Pagina 1 van 1

Verkeerde achterlichten vervangen door de juiste

Geplaatst: vr 19 mei, 2006 21:09
door ztormbringer
Hallo,
Op mijn AZAM uit 1964 heeft de vorige eigenaar ooit eens de achterlichtunits voor een modern type gezet. Ik wil de originele, kleine, achterlichten herplaatsen.
In de lamphouder daarvan zit bovenaan een 6V bollampje en onderaan een 6V buislampje.
Ik neem aan dat de bovenste het remlicht is en het buisje de "gewone"" verlichting (de gloeiende spijker).Klopt dat?
Kan ik de draad die nu getrokken is voor het knipperlicht op het remlicht erbij aansluiten. Zodat ie, op het remlicht meeknippert?
De lantaarnknippertjes, boven op de zijpanelen, worden niet snel opgemerkt door het jachtige moderne achteropkomende verkeer.

Re: Verkeerde achterlichten vervangen door de juiste

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 00:20
door Evan
ztormbringer schreef:Hallo,
Kan ik de draad die nu getrokken is voor het knipperlicht op het remlicht erbij aansluiten. Zodat ie, op het remlicht meeknippert?
niet zonder aanpassingen, je remlicht staat paralelgeschakeld aan beide zijden, dus als de ene knippert doet de andere het ook!

zou je eens moeten kijken hoe dat zit bij amerikaanse wagens .....

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 13:01
door André Post
Bij mijn 18PK zijn de remlichten en achterknipperlichten gecombineerd.
De remlichten worden dan via de richtingaanwijzerschakelaar geschakeld.
Deze schakelaar heeft dan extra kontakten daarvoor.

Geplaatst: vr 26 mei, 2006 20:09
door ztormbringer
Ik heb inderdaad gemerkt dat zonder aanpassing je het knipperlicht niet zomaar kunt aansluiten op de remlichten.
Heb nu maar gekozen de lampjes in mijn "lantaarntjes" te upgraden van 5 Watt naar 21 Watt.
Dat help merkbaar. Nu krijg ik al af en toe voorrang :D
Bedankt voor de tips!

Geplaatst: zo 18 jun, 2006 18:12
door AK350
André Post schreef:Bij mijn 18PK zijn de remlichten en achterknipperlichten gecombineerd.
De remlichten worden dan via de richtingaanwijzerschakelaar geschakeld.
Deze schakelaar heeft dan extra kontakten daarvoor.
Gaat dit met een standaart 2cv schakelaar, of moet je dan een andere richtingaanwijzerschakelaar aanschaffen?

Geplaatst: zo 18 jun, 2006 20:04
door André Post
Het is een andere schakelaar.
Een stuk steviger ook dan de moderne.
Er zitten extra schakel kontakten op waarmee de remlichten geschakeld
worden.
Maar zit er bij jouw dan niet meer de originele schakelaar en bedrading?

Geplaatst: zo 18 jun, 2006 23:15
door AK350
Momenteel ligt de AK volledig uit elkaar i.v.m. restauratie.
Ik heb nog de originele (onverknipte) kabelboom en de originele schakelaars.
Voor de veiligheid wil ik de richtingaanwijzers verbeteren, maar spatborden en koets ongeschonden laten.