Pagina 1 van 1

Rekbouten

Geplaatst: zo 30 apr, 2006 11:50
door Bob
Binnenkort ga ik een andere krukas monteren, in de hoop dat het olielek t.h.v. de achterste keerring daardoor eindelijk verholpen zal zijn.

Volgens Haynes mogen de rekbouten waarmee het vliegwiel aan de krukas wordt geschroefd, slecht één keer gebruikt worden. Aangezien die bouten behoorlijk prijzig zijn, wou ik eens te weten komen of er hier mensen zijn die die rekbouten een tweede keer hebben gebruikt (en daar geen problemen mee hebben gehad)?

In mijn geval gaat het om nieuwe rekbouten, die pas een drietal weken terug voor het eerst zijn gemonteerd met het aanbevolen aandraaimoment.

Geplaatst: zo 30 apr, 2006 13:02
door jeroentje
De naam zegt het al rekbouten. Als je deze op het juiste moment aandraait zijn ze vervormd en dus niet meer te gebruiken. Misschien krukas even laten nameten. (degene die er inkomt)

Geplaatst: wo 10 mei, 2006 16:39
door TB
Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.

Geplaatst: wo 10 mei, 2006 20:12
door leo top
TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?

Geplaatst: wo 10 mei, 2006 20:24
door jeroentje
Als je die bouten aandraait dan deformeer je het materiaal plastisch. Met andere woorden je "rekt" de bout uit waardoor die vastzit. Als je deze nog een keer gebruikt is in theorie de rek er dus al uit. Na nog een keer aandraaien kunnen ze dan dus makkelijk breken. Waarom risico nemen voor een paar goedkope boutjes.

P.S. ik neem aan dat een vliegwiel op een ferrari niet met de zelfde boutjes (wat betreft maatvoering, sterkte en aantal) vastzit.

Geplaatst: wo 10 mei, 2006 22:03
door TB
leo top schreef:
TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?
Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?

Vervangen is altijd beter natuurlijk dat staat voorop.

Geplaatst: do 11 mei, 2006 08:27
door leo top
TB schreef:Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?
Er wordt ook proffesioneel hier en daar flink aangerommelt :!:

Geplaatst: do 11 mei, 2006 11:55
door TB
leo top schreef:
TB schreef:Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?
Er wordt ook proffesioneel hier en daar flink aangerommelt :!:
Laat ik t zo zeggen. De man waar ik altijd kom is professioneel genoeg. Hij baalt er alleen van dat op veel plaatsen de portemonnee van eendrijders en liefhebbers flink wordt geplunderd. Zo kan hij me genoeg adviezen geven om t leuk te houden allemaal.

Geplaatst: zo 14 mei, 2006 22:10
door catscit
Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.

Geplaatst: ma 15 mei, 2006 13:18
door TB
catscit schreef:Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
Dat bedoel ik :)

Geplaatst: ma 15 mei, 2006 14:23
door CitRoel
Officieel moet het geloof ik wel maar in de praktijk gebeurd het waarschijnlijk niet vaak...
Ik doe het ook niet, ook niet bij m'n AX.