Pagina 1 van 2

U-beugel stuurkolom

Geplaatst: zo 4 jun, 2006 23:40
door bebe
Ik ben bezig met de roestauratie van mijn eendje, en heb 'm al een heel eind uit elkaar gepeuterd.
(Ja,ja, ook de motorkap is er af, was met 2 man binnen een minuut gepiept)

Stuurstang ligt er al uit, maar omdat ik een andere koets ga gebruiken moet ook de stuurkolom los.
Contactslot was al kapot en is niet meer nodig, ook stuurslot was al door de vorige eigenaar verwijderd.
Ik start 'm gewoon met een contactschakelaar en knop.

Kortom, behuizing van het contactslot mag kapot gaan tijdens deze actie, maar hoe krijg ik in godsnaam die U beugel los?

Die speciale moeren krijg ik niet los.

Slijptol in de U beugel?

Of heeft iemand minder gewelddadige oplossingen?

Bij voorbaat dank,
Berteld

Geplaatst: ma 5 jun, 2006 09:38
door backfire
yep slijptol

Geplaatst: ma 5 jun, 2006 10:53
door André Post
Ik heb met een ijzerzaagje de moeren opengezaagt.
Maar ja, ik wilde het allemaal heel houden.

u beugel

Geplaatst: ma 5 jun, 2006 11:26
door Stieno
Met een griptang kun je de moeren ook vaak los krijgen.

Geplaatst: ma 5 jun, 2006 16:12
door JanGert
Ik heb hem laatst samen met een vriend bij zijn eend uitgeboord! En als het toch kapot mag.....klein beetje geweld met een hamer dr bij!!

Geplaatst: ma 5 jun, 2006 22:56
door bebe
backfire schreef:yep slijptol

Dank u, dat wordt dus slijpen of zagen...

Geplaatst: di 6 jun, 2006 00:33
door JanGert
bebe schreef:
backfire schreef:yep slijptol

Dank u, dat wordt dus slijpen of zagen...
Of boren!

Re: U-beugel stuurkolom

Geplaatst: za 30 sep, 2006 17:28
door Hassie
[quote="bebe"]Ik ben bezig met de roestauratie van mijn eendje, en heb 'm al een heel eind uit elkaar gepeuterd.
(Ja,ja, ook de motorkap is er af, was met 2 man binnen een minuut gepiept)

Stuurstang ligt er al uit, maar omdat ik een andere koets ga gebruiken moet ook de stuurkolom los.
Contactslot was al kapot en is niet meer nodig, ook stuurslot was al door de vorige eigenaar verwijderd.
Ik start 'm gewoon met een contactschakelaar en knop.

Kortom, behuizing van het contactslot mag kapot gaan tijdens deze actie, maar hoe krijg ik in godsnaam die U beugel los?

Die speciale moeren krijg ik niet los.

Slijptol in de U beugel?

Of heeft iemand minder gewelddadige oplossingen?

Bij voorbaat dank,


Beste BB,

Ook ik ben aan het klungelen met de stuurstang!Ik wil nl de koets loshalen Ik krijg de stuurstang niet los terwijl ik borgring los heb krijg ik de stuurstang er niet uit. Uiteraard is de klem van onderen los. Moet ik nu ook nog de stuurkolom met slot loshalen?
Olyslager heeft het over speciaal gereedschap maar het zijn toch gewoon moeren maatje 10 of zijn het onbekende moeren. Wel is het bijna onmogelijk om er bij te komen.
Graag een antwoord want m'n sleutelactiviteiten lopen hierdoor grote vertraging op.
Vrgrt
Hassie.

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 10:57
door wouter87
wat erg handig is en niet zo link/lomp als een slijptol is een dremel. ik heb die namelijk gebruikt. een flexibele as erop en je kan alle kanten op. was er binnen twee minuten doorheen zonder veel dingen te beschadigen. en wat kost zo'n ding nou 25 pleurie bij de gamma met duizende extra's

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 11:46
door hobbes
euh ja gewoon doorslijpen, je kunt de tol ook haaks op de beugel zetten zodat je niet te veel schade aan de rest maakt.

Grote tip : nadat je weer een ( nieuwe) beugel gemonteerd hebt , monteer 2 gewone moertjes dan heb je de volgende keer dat probleem niet meer.

Voor het anti diefstal idee kun je ook 2 x2 moertjes erop zetten dan klemt ie zichzelf vast en heb je dus 2 steek / ringslsuetels nodig om ze vast zetten

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 15:05
door Hassie
hobbes schreef:euh ja gewoon doorslijpen, je kunt de tol ook haaks op de beugel zetten zodat je niet te veel schade aan de rest maakt.

Grote tip : nadat je weer een ( nieuwe) beugel gemonteerd hebt , monteer 2 gewone moertjes dan heb je de volgende keer dat probleem niet meer.

Voor het anti diefstal idee kun je ook 2 x2 moertjes erop zetten dan klemt ie zichzelf vast en heb je dus 2 steek / ringslsuetels nodig om ze vast zetten
Allen dank voor jullie reacties!
De stuurstang gaat dus pas omhoog als het stuurslot ook is verwijderd?
Kan iemand mij aangeven HOE DE MOEREN ER OP DE U-BEUGEL ER UIT ZIEN? Middels een spiegeltje en een lampje en mij in alle bochten wringend zag ik draad van het beugel-uiteinde met in de diepte een rond(deel van?) moergedeelte. Hoe grijp ik de moer? Zit er onder dat ronde deel nog een achtkant-gedeelte??? Of een gleuf ??? Wie weet dit? WIE WEET HOE DAT SPECIALE GEREEDSCHAP ER UIT ZIET? Code: 2412-T (Volgens Olving) Als ik dat weet wil ik het namaken, vandaar.
Bij voorbaat dank!
Hassie.

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 17:31
door backfire
zoals al gezegd, die moer grijp je niet en daarom slijp je de beugel door zodat de heleboel uit elkaar valt. En ja stuurslot moet wel ff er af want die pen zit in je stuurbuis.

De moeren waar je bent wezen zoeken zijn zogenaamde breekmoeren. Als je ze nieuw koopt zit er aan de bovenzijde een normale steek 10 moerkop. Op het moment dat de moer vast zit breekt het bovenste deel er af zodat je de rest niet meer lost kunt draaien (Anti-Diefstal).

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 19:53
door TB
Ik vraag me af hoe ik dat heb gedaan. Maar bij 2 eenden die ik heb gestript heb ik deze gewoon los kunnen draaien. Hoe weet ik niet meer maar ik wist niet eens dat dat speciale moeren waren.

Dus het enige dat ik gebruikt heb is of een steek/ringsleutel of een dop+ratel. Meer niet....

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 20:16
door gerbenv6
Bij mijn eend zat de beugel vast met 2 imbusbouten. Ze waren zo los.

Geplaatst: zo 1 okt, 2006 20:33
door Hassie
Beste mensen,

Nogmaals dank!
Ik ga maar uit van " afbreekmoeren" en gebruik een Dremel om netjes door te slijpen.
Blijf toch benieuwd naar wat voor moeren er tevoorschijn komen; dit vooral omdat Olving speciaal gereedschap aangeeft voor het lossen ervan.
Nogmaals dank!
Vriendelijke groet,
Hassie.