Pagina 1 van 2

Wiellagers

Geplaatst: do 1 jun, 2006 16:03
door Pistachke
Na terugkeer vanuit la douce France (prachtige Nationale trouwens) toch speling op de fusees en lagers ontdekt, wordt dus weer sleutelweekje...
Iemand een idee wat de afmetingen van de voorste wiellagers zijn ?

Geplaatst: do 1 jun, 2006 16:55
door Gerard2cv
Dat weet toch elke eendespecialist waar je hem toch moet gaan kopen

Geplaatst: do 1 jun, 2006 17:14
door TB
72 mm.

Van de besteleend 76 mm

Ik zou trouwens een SNR lager kopen. Scheelt zomaar 20 euro met een SKF lager. Heeft net als de SKF een plastic randje om het vet binnen te houden. En de kwaliteit is gewoon net zo goed.

Ik koop een nieuw SNR wiellager voor 23 euro. SKF kost mij alsnog 43 euro. Behoorlijk verschil dus.

Geplaatst: do 1 jun, 2006 22:26
door catscit
ja alleen had ik een snr lager kapot na 40.000km (en da's binnen een jaar bij mij) en een skf lager heb ik nog nooit een 2e keer hoeven vervangen. Dus bij mij gaat er (nu) ALTIJD skf in. Ik heb een schurft hekel aan een klus 2 keer doen.

Lagers

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 10:23
door Pistachke
Yep, ondertussen opgemeten en 't zal toch een SKF worden... Ze zijn samen met Timken niet voor niets de grootste fabrikanten van dat spul. Jeroen, heb jij zo'n sleutel om die ring (die de lager in het huis drukt) te demonteren ?

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 11:39
door catscit
nope, geen sleutel aanwezig. Ik gebruik een stompe beitel en daarna 2 schroevendraaiers.

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 12:39
door A3
Ik gebruik een plaatje wat precies in de inkepingen van de moer valt, daaraan heb ik een m14 bout gelast. En deze gaat door het lager heen, en aan de buitenkant schroef je die vast.

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 12:51
door TB
Ik heb wel een wiellagersleutel liggen.

Zo een SKF lager zal ongetwijfeld de beste zijn, echt moet je elk lager gewoon goed invetten. Dus een SNR ook. De eendspecialist waar ik alles haal gebruikt al jaren SNR en nooit problemen mee. De lager die uit mijn eend kwam was ook een SNR... was helemaal versleten maar zat er al onwijs lang in.

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 13:20
door catscit
Je moet lagers niet invetten, tenminste, de SKFs komen als onderhoudsvrije (dichte) lagers binnen en gaan er zo in.
Gaat toch al weer bijna 150.000km goed in mijn ami (wel zijn de fusees nu weer versleten!). De SNRs zijn zoals hierboven valt te lezen niet ver gekomen.
Ik heb geen zin om 2 keer per jaar lagers te vervangen dus geef 20 euro meer uit per lager om in mijn auto het beste spul te schroeven wat ik op deze planeet kan vinden. Kleine moeite groot plezier. Die auto's kosten per km zoiezo geen drol dus dan kun je je ook lekker uitleven met het onderhoud ervan. Alleen het allerbeste spul op mijn auto's!

Ik heb geen eendespecialist, want ik doe alles zelf, lekker eigenwijs!

Geplaatst: vr 2 jun, 2006 13:23
door Ramon
helemaal mee eens!!!

ik heb 20.000 km geleden een timken er in gezet nu al weer ruimte, dus volgende keer echt een skf!.

Geplaatst: wo 7 jun, 2006 19:05
door Pistachke
Yep Jeroen, ben ook die mening ... heb er ooit IRB lagers ingezet (jaartje of 6 geleden) en
deze heb ik van binnen naar buiten doorgesmeerd (met zo'n kunststof konus) en nu was er eentje echt versleten. Dus de andere zal ook niet lang meer leven.
Ligt ook een beetje aan mezelf... moet met m'n dagelijkse eend maar geen off-road gaan doen (anders wel leuk). Bij Perfect Products een set fusees besteld, waar een pen doorgaat om een betere doorsmering te hebben. Ben eens benieuwd...
Zo, ga m'n lagertjes vervangen boys....! Thx voor alle info!

Geplaatst: di 14 nov, 2006 22:05
door alfred
Vraagje (misschien boter na de vis...): hoe smeer je de voorste en achterste wiellagers eigenlijk? Kun je daarvoor een MoS2-smeervet gebruiken?
Ik heb het bij onze eend nog niet goed bekeken, maar... welke handelingen moet je voor en achter uitvoeren om de lagers te bereiken en hoe weet je of je voldoende gesmeerd hebt? Tips (foto's?) zijn welkom!

Geplaatst: di 14 nov, 2006 22:12
door catscit
normaal hoeven wiellagers niet nagesmeerd te worden.
Voor kun je er niet makkelijk bij, achter wel (dope raf)

Geplaatst: di 14 nov, 2006 22:56
door alfred
Da's duidelijk, maar bij Alledag/Onderhoud staat:
"Ieder jaar of iedere 30.000 km. De wiellagers invetten. De achterwiellagers kan je smeren door de doppen er af te trekken en te vervangen door plastik doppen als die er niet al opzitten."
Wat is wijsheid? To grease or not no grease, that's the question!

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 10:34
door backfire
to grease is the answer to all your questions. whohahaha :D