Pagina 1 van 2

Afstellen ontsteking

Geplaatst: di 13 jun, 2006 19:23
door Delfosso
Ben bezig mijn onsteking juist aftestellen.

Dus ventilator enzo gedemonteerd, boortje in gaatje in vliegwiel gezet. Doosje is ook open geschroevd, controlelampje aangesloten. Vervolgens moet ik het huisje wanneer ik de 2 bouten verwijderd naar links en recht kunnen kantelen totdat het lampje aanspringt. Echter is dit bij mij niet mogelijk, het huisje blijft muurvast zitten. Zit heel veel troep enzo omheen. Is dit een bekend probleem of ben ik nog iets vergeten??

Geplaatst: di 13 jun, 2006 20:21
door A3
2 boutjes naast het huisje moet je beetje losser zetten, en dan met een nylon hamertje of iets dergelijks tikken

Zit gewoon los, soms beetje vastgekoekt

Geplaatst: di 13 jun, 2006 20:35
door Punky
Misschien handig om alles sowieso ff te demonteren en schoon te maken. Kun je het straks ook makkelijker afstellen als alles weer soepel loopt. :roll:

Geplaatst: di 13 jun, 2006 21:04
door Delfosso
Mijn motorblok is daar een olie bende. Heb met de hamer het erafgeslagen was eerst te voorzichtig. Nu ff beetje alles schoonmaken de koelribben van de oliekoeler waren ook dichtgeslipt. Contactpunten blijken ver heen te zijn de bovenste is een kratertje ipv een puntje. Nu maar hopen als morgen de nieuwe erin zitten en nieuwe condensator dat het pingelen en nadieselen verholpen is.

Geplaatst: di 13 jun, 2006 21:16
door Punky
Is je keerring dat niet lek?

Anders zou je die ook kunnen vervangen. Wel een K. klusje.

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 07:39
door Daffy
Als het huisje zo vast zit, is het geruime tijd niet gedemonteerd geweest. Dit betekend, dat de contactpunt geruime tijd niet zijn vervangen.
Waarom zou je dan de voorontsteking gaan afstellen ??????????
Zet er eerst even nieuwe punten in , maak het geheel schoon , stel de punten af en daarna de voorontsteking.

Daffy

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 07:50
door Delfosso
Daffy schreef:Als het huisje zo vast zit, is het geruime tijd niet gedemonteerd geweest. Dit betekend, dat de contactpunt geruime tijd niet zijn vervangen.
Waarom zou je dan de voorontsteking gaan afstellen ??????????
Zet er eerst even nieuwe punten in , maak het geheel schoon , stel de punten af en daarna de voorontsteking.

Daffy
Ik ga er ook nieuwe inzetten. En daarna afstellen natuurlijk.

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 13:29
door CitRoel
Zo dat is al even geleden dat die los geweest is. Ik ben benieuwd of de problemen opgelost zijn. Succes!

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 13:43
door Ramon
Punky schreef:Is je keerring dat niet lek?

Anders zou je die ook kunnen vervangen. Wel een K. klusje.
als die keering lek is heb je een redelijk probleem als je dat namelijk wil oplossen moet er een nieuwe nokkenas in, het is namelijk een zo gehten labirint keering

maar als die daar een beetje lekt is niet heel erg toch, als je je punten maar schoonhoud en/of je 123 die zou ik afkitten op de naden met vloeibare pakking, anders loopt er olie in je 123 en dan gaat het ooit een keer mis, toen mijn eerste 123 er mee op hield kwam er een bakje olie uit gelopen!

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 23:42
door Punky
Ik had het over de krukaskeerring. Deze kan lekt eerder en olie kan zo ook richting je ontsteking lopen. Maar dat is makkelijk te zien als de ventilator eraf ligt.

Geplaatst: do 15 jun, 2006 22:38
door Delfosso
Het is opzich allemaal gelukt voor een beginneling. De nieuwe contactpunten en condensator zitten erin. Contactpunten zijn netjes gesteld op 0,4mm en 2x gecontroleerd. Ook het ontstekingstijdstip is gecontroleerd met een controle lampje en boortje in gaatje van vliegwiel . Het lampje brand op het juiste moment

Dus alles weer gedemonteerd en starten en rijden. Nu eerste ritje was geen succes want de ventilator was er af gelopen dus draaide de dynamo niet en werd de motor warm. Dit was spoedig opgelost.

Opzich rijd de eend goed alleen het nadieselen is gebleven wel klinkt de motor wat anders dan voorheen.

Kan ik nog iets niet goed gedaan hebben waardoor het nadieselen nog niet weg is of zal het eerder aan verkoling van de cilinder liggen??

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 16:15
door CitRoel
Welke benzine heb je getankt?

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 17:25
door Delfosso
CitRoel schreef:Welke benzine heb je getankt?
Altijd 98, Heb vandaag een langere proefrit gemaakt (naar mijn werk) De eend heeft wel meer vermogen maar dieselt dus nog steeds na bij stationair schud de auto af en toe ..... dat schudden deed de auto niet voordat ik de puntjes had vervangen

Of zou ik ook de kleppen moeten stellen?

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 17:28
door CitRoel
Hmmm 98 moet goed zijn... kleppenstellen is altijd goed.
Wat voor 'n bougies heb je erin? Zouden deze de verkeerde waarde kunnen hebben? Ik noem maar iets, ik weet niet of het er aan zou kunnen liggen. Welke kleur hebben ze trouwens?

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 22:08
door Ruben
Zo te lezen heeft je eendje een lange tijd geen onderhoud gehad :?

Als dat zo is zeker kleppen stellen en eigenlijk het hele onderhoudsplan doen 8) (nieuwe bougies, olie + filter, misschien nieuwe bougiekabels).
Carburateur schoonmaken?

Heb je met de puntjes ook de condensator vervangen?

Ben wel benieuwd wat het nu eigenlijk is :?:

Succes
Ruben