Pagina 1 van 1

onsteking gesloopt

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 12:34
door Ramon
ik dacht laad ik eens gaan rijden met een bruine bobine dat ging heel lekker, totdat ik vandaag op de snelweg reed lekker hard 130 ofzo.
ik hield in wou weer acceleren maar niks mijn toerenteller gaf nul aan en de moter deed niks meer, ik iedereen afgesneden en van de linker baan 2 banen naar rechts en en in de berm beland. ik ben uiteindelijk naar mijn hok gesleept waar ik mijn oude 123 ignition ongeveer optijd hebt ingebouwd. en het rijd weer.

mijn onsteking is alweer opweg naar de fabriek!

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 12:35
door CitRoel
Had dat iets met de bruine bobine te maken?

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 12:37
door Ramon
geen idee lijkt me niet maar je weet het nooit

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 13:26
door Edwin
Ik weet niet welke 123 je hebt maar ik heb de 123ingnition\2CV (dit is dacht ik de standaard) en in het boekje staat dit: 'De "123ignition\2CV" is ontworpen voor de standaard (zwarte!) bobine. Het combineren van een "123ignition\2CV" met een bruine VISA-bobine leidt onherroepelijk tot schade!

Edwin

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 14:34
door Ramon
ja dat is zo maar volgens bepaalde personen kan dit wel bij de w ignition

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 14:36
door Ramon
nou blijkbaar niet, maar met de w reed ie wel lekkkerder dan met de 123

Geplaatst: do 4 mei, 2006 15:28
door Ramon
vandaag uit elende maar eens gloednieuwe kontakt punten etc gemonteerd,

WAT EEN VERSCHIL, voor mij geen elec onsteking meer hoor, loopt zoveel mooier en beter als die onsteking.

dus nu heb ik 1 123 en 1 w ignition over, nou ja als reserve, als ik het stellen zat ben

Geplaatst: za 6 mei, 2006 07:23
door Daffy
Een ,,bruine bobine '' vraagt meer vermogen , m.a.w. de bobine wordt aangestuurd door de punten of door de electronische ontsteking.
Door de punten of elect. ontsteking gaat dus bij een bruine bobine een hogere stroomsterkte ( amperage) waardoor de punten inbranden bij conventionele ontsteking , en bij de electronische ontsteking de eindtrap ( transistor of tiristor) er uit brand.
Overigens ben ik nog steeds geen gebruiker van de electronische ontsteking vanwege mijn voorkeur voor de eenvoudige punten/condensator.
Daffy

Geplaatst: za 6 mei, 2006 07:29
door André Post
Ik heb al eens een volledig uitgegloeide puntenset uit een eend moeten
peuteren.
Een "specialist" had een bruine bobine als vervanger gemonteerd.
De bobine zelf was ook geexplodeerd.

Geplaatst: za 6 mei, 2006 20:50
door catscit
de bruine bobine vergt niet meer vermogen maar werkt met een vaste dwell.
Ik heb dit al ooit eens hier ergens uitgelegd dus gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.

Geplaatst: za 6 mei, 2006 22:04
door Daffy
De bruine (visa-ln ) bobine heeft een lagere weerstand in de primaire spoel.
Hierdoor wordt het amperage hoger.
U(voltage) = I ( amperage) X R ( weerstand)
Zwarte bobine : 12 volt = I X 10 Ohm I = 1,2 ampere
Bruine bobine : 12 volt = I X 5 ohm I = 2,4 ampere.
(Weerstand is fictief)
De dwell wordt niet bepaald door de bobine maar door de contacthoek van de punten. Bij een Visa LN ontsteking is deze wel min of meer constant omdat er geen contactpunt opening is.
Het inbranden van de punten , of het uitbranden van de eindtrap komt door het hogere amperage van de bruine bobine.

Daffy