Pagina 1 van 2

Vervanging fuseepen

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 11:04
door Eric Vertogen
Hallo forumleden,

Mijn Aca is zojuist apk-afgekeurd op te veel speling op de rechterfusee.
Wie is bereid, uiteraard tegen vergoeding, de fuseepen te vervangen ergens in week 26 (26-30 juni) in Best?
Een nieuwe fuseepen heb ik hier liggen.

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 16:51
door catscit
ligt aan de vergoeding.
Best is nog wel in de buurt.

Geplaatst: vr 16 jun, 2006 20:35
door Eric Vertogen
catscit schreef:ligt aan de vergoeding.
Best is nog wel in de buurt.
Geen idee wat een garage vraagt, maar dat kun je ervoor krijgen.
Ik wil mijn Aca door de APK krijgen en daar heb ik best wel wat voor over.

Geplaatst: zo 25 jun, 2006 22:44
door Eric Vertogen
Kan iemand mij deze week helpen?

Geplaatst: di 27 jun, 2006 12:45
door bartje2212
misschien een domme vraag;

maar waarom ga je dan niet naar de garage als de kosten niet zo belangrijk zijn? of hebben die geen tijd?

gr

Geplaatst: di 27 jun, 2006 15:42
door Eric Vertogen
bartje2212 schreef:misschien een domme vraag;

maar waarom ga je dan niet naar de garage als de kosten niet zo belangrijk zijn? of hebben die geen tijd?

gr
De garage waar de Aca voor de APK stond, kon geen fuseepennen vervangen.
Gelukkig is het probleem opgelost. Ik heb een garage in de buurt gevonden, die wel nog een fuseepen kan vervangen.
Het probleem is dat ik eigenlijk niet met de Aca mag rijden omdat ie al 2 jaar niet meer gekeurd is. Als alles zo loopt zoals het zou moeten dan is de Aca aan het eind van de week APK goedgekeurd :-)

Geplaatst: di 27 jun, 2006 17:48
door Teun
Eric Vertogen schreef:
bartje2212 schreef:misschien een domme vraag;

maar waarom ga je dan niet naar de garage als de kosten niet zo belangrijk zijn? of hebben die geen tijd?

gr
De garage waar de Aca voor de APK stond, kon geen fuseepennen vervangen.
Gelukkig is het probleem opgelost. Ik heb een garage in de buurt gevonden, die wel nog een fuseepen kan vervangen.
Het probleem is dat ik eigenlijk niet met de Aca mag rijden omdat ie al 2 jaar niet meer gekeurd is. Als alles zo loopt zoals het zou moeten dan is de Aca aan het eind van de week APK goedgekeurd :-)

was da nou voor garage..?

Geplaatst: di 27 jun, 2006 18:18
door CitRoel
Ze leren het tegenwoordig helemaal niet meer fuseepennen...

M'n zwager studeert autotechniek dus ik besprak het met 'm. "Das niet zo moeilijk fusees, gewoon nieuwe kogeltje." Nee ik heb fuseepennen. "Ja dat zeg ik, niet zo moeilijk die kogeltjes" :?

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 09:15
door bartje2212
haha, ja das toch wel vreemd. Ik sprak iemand op mn werk en die had ooit een stagair meegemaakt die ook autotechniek deed. Vraagt die collega wat over zijn oude renault 5, blijkt die gast eigenlijk alleen maar pc's op nieuwe auto's aan te sluiten; fout uitlezen en module te vervangen....

pfff, dat is toch niet meer echt sleutelen vind ik.

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 09:17
door bartje2212
maar on-topic: goed dat het weer in orde komt. Zonde als de auto zo lang stil moet staan :)

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 18:23
door CitRoel
Ik heb ook nieuwe fusees opgehaald, maar nu werd me verteld dat het half geharde pennen zijn en origineel zijn de pennen volledig gehard.

Wie weet wat hiermee bedoeld wordt en of deze minderlang meegaan? Ervaringen?

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 18:32
door André Post
Ik heb begrepen dat de nieuwe pennen niet zo lang meegaan als de originele.
Niet uit eigen ervaring: ik heb nog nooit fusee pennen hoeven vervangen.

Geplaatst: do 29 jun, 2006 11:38
door Eric Vertogen
bartje2212 schreef:maar on-topic: goed dat het weer in orde komt. Zonde als de auto zo lang stil moet staan :)
De Aca is goedgekeurd, maar niet zonder slag of stoot.
De garage die had aangegeven een fuseepen te kunnen vervangen, verraste mij gisteren toen de monteur met een fuseekogel kwam aanlopen...
Na overleg begreep ik al snel dat zij niet wisten hoe ze een fuseepen moesten vervangen, wel wisten ze mij te vertellen dat er veel speling op een fuseepen mocht zitten. Zij deden mij het aanbod dat hun met mijn Aca naar een neutraal APK-station zouden rijden. Mocht de Aca afgekeurd worden opd e fuseepen dat zouden hun zorgen dat die vervangen zou worden.
Zo gezegd zo gedaan. Ze kwamen terug met de Aca en de Aca zou goedgekeurd worden als er nieuwe bandjes op zouden liggen en de koplampen afgesteld zouden zijn. De bandjes had ik al bij mij, dus die werden snel omgelegd. Koplampen werden afgesteld en toen werd mijn Aca goedgekeurd zonder één enkel adviespunt en dan te bedenken dat de Aca op de remmentestbank is geweest zonder problemen terwijl de Aca 2,5 jaar had stilgestaan en de remdrukbegrenzer verwijderd is.
Dus ik rij weer rond in een Aca!

Geplaatst: do 29 jun, 2006 11:42
door Spookeend
das dan toch wel uit eigen ervaring? als je ze nog nooit hebt vervangen??

Bij mij was het elke apk wel raak eigenlijk, met 40.000 km per jaar (good old days)

maar, als je vaak vervangt, is het niet alleen meer de fusees zelf die slijten, maar ook de ruimte in de draagarmen die elke keer iets ruimer wordt. Ik heb de laatste keer dan ook de draagarmen vervangen (op de gok dat ze beter zouden zijn) en ik moet zeggen, het gaat wel beter nu met de apk, met als grootste verschil dat ik nu nog maar 5000 per jaar rijdt ook.

Moet ik er ook wel bijzeggen dat wij ze er altijd in slaan, en dat de laatste keer ik bij Alfred ben geweest (vlaardingen hoe heet het daar ook weer?) en die heeft een mooi persje daarvoor, werkt wat minder bruut dan meppen, dus ook wat minder kans op schade aan de draagarmen.

Ik denk ook wel dat half geharde minder lang meegaan, maar hangt ook van aantal km's af en de rijstijl

Greatnix Spookeend

Geplaatst: do 29 jun, 2006 19:07
door André Post
Spookeend schreef:das dan toch wel uit eigen ervaring? als je ze nog nooit hebt vervangen??

Bij mij was het elke apk wel raak eigenlijk, met 40.000 km per jaar (good old days)
Tja, als je elke 40.000km aan een stel fuseepennen zit, lijkt mij de kwaliteit inderdaad minder.
Ikzelf heb nu bijna 200.000km met de Mehari gereden met de zelfde pennen,
bovendien heb ik dat ding gekocht voor de APK toestand begon.
In die tijd werdt een fuseepen alleen vervangen bij extreme speling, dus
zelden.