daaronder RLS/Menie&owatrol.
Aan de buitenkant echt een goedje gebruiken dat "zacht" blijft. Dit ivm steentjes. Ze blijven dan in de laag plakken.
Bitumen niet pakken, die worden hard. Hierdoor kans op scheuren in de bitumenlaag. Hier gaat water instaan, en je krijgt roest op den duur.

Nieuwe ori chassis hebben geen dekplaten, en poedercoaten lijkt me niet echt lekker gaan. De buitenkant mss wel. Binnenin niet. Om het poeder te hechten moet het warm worden, en ik weet niet hoe warm.

Hier (op de site van Jeroen Cats) staat een plaatje met punten waar je met de tectyl spuit je chassis in moet om het optimaal te kunnen tectyleren.

Succes!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 17 apr, 2006 12:34

Rens schreef:Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van tectiel eigenlijk. Het is rotspul om er ooit weer vanaf te krijgen en zit er ergens een 'lek' dat rot het onder het tectiel net zo hard als zonder, alleen je ziet het niet. :?

Voor een veel gebruikersauto is het puur aan de onderkant tegensteenslag wel aardig, mits je het bijhoud, anders heeft het alsnog weinig zin. Ik weet niet of er meer deze mening delen, .... maar onder mijn auto (toekomstige eend) geen tectiel!

Rens
Hallo Rens, ik deel hiermee je mening. Maar er zijn zoveel soorten tectyl. Ik heb laatst aan een chassis gewerkt dat deels onder de tectyl zat en deels onder nog plakkerig spul (weet niet precies wat dat was). Onder het tectyl zat roest en onder het plakkerige spul was het hard. Tectyl sluit gewoon de laag af alleen als daaronder nog wat vocht zit (en dat zit er bijna altijd) dan roest het net zo hard verder.

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 17 apr, 2006 14:08

Rens schreef:Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van tectiel eigenlijk. Het is rotspul om er ooit weer vanaf te krijgen en zit er ergens een 'lek' dat rot het onder het tectiel net zo hard als zonder, alleen je ziet het niet. :?

Voor een veel gebruikersauto is het puur aan de onderkant tegensteenslag wel aardig, mits je het bijhoud, anders heeft het alsnog weinig zin. Ik weet niet of er meer deze mening delen, .... maar onder mijn auto (toekomstige eend) geen tectiel!

Rens
Wat doe jij er onder smeren dan??? Je kan natuurlijk ook de RX-lijn gebruiken. Als je tectiel bodycoating gebruikt en mengt met owatrol heb je min of meer het zelfde als RX10
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » ma 17 apr, 2006 14:25

Frank Deusjevoo schreef:Verder Arno, misschien een voor op je site? Is het een originele Transat eigenlijk?
HJ heeft al een pb-tje gekregen :wink: .

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 17 apr, 2006 14:28

Oke dan .. en we zien natuurlijk graag de foto's hier!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 17 apr, 2006 16:27

Ik gebruik al meer als 10jaar naar volle tevredenheid tectyl, m'n vader al meer als 30 jaar.
Er zijn verschillende soorten maar ik gebruik alleen maar de witte spuitbussen voor holle ruimtes. Dat spul wordt nooit hard, dus vocht kan er niet "onder" komen. De autos die ik niet behandelt heb roesten onder m'n reet vandaan en de behandelde autos niet.
Owatrol gebruik ik ook, maar dan gemengd door menie om bijv de buitenkant van een chassis te beschermen of puur om te kwasten op ongerestaureerde autos in de niet direct zichtbare gedeeltes (onder spatborden, bodemplaten van onder, dat soort zaken).
Er zijn ook bussen tectyl waar zwarte prut uit komt die keihard wordt, dat wil je inderdaad niet, daar komt vocht onder.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 17 apr, 2006 16:37

Ja en die bedoelen we (ik in ieder geval). En ik zei ook dat er veel verschillende soorten tectyl is ...

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 17 apr, 2006 22:12

vandaag nieuw chassis opgehaalt bij de BCC, was al getecktyleerd, maar dat gaan we beter doen natuurlijk! van binnen nu 1 bus ML leeggespoten... misschien nog een bus?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 17 apr, 2006 22:30

een chassis bestaat uit verschillende compartimenten, ik heb normaal gezien wel een busje of 4 nodig.
Ook het chassis onderste boven leggen en omstebeurt dan de voorkant en de achterkant hoger leggen zodat het de andere kant op loopt.
2 bussen met het chassis goedom en 2 bussen met het chassis onderste boven.

gaatjes die je niet gebruikt met tectyleren even aftapen.
ik doe er 2 dagen over (ondertussen laten drogen, moet minimaal 15 graden zijn) maar dan is ie ook goeg van binnen. Daarna de buitenkant.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 18 apr, 2006 00:17

Het probleem van tectiel is, zoals Frank ook al zegt, dat het vocht e.d. wel tegenhoud, maar roest niet stopt oid. Dus zolang de auto roestvrij is, is het een aardige manier om het chassis te beschermen, maar begin je er 'later' of 'te laat' aan, dan maak je het alleen maar erger, want je ziet het niet roesten onder de tectiel ........ (leuke verkooptruc ook ....:() (vers getectyleerde autos nooit kopen....:?)

ER zijn verschillende producten waar je holle ruimte mee kunt volspuiten die beter beschermen dan tectyl .... Tegenwoordig kun je ook heel je chassis behandelen met een soort van was, die warm in je chassis loopt en dus alle 'pakt'! Poedercoaten of galvaniseren is naar mijn mening ook een goeie oplossing ........

Plaats reactie