Pagina 1 van 2

Alleen startmotorrelais vervangen?

Geplaatst: do 22 jun, 2006 13:15
door pcrodent
Nóg geen startprobleem maar voor het echt zover is:

Is het mogelijk om alleen het startrelais van de startmotor te vervangen, of moet er gelijk een hele nieuwe/andere startmotor in?

Ben er namelijk vrij zeker van dat mijn startrelais de strijd aan het staken is...

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 09:22
door Gerard2cv
Je kan het startrelais alleen vervangen,maar of dan het probleem echt
opgelost is blijft een twijfel,omdat het de borstels of het anker ook kunnen
zijn.Ik zou liever voor een andere startmotor gaan.

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 09:24
door pcrodent
Bedankt voor je antwoord. Maar we hebben nog 3 startmotoren liggen die het niet meer doen. Als we van 2 van die eentje zouden kunnen maken zou dat weer een nieuwe startmotor (à een eurootje of 100 :( ) besparen... Vandaar. Als het niet werkt kan ik altijd nog op zoek gaan naar een andere.

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 18:25
door CitRoel
Kan je 'm niet laten reviseren?

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 18:55
door pcrodent
Laten? :P

Geplaatst: wo 28 jun, 2006 18:57
door CitRoel
CitRoel schreef:Kan je 'm niet reviseren?
:wink:

Geplaatst: za 8 jul, 2006 09:22
door pcrodent
Nou, de startmotor verklaar ik bij deze officieel voor overleden. Gisteren moest ik het eendje aanduwen dus dat wordt knutselen.... Ik zal hier wel posten hoe het vordert allemaal.
Huidige voortgang: geen :P (startmotoren nog niet in huis)

Geplaatst: zo 9 jul, 2006 12:10
door pcrodent
Gisteren uren bezig geweest met het loshalen van die *&^#% startmotor. Een van de boutjes zat vast en was druk bezig rond te worden ipv zeshoekig. Met behulp van een geleende pijpsleutel (en een hoop verbale intimidatie) heb ik uiteindelijk van het boutje gewonnen.

Vanochtend meteen begonnen met knutselen :cool: en heb een hoop geleerd... Helaas heb ik de "ruil" motoren nog niet hier dus het repareren moet nog even wachten :( Maar toch: het zijn niet de borstels. Sterker nog: tot vandaag wist ik niet eens hoe die eruit zien (ik had een rond zwart borstelig ding verwacht :D maar toen ik bezig was de functie van de dingetjes in de startmotor te ontrafelen kwam ik erachter dat ze er ietsje anders uitzien :D). Maar de borstels zijn dus duidelijk nog goed; het relais is nog steeds de hoofdverdachte.... En gelukkig niet zo moeilijk te vervangen heb ik ontdekt! Dus dat ga ik proberen zodra ik er een binnen heb.

Gerard (of iemand anders...): wat is het anker precies? (ik heb een Valeo trouwens, als het wat uitmaakt). De dingen die ik zag zonder de zwarte cylinder open te hoeven maken zagen er overigens onbeschadigd uit (mocht het een van die dingetjes zijn). Fascinerend hefboomsysteem trouwens, liep me al een tijdje af te vragen hoe dat kleine tandwieltje zich in en uit de starterkrans (toch?) beweegt.

Geplaatst: zo 9 jul, 2006 14:49
door Gerard2cv
Het anker is het draaiende deel van de startmotor,door via de koolborstel
er een stroom door te voeren zal door de verdraaing van de wikkeling het
anker in het magnetisch veld gaan draaien.Dus zonder relais moet je als
je stroom op de draad die de startmotor in gaat de motor laten draaien
Het tandwiel zal dan dus niet naar huiten komen,maar je weet dan wel of
de motor zelf goed is.

Geplaatst: zo 9 jul, 2006 22:25
door pcrodent
OK dankje voor je antwoord.

Heb ook nog foto's gemaakt vandaag. In chronologische volgorde (ze waren bedoeld om me weer te helpen bij het in elkaar zetten, maar misschien vindt iemand het interessant om zonder zwarte handen te krijgen de binnenkant van z'n startmotor eens te zien):

Gemonteerd en wel (ging me om welk draadje moet waar):
Afbeelding
Afbeelding

Moertje 13 los om kabeltje van relais naar motor los te halen:
Afbeelding
Afbeelding

Kapje eraf:
Afbeelding

Nog een kapje eraf (als je goed kijkt zie je het ingenieuze hefboomsysteem):
Afbeelding
Afbeelding

Het bevrijden van de koolborstels:
Afbeelding
Afbeelding

Een C-ring waarvan het weghalen me niets hielp :D (relais en hefboomding zijn er nu af)
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo 9 jul, 2006 22:37
door Frank Deusjevoo
Ah! Nu weet ik ook weer hoe een startmotor eruit ziet ;)..

En die koolborstels zijn dus die grijze plaatjes?

Frank

Geplaatst: ma 10 jul, 2006 07:16
door Gerard2cv
Dan zie je nu dus ook dat de startmotor zonder relais kan draaien,zodat je
weet dat binnen alles in orde is.

Geplaatst: ma 10 jul, 2006 10:23
door pcrodent
Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)

Geplaatst: ma 10 jul, 2006 20:37
door Ruben
pcrodent schreef:Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)
Alleen zijn ze gemaakt van kool(stof), ook wel bekend als grafiet.

Ruben

Geplaatst: ma 10 jul, 2006 21:21
door pcrodent
Ruben schreef:
pcrodent schreef:Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)
Alleen zijn ze gemaakt van kool(stof), ook wel bekend als grafiet.

Ruben
:P Maar ze zien er metalig uit, dat bedoelde ik.