Mehari opknappertje
Mehari opknappertje
Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me dan ook eerst even voorstellen. Ik ben dus Gijs en ik studeer in Delft. Sinds enige tijd ben ik redelijk gek van wagens. Eigenlijk is het pas echt losgegaan toen ik op mijn 19e een Lancia Delta Integrale kocht uit Italie. Sindsdien ben ik met name losgegaan met rally wagens. Voor ons team hebben we een Renault Clio 2 RS (total-loss) opgebouwd en vervolgens een oude AX Gti uit de AX-cup van race naar rally wagen omgetoverd.
Maar goed, nu wil ik eigenlijk als restauratie project een Mehari nemen. Eigenlijk niet zozeer voor mezelf als wel voor mijn broertje, die er helemaal gek op is. Ik zou hem graag zo goed als nieuw hebben. Dus nu ben ik op zoek naar een mehari. Eigenlijk het liefst eentje waarvan het ABS niet teveel werk heeft. Verder mag het chassis wel wat plekken hebben, maar liefst geen grote schade of roest. Buizenframes boeien me niet heel erg, die lijken met goed zelf te herstellen. Verder is alle elektronica volgens mij niet heel bijzonder en zijn nieuwe/revisie motoren en bakken (geen zin om zelf te doen) voor vrij weinig te krijgen, dacht ik. Nou ja, de rest van het werk is dan allemaal kwestie van handenarbeid en onderdeeltjes sprokkelen.
Ik vroeg me af of mensen nog tips hadden, waarschuwingen. Wellicht zie ik het allemaal helemaal verkeerd, vertel het me. Ik heb bij www.advanderhorst.nl een mehari (vier zitter) gezien voor 875 euro, viel me mee. Verder weet ik weinig over de modellen. Ik wil sowieso de schijfremmen voor, maar die kan ik natuurlijk ook op een ouder model zelf monteren. Zijn er nog verdere verschillen van belang? Oh ja, stel ik heb een mehari zonder kap, zijn deze dan enigzins betaalbaar om te laten maken? Hier heb ik weinig ervaring mee. Stoelen lukt nog wel, maar kap lijkt me heel erg irritant... Maar goed, leuke om het forum te zien en ik hoop op veel reacties!
Gijs
Ik ben nieuw op dit forum en zal me dan ook eerst even voorstellen. Ik ben dus Gijs en ik studeer in Delft. Sinds enige tijd ben ik redelijk gek van wagens. Eigenlijk is het pas echt losgegaan toen ik op mijn 19e een Lancia Delta Integrale kocht uit Italie. Sindsdien ben ik met name losgegaan met rally wagens. Voor ons team hebben we een Renault Clio 2 RS (total-loss) opgebouwd en vervolgens een oude AX Gti uit de AX-cup van race naar rally wagen omgetoverd.
Maar goed, nu wil ik eigenlijk als restauratie project een Mehari nemen. Eigenlijk niet zozeer voor mezelf als wel voor mijn broertje, die er helemaal gek op is. Ik zou hem graag zo goed als nieuw hebben. Dus nu ben ik op zoek naar een mehari. Eigenlijk het liefst eentje waarvan het ABS niet teveel werk heeft. Verder mag het chassis wel wat plekken hebben, maar liefst geen grote schade of roest. Buizenframes boeien me niet heel erg, die lijken met goed zelf te herstellen. Verder is alle elektronica volgens mij niet heel bijzonder en zijn nieuwe/revisie motoren en bakken (geen zin om zelf te doen) voor vrij weinig te krijgen, dacht ik. Nou ja, de rest van het werk is dan allemaal kwestie van handenarbeid en onderdeeltjes sprokkelen.
Ik vroeg me af of mensen nog tips hadden, waarschuwingen. Wellicht zie ik het allemaal helemaal verkeerd, vertel het me. Ik heb bij www.advanderhorst.nl een mehari (vier zitter) gezien voor 875 euro, viel me mee. Verder weet ik weinig over de modellen. Ik wil sowieso de schijfremmen voor, maar die kan ik natuurlijk ook op een ouder model zelf monteren. Zijn er nog verdere verschillen van belang? Oh ja, stel ik heb een mehari zonder kap, zijn deze dan enigzins betaalbaar om te laten maken? Hier heb ik weinig ervaring mee. Stoelen lukt nog wel, maar kap lijkt me heel erg irritant... Maar goed, leuke om het forum te zien en ik hoop op veel reacties!
Gijs
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Re: Mehari opknappertje
Hoi GijsAnonymous schreef:Beste mensen,
Ik vroeg me af of mensen nog tips hadden, waarschuwingen. Wellicht zie ik het allemaal helemaal verkeerd, vertel het me. Ik heb bij www.advanderhorst.nl een mehari (vier zitter) gezien voor 875 euro, viel me mee. Verder weet ik weinig over de modellen.
Gijs
Volgens mij zit je bij Ad van de Horst redelijk in de goede hoek. Hij profileert zich als eenden en mehari-specialist.Ook leuk om eens bij hem op zijn erf te gaan kijken!!! Hij zal je vriendelijk ontvangen.
Bestel via 0165-389724 het nummer 2 uit 2002 van het tijdschrift CITROEXPERT, daarin staat een heel dossier over de Meharie dat de moeite waard is, o.a. met geschiedenis, introductie, versies en aanschaftips en met kleurenfoto's van verrotte buizen! Zowiezo leuk om te lezen lijkt me. Kost je een euro of 10 hooguit, schat ik.
Wel eens gehoord van Mehari Club Cassis? Zit in Zuid Frankrijk en dat bedrijfje maakt meharis die je gerust nieuw kunt noemen. Ook voor eendjes hebben ze veel in huis. Het leuke is dat ze ook onderdelen kunnen leveren, ook nieuw gemaakt!! Wel een beetje duur maar als je nou echt niet meer weet hoe je aan een goede kap voor je mehari kunt komen ... kijk eens op www.mehariclub.com Als je lid wordt krijg je korting.
Ze schijnen ergens in Brabant een Nederlandse agent te hebben maar wellicht dat andere forum-gebruikers kunnen vertellen wie dat is??
Ik heb hier thuis een folder van Cassis uit 2002 over de Mehari-onderdelen. Die wil ik best naar je opsturen. Mail je adres via deze site (prive-bericht) naar mij en je krijgt het binnen een week thuisgestuurd.
En last but not least zou Nederland Nederland niet zijn als er niet ook voor de mehari een club zou zijn. Volgens mij moet je daar via deze site ook achter kunnen komen (Duintje, weet jij de URL?)
Succes er mee!
Hanzzl
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
De link naar de mehari club is:
www.mehari.nl
Kan eigenlijk niet makkelijker
Tevens heb je nog Mark van Boekel de mehari specialist. Hij zit in Schaijk dat is bij Oss in Noord-Brabant.
Hij weet alles van meharis en kan je een goed advies geven.
Bel hem eens:
0412-648125
Succes
TIP: Informeer en lees je eerst goed in voordat je ergens aan begint.
www.mehari.nl
Kan eigenlijk niet makkelijker
Tevens heb je nog Mark van Boekel de mehari specialist. Hij zit in Schaijk dat is bij Oss in Noord-Brabant.
Hij weet alles van meharis en kan je een goed advies geven.
Bel hem eens:
0412-648125
Succes
TIP: Informeer en lees je eerst goed in voordat je ergens aan begint.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Hoi Gijs,
Voor 875 euro kan het geen prima mehari zijn. Voor die prijs heb je alleen opknappers. Ik heb het vermoeden dat er nog heel veel werk aan zit, anders zou hij wel voor veel meer verkocht worden.
Gereviseerde motoren heb je voor 600 a 700 euro dacht ik.
Mark van Boekel is inderdaad de Nederlandse vertegenwoordiging van Mehari Club Cassis, dus daar moet je wezen voor je nieuwe onderdelen.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.vanes/meharice.htm
Als je trommelremmen hebt en je wilt schijfremmen dan is dat mogelijk, maar best wel weer een hoop werk.
Dan moet je alle rubbers vervangen in je remsysteem omdat die anders door de andere vloeistof zullen vergaan. Ook heb je een andere hoofdremcilinder nodig.
Kortom: werk zat !!
Succes, Marcel
Voor 875 euro kan het geen prima mehari zijn. Voor die prijs heb je alleen opknappers. Ik heb het vermoeden dat er nog heel veel werk aan zit, anders zou hij wel voor veel meer verkocht worden.
Gereviseerde motoren heb je voor 600 a 700 euro dacht ik.
Mark van Boekel is inderdaad de Nederlandse vertegenwoordiging van Mehari Club Cassis, dus daar moet je wezen voor je nieuwe onderdelen.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.vanes/meharice.htm
Als je trommelremmen hebt en je wilt schijfremmen dan is dat mogelijk, maar best wel weer een hoop werk.
Dan moet je alle rubbers vervangen in je remsysteem omdat die anders door de andere vloeistof zullen vergaan. Ook heb je een andere hoofdremcilinder nodig.
Kortom: werk zat !!
Succes, Marcel
Duintje schreef:Hoi Gijs,
Voor 875 euro kan het geen prima mehari zijn. Voor die prijs heb je alleen opknappers. Ik heb het vermoeden dat er nog heel veel werk aan zit, anders zou hij wel voor veel meer verkocht worden.
Maar ja, zoals ik al zei wil ik ook een opknappertje. Ik heb wel wat rondgekeken en alles is een stuk duurder en dan zit er vaak nog een hoop werk aan. Ik werk graag grondig, dus kan ik net zo goed met een 'wrak' beginnen, toch? Ik hoop eigenlijk op een bruikbaar chassis (buizenframe maakt me niet uit, kunnen we makkelijker zelf doen) en een bruikbaar ABS (hekel aan zelf klussen met dat spul)
Bedankt voor de link. Tegen het remmenwerk zie ik niet op, da's allemaal echt simpel (doe voor de integrale bijvoorbeeld conversie met een 911 turbo, da's pas een kutklus), wel wat werk, maar zoals ik ook al zei, hij moet echt als nieuw worden, dus waarschijnlijk worden het ook nieuwe spullen. In ieder geval gereviseerd en dan kan ik meteen alles vervangen. Ik zag bij die club Cassis inderdaad al ruilmotoren voor 600 euro, lijkt me prima. Een chassis was volgens mij 1300 euro, net veel...Gereviseerde motoren heb je voor 600 a 700 euro dacht ik.
Mark van Boekel is inderdaad de Nederlandse vertegenwoordiging van Mehari Club Cassis, dus daar moet je wezen voor je nieuwe onderdelen.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.vanes/meharice.htm
Als je trommelremmen hebt en je wilt schijfremmen dan is dat mogelijk, maar best wel weer een hoop werk.
Dan moet je alle rubbers vervangen in je remsysteem omdat die anders door de andere vloeistof zullen vergaan. Ook heb je een andere hoofdremcilinder nodig.
Kortom: werk zat !!
Succes, Marcel
Na wat zoekwerk weet ik trouwens ook meteen hoe hij eruit moet gaan zien. Ik weet niet of het een speciale versie is, maar de witte met blauwe streepjes vind ik echt top. Dus witte stoeltjes met blauwe strepen en een witte body met wat blauwe accentjes. Beetje marina-achtig, maar wel leuk omdat hij toch alleen voor in de zomer bij het strand is...
Gijs
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
dat is een mehari Azur. Maar eh.. je hebt hier toch een forum..
Bij goedkope Mehari opknapprojecten komt het er op neer dat je vaak alles nieuw moet kopen hoor! Meestal is alle kunststof beplating gescheurd en krom, het buizenframe rot en het chassis rot.
Een chassis kost trouwens zo'n 800 Euro. Die van 1300 Euro zijn voor Mehari 4x4.
Vraag de catalogus van club Cassis eens aan. Erg handig en compleet.
Bij goedkope Mehari opknapprojecten komt het er op neer dat je vaak alles nieuw moet kopen hoor! Meestal is alle kunststof beplating gescheurd en krom, het buizenframe rot en het chassis rot.
Een chassis kost trouwens zo'n 800 Euro. Die van 1300 Euro zijn voor Mehari 4x4.
Vraag de catalogus van club Cassis eens aan. Erg handig en compleet.
Die catalogus komt er binnenkort al aan geloof ik. Ik heb net gebeld voor die mehari van 875 euro en dat is inderdaad een behoorlijke klus. Hij loopt niet, heeft geen kenteken en heeft wat schade aan de rechterkant. Ik moet er toch eigenlijk zelf naar kijken, met name even de schade goed inschatten.
Dat hij niet loopt maakt me niet heel veel uit, schade ook niet zo, alleen echt irritant dat hij geen kenteken heeft, ook geen frans kenteken meer! Dus dat wordt lachen bij de RDW...
Gijs
Dat hij niet loopt maakt me niet heel veel uit, schade ook niet zo, alleen echt irritant dat hij geen kenteken heeft, ook geen frans kenteken meer! Dus dat wordt lachen bij de RDW...
Gijs
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Wordt een duur geintje hoor, kun je beter een sloop mehari kopen.Bjorn schreef:volgens mij kun jij beter een mehari opbouw op een eendenchassis bouwen. Koop je een eend met een slechte koets, koets eraf, nieuwe mehari opbouw kopen, naar de RDW voor een omkeuring en rijden maar..!
Voor 875 heb je een mehari in de franse staat zoals van de horst het zelf al zegt.
ga er dus maar vanuit dat je chassis en subframe vervangen moeten worden!!!
Duur geintje dus succes.
een redelijke opknapper zit zo rond de 2000 a 3000 euro. met nog net 1 jaartje Apk.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
nou, das niet helemaal eerlijk van je denk ik. Vergeet niet dat cassis ene club is waarvan je lid moet zijn. (in frankrijk in ieder geval) Een bak kost bij cassis inderdaad 900 Euro. Clubleden betalen echter 600 Euro.
Dit is voor een volledig gereviseerde bak een normale prijs.
Ik neem aan dat die van 150 Euro gewoon een gebruikte bak was.. Niet echt een redelijk vergelijk dus..
Cassis is een club die zeer goede onderdelen verkoopt. Soms (niet altijd) wel wat duurder, maar ze hebben ALLES.
Zonder Cassis was erg veel spul niet meer verkrijgbaar. Zonder Cassis waren er nu ook geen orginele chassis meer geweest!
Dit is voor een volledig gereviseerde bak een normale prijs.
Ik neem aan dat die van 150 Euro gewoon een gebruikte bak was.. Niet echt een redelijk vergelijk dus..
Cassis is een club die zeer goede onderdelen verkoopt. Soms (niet altijd) wel wat duurder, maar ze hebben ALLES.
Zonder Cassis was erg veel spul niet meer verkrijgbaar. Zonder Cassis waren er nu ook geen orginele chassis meer geweest!
Ok, heb wat meer info. Die Ad vd Horst wil me de hele tijd een andere mehari voor 3000 euro aanpraten, maar daar zit waarschijnlijk alsnog werk aan. Maar goed, de goedkope mehari heeft dus enig schade gehad op rechts en geen papieren of platen. Even bij rdw keuringsstation langsgeweest en als ik kan aantonen wat het bouwjaar is en een aankoopsnota heb wil het wel lukken, als hij tenminste van voor '74 is. Maar helaas weet Ad vd Horst dat dus niet. Hij heeft wel een chassis nummer, daar moet het hopelijk mee lukken.
Ik ga dan uit van een nieuw chassis, motortje en subframes. Bij elkaar zo'n 2200 plus dan de aanschaf. Maar dan heb ik wel een lekkere basis om op op te bouwen.
Laten we zeggen dat het hopelijk rond de 4000 euro in totaal eindigd. Dan heb ik, volgens mij, wel een leuk en bijna nieuw wagentje. En die zijn volgens mij ook wel 4000 euro waard, dus dan voel ik me niet slechter af. Het kost me alleen wat tijd, heb ik tenminste weer wat te doen...
Gijs
Ik ga dan uit van een nieuw chassis, motortje en subframes. Bij elkaar zo'n 2200 plus dan de aanschaf. Maar dan heb ik wel een lekkere basis om op op te bouwen.
Laten we zeggen dat het hopelijk rond de 4000 euro in totaal eindigd. Dan heb ik, volgens mij, wel een leuk en bijna nieuw wagentje. En die zijn volgens mij ook wel 4000 euro waard, dus dan voel ik me niet slechter af. Het kost me alleen wat tijd, heb ik tenminste weer wat te doen...
Gijs