Pagina 1 van 2

trekogen en kantelmesjes

Geplaatst: wo 14 jun, 2006 23:54
door Punky
Ik wil mijn vering gaan herzien. Dit gaat inhouden de veerpotten beter (lees strakker) in de beugels hangen en de trekogen en kantelmessen vervangen, aangezien de oude al aan het inlopen zijn.

Nu zie ik dat er dikke en dunnen kantelmesjes zijn. Wat is het verschil? Voor en achter? of iets anders?

Is er een verschil in kwaliteit in de verschillende kantelmessen en trekogen? Harder staal ofzo?

Alvast bedankt :wink:

Geplaatst: do 15 jun, 2006 07:42
door Tom Duckpower
dunne kantelmessen zijn voor voor, en de dikke voor achter.

Geplaatst: do 15 jun, 2006 08:21
door Punky
Zoiets dacht ik al. :roll: :wink:

Geplaatst: do 15 jun, 2006 09:11
door CitRoel
Ik heb al eens RVS trekogen gezien, ik weet niet of het betere kwaliteit zijn het zag er in ieder geval blits uit.

Geplaatst: do 15 jun, 2006 10:36
door Matchless
Zijn er ergens niet andere veren op de kop te tikken ? Ik heb die 4x4 eenden uit Engeland weleens gezien met open veren. Dat moet toch ergens te krijgen zijn ?

Geplaatst: do 15 jun, 2006 11:51
door Jimmy
Je heb er een met een rond oog, (oud type ) en een met een zeskantig oog ( nieuw type).

Ik zou er het oude type inzetten. Het zeskantige type is mij al een keer gebroken, door een haarscheurtje.
De andere kant had dit haarscheurtje ook al.

En het geeft een flinke knal als die met 80 per uur breken.

Geplaatst: do 15 jun, 2006 12:19
door CitRoel
:shock: Dat wil je niet mee maken, wel uit de bomen gehouden?

Passen die oude ronde gewoon op de nieuwere trekstangen?

Geplaatst: do 15 jun, 2006 15:09
door Jimmy
Gebeurde net in een sbocht na een overweg in frankrijk. De auto hangt in een keer heel erg scheef maar ik heb hem gehouden.

De oude trekogen passen gewoon op nieuwere eenden.

Geplaatst: do 15 jun, 2006 16:45
door CitRoel
Gelukkig maar!

Ik vind de oude ook eruit zien alsof er net wat meer aandacht aan besteed is. Ik denk dat er bij mij op den duur dus oude type opkomen.

Geplaatst: do 22 jun, 2006 21:40
door Punky
Vandaag druk bezig geweest met de wielophanging.

Ik heb de hele zaak gedemonteerd rubber blokken en veerpotten nagekeken. Deze opnieuw gemonteerd, na strak vast tussen het chassis. De openingen tussen de stelbus en het rubberblok was voor 5mm en achter 0. Is nu voor weer 5, maar achter rond de 1cm. Mijn veerpotten werden namelijk naar achtergetrokken en daardoor kwam voor het rubbere blok door en ik had geen mogelijkheid meer om de trekstang achter korter te zetten. Dus die 1cm heb ik achter nu mooi meegepakt en de veerpot zit goed klem en kan dus niet gaan schuiven. Was een tip van Cats ergens op dit forum.
Daarnaast ook de kantelmessen en trekogen vervangen. Zitten nu ronde in.

Resultaat:
Mijn eend kan hoger gesteld worden dan voorheen aan de achterzijde. Dus geen probleem meer met de aanhanger. De veerpotten blijven strak vast zitten. Vering is strakker geworden. Was eerst wat week, maar lijkt nu op andere eenden die ik ken. En alles nog een keer nagekeken, ingevet en in de kopervet zitten.
Wel hele dag bezig geweest met dit klusje.
Staat naar mijn zin nu voor wel iets te hoog, al staat hij op de hoogte van de vraagbaak. Dus ik denk dat ik hem voor nog iets laat zakken. Dan zal de grip op de voorwielen met de aanhanger erachter ook beter zijn. Eerst werden de voorwielen wat gelicht, wat zorgde voor minder grip.

trekoog afgebroken

Geplaatst: zo 8 apr, 2007 15:09
door Ducky Duke
buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!! :shock:
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.

Geplaatst: zo 8 apr, 2007 17:45
door wouter87
lange trekogen werden meestal gebruikt voor andere a-types zoals de dyane, nu worden ze door sommige mensen gebruikt om de eend beter te kunnen verlagen dmv uitschroeven. dus het eerste antwoord heb je al!

Re: trekoog afgebroken

Geplaatst: zo 8 apr, 2007 21:05
door Lelijke Eend
Ducky Duke schreef:buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!! :shock:
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Fatsoenlijk rijden kan je niet meer, dus losschroeven dat oude oog en meenemen naar de Eendenboer van jouw keuze en laten zien. Ik denk dat je zonder een woord te hoeven spreken dan wel een nieuw trekoog (met bijpassende rekening natuurlijk ;) ) krijgt.

Geplaatst: zo 8 apr, 2007 23:49
door Koos de Kikker
Het vervangen van een trekoog is niet moeilijk of veel werk. De eend aan de kant van de trekook opkrikken en met een 9 mm sleutel de trekstang uit het oog draaien. Het kantelmes die door het oog gaat is eenvoudig te verwijderen door één van de twee borgveertjes te verwijdren en het kantelmes eruit te schuiven. Bij montage de eend weer netjes op de juiste hoogte afstellen.

Ik zou meteen alle vier de trekogen controleren en bij twijfel preventief vervangen. Voor ongeveer € 80,- heb je vier nieuwe trekstangogen en kantelmessen. En in een uurtje (of twee) klussen zitten ze eronder.

Geplaatst: ma 9 apr, 2007 10:30
door CitRoel
En als ze niet vast gerot zitten willen ze er nog af ook... Niet te zuinig met de kruipolie, je kan beter je trekoog mollen dan je trekstang. Lijkt me toch niet een fijne ervaring om ineens met één kant aan de grond te zitten!